El museu Reina Sofia de Madrid exposa 47 obres d'art i documents de la col·lecció Santos Torroella

Formen part d'un préstec per a l'exposició 'Campo Cerrado'

Un total de 47 obres d'art i documents de la col·lecció Santos Torroella s'exposen des d'aquest dimarts al museu Reina Sofia de Madrid. Formen part d'un préstec que l'Ajuntament de Girona a fet al museu madrileny per incorporar-los a la mostra 'Campo cerrado. Arte y poder en la postguerra española. 1939-1953, que s'inaugura aquest vespre. Aquest és el primer préstec que fa l'ajuntament, que va adquirir el fons fa un any.

Per això, el regidor de Cultura, Carles Ribas, confia que en un futur pot servir també perquè obra del Reina Sofia viatgi fins a Girona. Fins a Madrid s'han transportat 28 pintures i escultures i també 19 documents de l'arxiu i biblioteca de Rafael Santos Torroella. Hi ha obres de Joan Miró, Modest Cuixart, Mathias Goeritz, Carla Prina, Josep Guinovart i Josep M. de Sucre, així com una escultura i la famosa sèrie de 'dibuixos mòbils' de l'escultor Ángel Ferrant. Aquesta és la primera vegada que documents i obres adquirides per l'Ajuntament de Girona fa un any s'exposen en algun museu. Per això, el regidor de Cultura, Carles Ribas, i director del projecte de Museu d'Art Modern i Contemporani de Girona, Jordi Falgàs, assisteixen a la inauguració de l'exposició aquest vespre a Madrid.

Per a Ribas, aquesta cessió és un punt de partida per poder tancar acords futurs amb el Reina Sofia i que obres del seu fons es puguin veure a Girona. La ciutat té en marxa un projecte per convertir l'antiga Casa Pastors (seu de l'Audiència provincial) en el futur Museu d'Art Modern i Contemporani de Girona on es pugui exposar no només aquest fons sinó també d'altra obra d'artistes contemporanis de la ciutat. Segons Ribas, aviat es començarà a classificar tot el fons al complert i la voluntat és que es pugui començar "a lluir obra" a finals d'aquest 2016.

Per la seva banda, l'alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, ha valorat aquesta primera cessió perquè ajuda a "posar en valor el fons en conjunt i és un exemple del recorregut que pot tenir la col·lecció en un futur". Madrenas coincideix amb Ribas i assegura que el préstec al museu Reina Sofía ha de permetre explorar vies de col·laboració amb l'ajuntament, amb l'objectiu de facilitar i apropar l'accés a l'art a la ciutadania.

Quins documents viatgen a Madrid?

Per les mans de Rafael Santos Torroella van passar obres, documents i cartes dels artistes més destacats de l'època. Ell va fer de pont entre alguns dels grans artistes d'abans de la Guerra Civil amb els de les noves generacions, ajudant-los a donar a conèixer la seva obra en els moments més obscurs del franquisme, i també fent d'enllaç entre l'activitat que es feia a Madrid i la que es generava a Barcelona, especialment al voltant del grup Dau al Set. Per això, el Reina Sofia ha demanat a l'ajuntament poder incorporar al discurs de l'exposició alguna d'aquestes peces.

Entre les obres que penjaran de les parets del museu de la capital espanyola destaca una sèrie de dibuixos titulada 'Dibuixos mòbils' d'Ángel Ferrant i també una escultura de fusta del mateix artista, 'Ademán' (1949), que és la peça més cara que se cedeix (valorada en 50.000 euros).

També viatjarà a Madrid una il·lustració d'Eugeni d'Ors, 'Home prehistòric', que l'artista va fer el 1949 per al llibre 'Altamira' del mateix Santos Torroella. Entre les peces també hi ha una altra il·lustració per al mateix llibre, aquesta feta per Joan Miró (valorada en 24.000 euros). Així mateix, destaca un cartell original de Modest Cuixart fet per al concert de jazz de Willie Smith el 1950.

Entre els documents, a banda d'algunes fotografies d'Agustí Centelles, destaca el manuscrit original de la conferència 'Picasso y yo' que Salvador Dalí va pronunciar el 1951 al Teatre María Guerrero de Madrid en el marc de la primera Biennal Hispanoamericana d'Art.

Aquesta conferència va tenir molt de ressò a la premsa de l'època. És en aquesta conferència on Salvador Dalí es refereix a les diferències polítiques amb Picasso amb les següents paraules: "Picasso i jo, servidor de vostès. Picasso és espanyol, jo també. Picasso és un geni, jo també. (...) Picasso és conegut a tots els països del món, jo també. Picasso és comunista, jo tampoc". El manuscrit té un valor de 30.000 euros.

L'exposició, comissariada per la historiadora de l'art Maria Dolores Jiménez-Blanco, pren el seu títol d'una novel·la homònima de Max Aub i és la revisió més important feta fins ara de l'art modern a l'estat espanyol durant la primera postguerra, durant els anys 40 i principis dels 50. 'Campo cerrado' es podrà visitar al Reina Sofia fins al 26 de setembre. Els contactes entre l'ajuntament i la comissària van començar fa quasi dos anys, fins i tot abans que l'Ajuntament de Girona formalitzés la compra del fons, que té un cost de 3,9 MEUR (a pagar en sis anys).