Decideixen externalitzar la gestió d'El Canal de Salt com a fórmula per rellançar-lo el 2017

El Consorci d'Arts Escèniques Salt-Girona està definint els detalls per convocar un concurs públic

La Diputació de Girona i els Ajuntament de Salt i Girona han decidit apostar per externalitzar la gestió del Centre d'Arts Escèniques d'El Canal. Aquest projecte va arrencar el 2007 i, des del 2012 disposa d'un flamant edifici però no té un equip directiu que impulsi la creació ni les produccions.

Aquest estiu, les diferents administracions implicades han convocat un comitè d'experts i han escoltat l'opinió de professionals del sector que els han ajudat a decidir quina era la millora fórmula per rellançar l'equipament. Finalment, s'han decantat per una gestió indirecta, és a dir, que el centre cultural estigui pilotat per una empresa externa.

El diputat de Cultura, Albert Piñeira, ha explicat que estan redactant la fórmula jurídica i que, properament, convocaran un concurs públic. També ha explicat que hi ha pressupost tancat fins el 2019 (320.000 euros per any) i voluntat política per tal que El Canal comenci a funcionar com a un veritable centre de producció a partir del 2017.

Ampliació:

Després d'escoltar el consell i opinió d'experts del sector de les arts escèniques (programadors, actors, empreses i també altres administracions), des del Consorci d'Arts Escèniques Salt-Girona s'han decantat per externalitzar la gestió del centre. Aquesta decisió ha de desencallar la situació en la que fa anys que es troba El Canal, un centre concebut com a motor de creació però que, actualment, no té equip per tirar-lo endavant.

El projecte va arrencar el 2007 i, de manera provisional, sota la batuta del director del Temporada Alta, Salvador Sunyer. Des del 2012, El Canal gaudeix d'un flamant edifici però calia definir la manera com gestionar-lo. Inicialment, des de les administracions es va apostar per crear la figura del director artístic i es va convocar un concurs públic. Des del març del 2015, però, aquest concurs està encallat ja que el comitè d'experts que havia d'avaluar les propostes es va plantar perquè considerava que el pressupost destinat al centre era insuficient per poder bastir una programació de qualitat.

Després d'aquest revés, des del consorci han intentat buscar una sortida a la crisi. El passat estiu es va decidir convocar un comitè d'experts que els ajudessin a escollir millor la fórmula de gestió. Durant els mesos d'estiu, representants dels dos ajuntaments i de la Diputació de Girona s'han trobat amb col·lectius d'actors, programadors, empreses privades del sector i també tècnics dels principals teatres per escoltar la seva opinió. El diputat de Cultura, Albert Piñeira, ha explicat que, finalment, s'han decantat per externalitzar la gestió. Damunt la taula hi havia altres opcions com, per exemple, tornar a convocar la plaça de director artístic.

Hi haurà concurs públic

Piñeira ha dit que estan acabant de definir els detalls jurídics però que la idea és convocar un concurs públic properament. A més, ha destacat que el més important és que hi ha voluntat política per redreçar la situació i fer d'El Canal "un veritable centre de creació artística".

El diputat recorda que les tres administracions han tancat un acord per aportar 320.000 euros anuals des del 2016 al 2019 (160.000 euros la corporació, 100.000 euros Salt i 60.000 Girona) i que estan "alineades" per aconseguir que El Canal ja comenci a funcionar a partir del 2017. "El nostre objectiu és que el 2017 estigui en funcionament i compleixi la funció real per la qual es va concebre: ser un dinamitzador cultural i un centre de producció teatral", ha manifestat.

El diputat valora que han necessitat temps per definir la fórmula perquè han intentat "aprendre dels errors i encerts" d'altres centres similars que hi ha a Catalunya –com per exemple a Terrassa i Reus- per tal d'agafar allò que funciona però variar allò que no ha sortit bé.