Vidal (CSQEP) es nega a desdoblar el tram de l'N-II entre Figueres i la Jonquera

Prefereix recuperar el projecte del tramvia de les Gavarres

El cap de llista de CSQEP per Girona ha escollit l'estació de Camallera (Alt Empordà) per evidenciar com les Rodalies de Girona "va néixer coixa". Vidal, que ha presentat aquí les propostes de la coalició en matèria de mobilitat, s'ha compromès a "completar les tímidament iniciades Rodalies" si surt escollit al Parlament.

Per a CSQEP, això passa d'entrada per incrementar les freqüències dels combois que s'aturen a les estacions (sobretot, les petites). Però dins l'objectiu d'apostar pel "transport sostenible", situant-hi el tren en primer lloc, Marc Vidal també vol recuperar del calaix el projecte del tramvia de les Gavarres.

"Estem parlant de tornar a posar damunt la taula l'anella ferroviària de les Gavarres", ha dit el número 1. Vidal explica que aquest és un projecte "a mitjà termini" i tampoc nega que econòmicament és car. Però també assegura que tindrà retorn per al territori. No només pels passatgers que podrà transportar, sinó també perquè permetrà treure cotxes de la carretera i, per tant, tindrà avantatges mediambientals.

"És més car un quilòmetre de via de tren que de carretera, però també és evident que, si incorporem els costos mediambientals que suposa l'ús del cotxe, a mitjà termini surt molt més barata l'aposta pel tren", ha dit Vidal. I en aquest punt, el cap de llista s'ha preguntat: "Quant costa un quilòmetre d'autopista? I qui en treu més profit? Els usuaris o la concessionària?".

Sense desdoblar fins a la Jonquera

Per això, des de CSQEP aposten per "impulsar una mobilitat sostenible que desplaci tant com sigui possible el cotxe i faci que es quedi al garatge". I en aquest punt, parlant sobre carreteres, Marc Vidal s'ha oposat a què es desdobli l'N-II fins a la Jonquera. Per al cap de llista, aquesta obra només serviria "perquè els camions no paguessin autopista" (ja que ara, se'ls desvia obligatòriament per l'AP-7).

Marc Vidal assegura que les comarques gironines "no necessiten en absolut" aquest desdoblament. "Evidentment, però, sí que cal que s'acabin les obres de l'N-II allà on s'han començat, perquè això és un desastre", ha dit. Però més enllà d'això, el número 1 de CSQEP recorda que la demarcació ja té "una via d'alta capacitat que la creua de nord a sud", en referència a l'AP-7, i que sortiria més barat "rescatar-ne els peatges" que no pas desdoblar la nacional.

I a l'hora de passar comptes amb la concessionària, Vidal ha apostat per aplicar l'eurovinyeta com a manera d'obtenir recursos i impulsar el transport sostenible. "Aquell qui més contamina, més paga", ha resumit, en relació al tribut.

Més transport públic i més barat

Dins les propostes en matèria de mobilitat, Vidal també ha recordat que CSQEP aposta per impulsar el desdoblament de la línia ferroviària de Puigcerdà i per teixir "una autèntica xarxa de transport públic" al territori. Per al cap de llista, això passa per impulsar les connexions amb autobús entre els municipis més petits, i també dels nuclis urbans cap als polígons industrials.

"Parlem d'impulsar un transport col·lectiu que també garanteixi preus assequibles per a tots els ciutadanes que l'utilitzin", ha dit Vidal. I ha conclòs: "Per això estendrem, i molt, les targetes multiviatge".