Democràcia i Llibertat vol 'un acord a la gironina' amb ERC, PSC i ECP

Xuclà assegura que això "no pressuposa" cap vot en una investidura

Els diputats i senadors gironins de DiLL han aprofitat que avui fa un mes que es van constituir les Corts Generals per posar sobre la taula una proposta que permeti desencallar els projectes que s'han tornat crònics al territori. La candidatura proposa bastir "un gran acord a la gironina" amb la resta de forces que tenen representació a Madrid (ERC, PSC i ECP) per anar a la una a l'hora de reclamar inversions.

El cap de llista a la demarcació, Jordi Xuclà, assegura que és ara quan té sentit la proposta, arran de la "incertesa" que plana sobre el nou executiu estatal. Per al diputat, l'aritmètica que va deixar el 20-D fa possible "impulsar aquest diàleg" ja que, per primer cop, el govern espanyol no es troba en mans d'una majoria absoluta, o d'un partit que la té a tocar.

Per això, Xuclà fa una crida als altres diputats i senadors gironins per fer front comú a l'hora de reclamar finançament i calendari per aquells grans temes que s'arrosseguen. "En aquest moment, no estem condicionats pel menyspreu i la imposició del PP o la deixadesa a què ens van abocar els governs de Zapatero", ha concretat el diputat.

DiLL ha elaborat un inventari format per set grans projectes que permetrien "arribar a aquest mínim comú denominador". En carreteres, el llistat inclou l'N-II ("com no pot ser d'altra manera", concreta Xuclà) i la futura A-26 entre Besalú (Garrotxa) i Figueres. A aquests projectes els segueixen la necessitat d'invertir més en costes, acabar amb el "parc juràssic" d'edificis públics i casernes en desús de l'Estat a la demarcació, la declaració de Palamós com a port Schengen, el baixador del TAV a l'aeroport de Girona, les obres de reposició pendents pel pas de l'alta velocitat a Girona i l'Arxiu Provincial.

"Alliberar l'AP-7 a l'Empordà"

Dins el bloc de carreteres, i per primera vegada, Jordi Xuclà s'ha mostrat obertament a favor d'estudiar en detall la concessió de l'AP-7 per reclamar que, al llarg de l'Alt Empordà, s'alliberi l'autopista en comptes de desdoblar l'N-II. I com a exemple, el diputat de DiLL ha dit que a la circumval·lació de Figueres es podria seguir, ja d'entrada, el "model Girona" (en referència al fet que, aquí, els quatre carrils de l'AP-7 són gratuïts).

"Amb obres d'aquest tipus, com el desdoblament de l'N-II, cal estudiar-ne el cost-benefici que tenen; per tant, estudiarem en detall si el 2021 acaba la concessió de l'AP-7 i, si cal, demanarem que s'aprofiti l'autopista perquè es converteixi en via d'alta capacitat", ha dit Xuclà, en un clar apropament amb les tesis d'ECP (que sempre ha defensat no desdoblar la nacional a l'Alt Empordà i alliberar l'AP-7).

"No pressuposa" el vot en la investidura

La candidatura de DiLL per Girona començarà ara a parlar amb la resta de formacions, però ja ha deixat clar que assolir aquest acord "de mínims comuns denominadors" no pressuposa quin serà el seu vot davant d'una possible investidura. Xuclà ha explicat que el full de ruta de DiLL continua ben viu, però que dins el "mentrestant" (o sigui, els divuit mesos), l'aritmètica del 20-D fa que ara a Madrid "cada vot a favor o abstenció, sigui al ple del Congrés o en comissió, sigui rellevant". "I crec que, durant aquest temps, els gironins agrairan veure que aquells diputats i senadors a qui van votar tinguin una agenda territorial pròpia en la qual s'hi hagin posat d'acord", ha conclòs.