Un centenar d'alumnes de Banyoles aprenen bons hàbits alimentaris amb l'activitat 'Nens a la cuina!'

El restaurant Vora Estany és la promotora de la iniciativa

'Nens a la cuina!' és una activitat que busca involucrar els joves en el món de la cuina i fomentar el seu interès per menjar sa. Els participants són alumnes de tercer i quart de primària que, vestits amb davantals i barrets de cuiner, visiten la cuina del restaurant, descobreixen els diferents espais i com s'hi treballa. Guiats pel cuiner del Vora Estany, Jordi Moreno, i acompanyats d'un monitor expert, aprenen des de com s'organitza la cuina perquè tingui tots els aliments necessaris en cada servei fins als hàbits de reciclatge dels residus que es generen a l'establiment, passant pels estris indispensables i les tècniques d'elaboració dels aliments.

A més, també descobreixen el funcionament de la piràmide alimentària, la procedència de les diferents famílies d’aliments, les varietats i les estacionalitats i també treballen els bons hàbits alimentaris. L’activitat s’acaba amb els mateixos alumnes preparant, juntament amb el cuiner del Vora Estany, una recepta. Els nens coneixen els ingredients de la recepta i les seves propietats i, pas a pas, renten, oloren, trossegen i tallen tots els productes que formen part del plat que finalment s’acabaran menjant.

"Vam decidir impulsar aquesta iniciativa perquè en el dia a dia del restaurant vèiem que els infants no gaudien del menjar i desconeixien el que l'alimentació els pot aportar" explica el gerent del Vora Estany, Robert Gelmà, que defensa que és molt important que de ben petits aprenguin a menjar "bo, sa i variat". També reconeix que encara "hi ha por" a que els nens entrin a la cuina perquè els pares només hi veuen els perills. Segons Gelmà, "no s'adonen que així priven els seus fills d’una experiència de sabors i olors que els enriquirà per sempre".

Per la seva banda, la regidora d’Educació de l'Ajuntament de Banyoles, Ester Busquets, ha manifestat que s'inclou a la Guia de Recursos Educatius de Banyoles perquè fomenta actituds saludables i ha subratllat que és tot un èxit amb una alta participació de les escoles.

L'activitat al restaurant es complementa amb el treball que els alumnes fan a la mateixa escola al voltant de l’alimentació sana i equilibrada. Les escoles que hi participen poden disposar del joc de la piràmide d’aliments, feta amb fusta i pintada amb els colors d’un semàfor perquè, d’una manera molt visual, els infants prenguin consciència de la importància d’alguns aliments en la dieta habitual i que n’hi ha d’altres que s’han de consumir en menor quantitat.

L’activitat està finançada pel Restaurant Vora Estany i pel Servei d’Educació. Enguany hi participen les escoles Pla de l’Ametller, Can Puig i Casa Nostra.