El TAV genera 5 MEUR anuals a Figueres però l'impacte econòmic no s'estén a la comarca

L'estació va registrar 300.000 usuaris durant 2015

L'estació del Tren d'Alta Velocitat (TAV) de Figueres-Vilafant va generar un impacte econòmic de 5 milions d'euros i 91 llocs de treball al llarg del 2015. Més de la meitat d'aquests recursos van anar a parar al sector turístic, sobretot a la restauració (1.175.000 euros) i els equipaments culturals (550.000 euros).

La capital altempordanesa és la principal beneficiada, ja que aconsegueix captar 2 MEUR, però la resta de la comarca no treu "prou rendiment" a l'arribada del TAV, segons el regidor de Promoció Econòmica de Figueres, Manuel Toro.

Esperen revertir-ho amb la comercialització de nous paquets turístics que combinen experiències turístiques arreu de l'Alt Empordà. El TAV va registrat 300.000 usuaris l'any passat, el 62% dels quals són visitants d'un sol dia.

Ampliació:

Un estudi sobre l'estació del TAV Figueres-Vilafant, amb 990 enquestes realitzades al llarg de tot el 2015, conclou que l'alta velocitat va deixar 5.008.604 euros d'impacte a la zona, 3.478.197 euros dels quals són directes. Pel que fa a la translació d'aquestes xifres al mercat laboral, es calcula que la infraestructura va donar lloc l'any passat a 63 llocs de treball directes, 91 en total.

La principal beneficiada de l'arribada de l'alta velocitat és la ciutat de Figueres. Sense anar més lluny, l'informe determina que dels 2.865.120 euros que els viatgers d'oci es van deixar en la seva estada al territori, 2.005.000 euros van anar a parar a la capital altempordanesa, que també va registrar el 70% de les pernoctacions generades.

"Treball en xarxa" a la comarca

El regidor de Promoció Econòmica, Comerç i Turisme de Figueres, Manuel Toro, ha valorat positivament les xifres d'impacte econòmic presentades però "amb matisos". Ha reconegut que la resta de la comarca no treu prou suc a l'estació, ubicada al terme municipal de Vilafant. En aquest sentit, ha fet una crida a "treballar en xarxa" per aprofitar millor les oportunitats econòmiques i turístiques que el TAV porta aparellades.

Toro ha posat sobre la taula la necessitat de desenvolupar el Pla Estratègic de Desenvolupament de l'Alt Empordà i ha apostat per la comercialització de paquets que combinen experiències culturals, gastronòmiques, enològiques i de turisme de natura. Al llarg d'aquest any, dues agències de viatges ja han començat a comercialitzar aquests productes. L'obligació de les administracions és fer-ne cada cop més "màrqueting", ha afegit.

Baix aprofitament de l'anella Figueres-Girona

Un altre dels punts febles de l'estació del TAV és el "poc aprofitament" de l'anella Figueres-Girona, sobretot com a conseqüència de les dificultats en les connexions amb la trama urbana de la capital altempordanesa. A propòsit d'això, les alcaldesses de Vilafant i Figueres s'han mostrat convençudes que els respectius POUM serviran per maximitzar les oportunitats que ofereix l'alta velocitat.

Per Marta Felip, la ubicació de l'estació ha de contribuir de manera decisiva a transformar urbanísticament els barris més "degradats" de la ciutat, Sant Joan i el Culubret, a tocar de la infraestructura ferroviària. "Alguna vegada s'ha dubtat que la ubicació de l'estació fos l'òptima per la connectivitat que té, però ara ja està i hem d'aprofitar-la. Treballem amb el Departament de Territori perquè, d'una vegada per totes, arribi aquesta planificació urbanística que ha de transformar la zona oest de la ciutat", ha assenyalat.

Impacte turístic

La xifra de despesa és de 103 euros en el cas dels viatgers d'oci. El 70% es gasta en restauració, que capta 1.175.000 de l'impacte econòmic del TAV, el 35% a equipaments culturals (550.000 euros), el 28% al sector 'shopping' (430.000 euros) i el 25% a allotjament (425.000 euros). També destaca que només un 7% dels visitants que utilitza l'alta velocitat per arribar a Figueres ho fa per anar al museu Dalí. Es calcula que el 62% de visitants són excursionistes de dia.

En total, al llarg del 2015, es van registrar 300.000 usuaris. Un 29% dels quals procedents de l'Alt Empordà. La majoria de desplaçaments, uns 320.000, tenien com a origen o destí Barcelona (+2,6% respecte al 2014), seguit de Madrid (46.000, +3,2%), Girona (40.000, +13%), París (32.500) i Perpinyà (15.000).

Viatger amb perfil professional

D'altra banda, l'estudi posa el focus en el baix ús del tren d'alta velocitat per part de les empreses locals, que només representa l'11% de la bossa d'usuaris amb perfil laboral. De fet, l'informe indica que els viatgers amb perfil professional acostumen a repetir però no en fan un ús diari, sinó d'entre una i tres vegades al mes. La despesa mitjana de l'usuari amb motivacions laborals és de 70 euros.