Organitzen viatges de turisme surer a Les Gavarres amb nord-americans

És un projecte d'ecoturisme que busca posar en valor la cultura del suro

Aquest dilluns ha arribat el primer grup de turistes nord-americans a Catalunya del programa 'From Bark to Bottle'. Una desena de persones han presenciat l'extracció del suro dels arbres (conegut com la pela) durant una visita que han fet a la finca Mas Plaja de Forallac (Baix Empordà).

Es tracta d'una iniciativa d'ecoturisme pionera a nivell internacional que impulsa la fundació americana Cork Forest Conservation Alliance i que compta amb el Consorci de les Gavarres com a coordinador a Catalunya.

Del que es tracta és de posar en valor la cultura del suro entre el públic americà, mostrar la riquesa del territori i al mateix temps recollir fons per a la conservació del massís. Enguany s'organitzaran tres viatges més amb un total de 40 persones que faran estada a Catalunya, Extremadura i Andalusia.

Ampliació:

'From Bark To Bottle' (de l'escorça a l'ampolla en anglès) vol mostrar la riquesa etnològica i mediamential de les suredes i el que representa la indústria del suro. És per això que s'han organitzat quatre viatges des dels Estats Units per ensenyar als participants com és el procés d'obtenció i transformació del suro a tres zones, Catalunya, Extremadura i Andalusia. El primer grup ha arribat aquest dilluns i han començat la visita en terres catalanes a la finca Mas Plaja de Forallac (Baix Empordà). Durant quatre dies visitaran poblacions com ara Palafrugell, Palamós o Cassà de la Selva, en el que serà l'última part d'aquesta experiència, donat que ja han estat a les altres dues regions.

La Cork Forest Conservation Alliance (CFCA) treballa des del 2008 per posar fi al desconeixement que hi ha als EUA sobre la indústria del suro. En un context tan allunyat de la cultura mediterrània hi ha la creença entre consumidors i empresaris que l'extracció es fa com a la resta d'arbres i que per obtenir el suro es talen els exemplars. Així ho ha admetia el seu director, Patrick Spencer, tot dient que és un problema perquè molts usuaris no compren productes que tinguin aquest material, com ara ampolles de vi, pensant que així contribuiran a salvar els arbres. "El suro és un producte únic i per això hem decidit impulsar el projecte per ensenyar-los que no és així", afirmava Spencer.

Una de les participants, la Robin -vinguda de Nova York- ha explicat que no pensa comprar mai més una ampolla de vi sense un tap de suro. "Desconeixia totalment la feina dura que hi ha en el procés; per a la gent a qui li importa el medi ambient, és molt important que els expliquem la sostenibilitat de tot el procés", ha assenyalat. I ha afegit que té ganes d'explicar als seus amics la importància de fer servir el suro, no només a nivell ambiental sinó també per la cultura i l'economia de la zona.

L'any passat, el diari New York Times va fer una notícia sobre el programa i al cap de poc temps la Cork Forest Conservation Alliance (CFCA) ja tenia esgotades les places dels quatre viatges d'enguany. Quan se li ha preguntat si tenen previst fer-ne més per any, Spencer responia: "Com més gent portem, major serà l'impacte al medi ambient i més petita serà l'experiència de cada visitant; volem que segueixi essent un format íntim".

Un projecte que permet recollir fons per a la conservació

Al marge de ser una iniciativa d'ecoturisme pionera a nivell internacional, el programa també permet la recollida de fons que es reinvertiran al massís. En aquest primer viatge s'han aconseguit 16.000 euros, la meitat dels quals aniran destinats a un projecte de conservació, tal com ha explicat el gerent del Consorci de les Gavarres, Oriol Armet. La fundació americana no obté cap benefici econòmic amb aquest producte i al mateix temps es compta amb la participació d'administracions, entitats i empreses del sector que s'han compromès a fer aportacions que van des dels 500 euros fins als 5.000 euros. La Diputació de Girona hi destinarà 5.000 euros per a despeses de funcionament i el Patronat de Turisme Costa Brava Girona, 2.500 euros més per donar a conèixer el producte. Pel que fa als ajuntaments per on transcorrerà el 'From Bark To Bottle' –Cassà de la Selva, Cruïlles-Monells-Sant Sadurní de l'Heura, Girona, Palafrugell i Sant Martí Vell-, aquests aportaran entre 500 i 1.000 euros. En total, s'han signat 15 convenis de col·laboració.

El tour operador escollit ha estat l'empresa 'Two birds one Sone' que s'ha encarregat del disseny de la visita, pensant sobretot en l'observació, la vivència i l'experiència directa al territori. En el cas de Catalunya, el Consorci de les Gavarres ha estat qui ha escollit els indrets a visitar. "Volem que sigui una immersió al territori surer, que vegin com es pela el suro, com es transforma i com s'embotellen les ampolles de vi, així com la gastronomia i les empreses del sector", ha declarat Armet.

Per la seva banda, el president del Consorci de les Gavarres, Fermí Santamaria, ha destacat que aquest producte ecoturístic permetrà internacionalitzar la marca de Les Gavarres però també crear una xarxa pública i privada per poder tirar endavant iniciatives de conservació de la natura. En aquest sentit, ha afirmat que tots els actors implicats tenen "la responsabilitat" de "revitalitzar" la indústria del suro i del bosc perquè comporta grans beneficis al territori, com és la creació de llocs de treball, el turisme sostenible i un menor risc d'incendis forestals.

Durant la visita, s'ha comptat amb la presència de la secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat de la Generalitat, Marta Subirà, que ha elogiat la iniciativa com a bon exemple de treball en xarxa al territori i n'ha destacat el seu potencial.

Des del Consorci de les Gavarres, porten quatre anys treballant activament amb el turisme i la indústria del suro. Una de les actuacions de promoció ha estat el disseny d'una aplicació mòbil que permet descobrir l'entorn natural i cultural del massís, amb 51 itineraris i 430 quilòmetres de rutes.