Palamós perdrà gairebé 20.000 creueristes en comparació al 2015

El port estrena l'estació marítima amb l'arribada del vaixell Azamara Journey i ho té tot a punt per ser frontera exterior Schengen

Palamós (Baix Empordà) ha donat el tret de sortida a la temporada de creuers del 2016 amb l'arribada del vaixell Azamara Journey. Aquest creuer de luxe ha arribat a port aquest matí, procedent d'Eivissa. A bord hi viatgen 650 passatgers (sobretot, australians) i 400 tripulants.

L'Azamara Journey fa escala per tercer any consecutiu al port baixempordanès. S'hi estarà fins a les deu de la nit, moment en què salparà en direcció cap a Sète (França). El creuer, de 180 metres d'eslora, pertany a una naviliera nord-americana i està fent un viatge de 34 dies per la Mediterrània.

Amb la seva arribada, Palamós enceta una temporada de creuers que s'allargarà fins al novembre, i que serà inferior a la passada. No pel què fa al número d'escales (n'hi haurà 30, cinc menys que al 2015) sinó pel què fa a creueristes. I és que, dels més de 40.000 que van arribar al llarg de l'any passat, aquest any es passarà a 23.000.

Canvi de ruta i desballestament

El president de Ports de la Generalitat explica que aquesta davallada s'explica per raons "objectives", i no pas perquè les companyies valorin menys Palamós com a destí. I és que dos dels creuers, que en anys anteriors portaven una mitjana de 10.000 passatgers cadascun, aquest 2016 no atracaran.

El primer és el Thomson Dream, que alterna les rutes pel Mediterrani amb el Carib, i aquest any navega pel mar de l'Atlàntic. El segon és l'Island Escape, que ja no salparà mai més perquè s'ha enviat a desballestar.

Ricard Font explica que, tot i la davallada substancial de creueristes, la situació no els preocupa "especialment". I més tenint en compte que, de cara al 2017, les perspectives són bones. "Tenim l'esperança que la companyia de l'Island Escape recuperi la ruta amb un nou vaixell, i no tenim cap dubte que el Thomson Dream, quan torni al Mediterrani, farà escala a Palamós", explica.

Més creuers de luxe

Tot i la davallada de creueristes, però, aquesta temporada 2016 també té una altra cara de la moneda. I és que el port de Palamós rebrà més creuers de luxe (en concret, el 59% de les companyies que hi atracaran). Ricard Font explica que, si bé aquests vaixells porten menys passatgers –la mitjana és entrew 400 i 600- aquests turistes tenen un poder adquisitiu molt més elevat.

"Calculem que cadascun d'ells pot arribar a gastar-se el doble o bé el triple dels creueristes que arriben en un vaixell convencional; és a dir, estem parlant d'una mitjana d'entre 120 i 180 euros per persona", concreta el president de Ports de la Generalitat. "I en definitiva, a l'hora d'atraure turistes allò que ens interessa l'impacte econòmic que deixen al territori", precisa Font.
El president explica que l'atractiu de Palamós com a port també es fa palès amb aquells creuers que hi atracaran per primer cop. En total, aquesta temporada hi haurà vuit vaixells que hi faran escala inaugural (el Seven Seas Navigator, el Seven Seas Explorer, el Nautica, el Marina, l'Artania, el Thomson Discovery, el Thomson Majesty i el Saga Sapphire).

Entre abril i novembre, hi haurà fins a deu companyies que faran escala a Palamós amb algun dels creuers de la seva flota. Qui en concentrarà més serà Seabourn, companyia fidel a la Costa Brava, que en total el farà nou amb els vaixells Seabourn Sojourn i Seabourn Odissey.

L'estació marítima, remodelada

Aquest 2016, el port de Palamós també estrena estació marítima remodelada, amb l'objectiu d'adequar-se als requisits per convertir-se en frontera exterior Schengen. Els treballs han ampliat substancialment l'edifici, que ha passat de tenir 165 a 255 metres quadrats, i també han permès afegir-hi un porxo.

De moment, s'ha fet l'obra exterior i ara queda pendent la distribució de l'interior. És a dir, la que permetrà habilitar la segregació de controls segons la procedència dels passatgers i també condicionar dependències per als cossos policials. El president de Ports de la Generalitat explica que ja s'han rebut les indicacions i requeriments del Ministeri de l'Interior, i que serà "qüestió de setmanes" enllestir aquesta segona fase dels treballs.

Després, només quedarà l'autorització definitiva de l'Estat perquè el port de Palamós es converteixi en punt Schengen (i pugui ser porta d'entrada i sortida de passatgers de fora la Unió Europea). Ricard Font explica que, quan l'autorització sigui un fet, Palamós incrementarà les seves possibilitats de promoció a companyies d'arreu del món.

"Sabem que un percentatge important de les companyies, quan trien les destinacions, valoren molt positivament poder incorporar tripulació nova durant les escales o bé permetre que hi hagi passatgers que desembarquin i d'altres que comencin ruta des d'allà", indica Font. I això, és el que permetrà el port baixempordanès un cop operi ja com a frontera exterior Schengen. De retruc, a més, precisa el president, això també es traduirà en escales més llargues (que durin més d'unes dotze hores de mitjana, com passa ara mateix).

Font també ha explicat que, de fet, Palamós ja s'està promocionant a les fires internacionals del sector com a punt Schengen (perquè l'autorització és a tocar). Sobretot, entre companyies angleses i nord-americanes. "És a dir, que de cara al proper any aquests contactes també poden fructificar en noves escales", conclou Ricard Font.