'El Visa Pour l'Image mostra la veritable realitat del món, la que no surt als diaris'

El festival obrirà el 2016 un Centre Internacional de Fotoperiodisme a Perpinyà

"Els diaris no parlen de la crisi de Veneçuela o dels conflictes a Somàlia, nosaltres a Perpinyà mostrem la veritable realitat del món".

Així presenta el director del Visa Pour l'Image, Jean-François Leroy, l'edició 27ena del festival de fotoperiodisme que obre portes el proper cap de setmana.

El festival ha rebut la xifra rècord de 4.500 propostes i la direcció ha seleccionat 24 treballs de temàtiques diverses com els conflictes a Síria, l'epidèmia de l'Ebola, els desnonaments a l'Estao a la immigració.

Per al 2016, el Visa treballa per inaugurar el Centre Internacional de Fotoperiodisme que acollirà fons de professionals i organitzarà exposicions durant tot l'any que puguin viatjar a l'estranger.

Perpinyà tornarà a ser durant 15 dies el referent mundial del fotoperiodisme. El Visa Pour l'Image arrenca el 29 d'agost i oferirà 24 exposicions i actes diversos (inclosa una setmana sencera dedicada als escolars) fins el 13 de setembre.

El festival arriba a la 27ena edició amb molt bona salut. Aquest any l'organització ha rebut 4.500 propostes, una xifra rècord, tot i que el seu director, Jean-François Leroy, alerta que la quantitat no fa la qualitat. "No qüestionem la qualitat dels treballs, però l'elaboració dels temes deixa molt que desitjar", alerta en el seu editorial.

La immigració, tema cabdal

Per a Leroy, un dels temes cabdals que es reflectirà a les fotografies exposades és la immigració. Així ho demostra, per exemple, el treball del fotògraf Lysney Addario que durant tres setmanes va treballar per 'New York Times' i Getty Images fotografiant el drama dels sirians que fugien de la guerra civil que fa cinc anys que dura. Un tema que, malauradament, continua essent molt actual aquests dies. També s'ha fixat en Síria Sergey Ponomarev (per a 'New York Times') que exposarà una sèrie dedicada a aquest conflicte bèl·lic. Un altre punt de vista sobre la immigració que intenta arribar a Europa l'aporta el fotògraf Giulio Piscitelli. 

Els conflictes bèl·lics es reflecteixen també en les exposicions de Mohamed Abdiwahab (AFP) sobre el conflicte a Somàlia i les morts de ciutadans durant els atemptats i combats entre bandes rivals. També hi ha un espai dedicat a les matances a la República Centreafricana gràcies a les instantànies preses per Marcus Bleasdale (Human Rights Watch/ National Geographic Magazine). També fins a aquest país va viatjar el jove fotògraf francès Edouard Elias (24 anys) per fotografiar la legió estrangera en plena feina. El seu treball li ha valgut el premi de la Vila de Perpinyà Rémi Ochlik 2015. Segons el director del Visa, els espectadors del festival (220.000 el 2014) també podran gaudir del treball del "millor reporter de guerra", Goran Tomasevic, sobre el conflicte a Burundi. 

'El pes de l'herència d'Hugo Chávez' - d'Alejandro Cegarra- explica com viu el país després de la mort del revolucionari veneçolà. Un altre tema actual que tindran el seu espai en aquest Visa serà l'epidèmia de l'Ebola, vista des de l'òptica de Daniel Berehulak (Getty Images). 

Altres temàtiques que es tracten són la malaltia del càncer, el turisme nuclear, com ser mare adolescent a França, els efectes del terratrèmol del Nepal o el problema dels desnonaments a l'estat espanyol (fotografiat per Andrés Kudacki). 

"El diari del món"

El director del festival ha defensat que a l'hora d'escollir els treballs s'ha deixat endur pels "bons temes" i que el Visa reflecteix "la veritable actualitat del món". Ha denunciat que sovint els mitjans de comunicació no donen cabuda a conflictes importants que passen lluny de casa -ha posat d'exemples Somàlia i d'altres guerres a l'Àfrica- i ha dit que amb el treball del festival s'aconsegueix fer "el diari del món".

Leroy també ha explicat que estan en contacte amb el Parlament Europeu perquè volen impulsar la creació d'una acreditació de premsa europea que sigui vàlida per treballar a tots els països. El director ha explicat que les legislacions a cadascun dels països és diferent i que, per tant, aquest carnet igualaria les condicions i requisits dels professionals per tal de facilitar-los la feina. 

El Centre Internacional de Fotoperiodisme, al 2016

El festival ha avançat que l'any vinent, coincidint amb la 28ena edició, volen inaugurar el Centre Internacional de Fotoperiodisme. El coordinador de l'Associació Visa Pour l'Image a Perpinyà, Arnau Felici, ha explicat que el projecte vol situar Perpinyà com a referent mundial del fotoperiodisme no només els 15 dies que dura el Visa sinó durant tot l'any. 

Per això, el projecte neix amb la vocació de ser un lloc on es conservin documents fotogràfics i fons sencers de professionals que no tinguin descendència o que el vulguin donar, organitzar exposicions que puguin viatjar fora de França, fomentar la venda de còpies de fotografies originals certificades i productes derivats d'aquestes.

La polèmica per no exposar el World Press Photo

El Visa Pour l'Image de Perpinyà va anunciar al març que no exhibirà enguany les fotografies guanyadores del World Press Photo. El seu director, Jean François Leroy, va prendre la decisió després que el prestigiós premi hagi retirat un guardó a Giovanni Troilo per frau.


Aquest dimarts ha assegurat que la decisió va ser "dolorosa" però que sap que compta amb el suport del 50% de la professió i la desaprovació del 50% restant. No obstant això, ha assegurat que el diàleg no està trencat i que intentaran per a l'any vinent poder tornar a exhibir les fotografies guanyadores del premi internacional com havien fet els 25 anys anteriors.