Creix un 70% el nombre de projectes presentats al Concurs Internacional de Mapping de Girona

S'han rebut 89 projectes de 20 països diferents

El Festival Inernacional de Mapping de Girona (FIMAG) ha fet un salt important amb només un any d'experiència. Si el 2014 va rebre 26 projectes que optaven a guanyar algun dels premis del concurs, enguany se n'han rebut 89, dels quals se n'han escollit 29. A més, el festival ha captat l'interès de creadors d'arreu del món ja que s'han rebut propostes procedents de 26 països del món, alguns tan llunyans com Brasil, Azerbaijan, Cuba, Pakistan, Xile, Colòmbia, Mèxic o Hongria, entre d'altres. 

Els organitzadors del festival han remarcat que han fet esforços per fer créixer la cita i atraure talent internacional però també per donar una opció als creadors de casa. En aquest sentit, enguany s'ha organitzat el primer Congrés Internacional de Mapping, un espai pensat per al diàleg i la reflexió dedicat a professionals d'aquest sector, molts vinguts de països estrangers. 

A banda d'aquest congrés -que es farà els dies 30, 31 de juliol i 1 d'agost- el festival compta amb les projeccions del concurs, dividit en diverses categories, on no només vota el jurat professional sinó que el públic també és l'encarregat d'escollir les propostes que més li agradin. "No hi ha cap festival al món que combini aquests factors: un congrés professional, un concurs i diferents mostres de projeccions arreu de la ciutat", ha destacat el director del FIMG, Richard Hebert. 

A diferència de l'any passat, des del festival han marcat una temàtica comú que ha de servir com a "punt de partida i inspiració" als creadors que presenten projectes. Segons ha explicat el director artístic de la cita, Xavier Bové, el tema escollit ha estat el de les contradiccions. Bové ha remarcat que aquest concepte tant genèric ha donat lloc a propostes molt diferents però que també hi ha projectes que han coincidit en temàtica tot i procedir de països diferents.

Més façanes i una nova categoria

En aquesta segona edició augmenta de quatre a cinc les façanes on es veuran les projeccions. A la paret exterior de l'Ajuntament de Girona, la Casa Pastors i la façana del Jutjat es projectaran mappings de la categoria professional. Aquells que vulguin veure les obres dels artistes amateurs, hauran d'anar a la façana de l'edifici del Pont d'en Gómez. A la façana de l'edifici de Les Àligues, Sant Domènec, s'hi exposaran les propostes dins de la categoria educativa.

En aquesta línia, l'organització ha creat una nova categoria, el micromapping dedicat a espais més tancats com sales d'hotel, aparadors de botigues, comerços o museus (els llocs encara estan per concretar). Els treballs que opten a aquesta categoria estan pensats no per projectar-se en grans façanes sinó en espais més reduïts i sobre objectes. 

Cada categoria té dos premis, que van dels 12.000 euros del primer premi de la categoria professional fins als 500 euros del segon premi en l'àmbit escolar. Els guardonats seran escollits per un jurat expert que valorarà l'originalitat, la innovació, l'estil visual i musical, la viabilitat econòmica i logística de la proposta, i la vinculació amb l'edifici. En total, el festival repartirà més de 25.000 euros en premis. 

Com a novetat, el festival ha dissenyat una aplicació mòbil que, a banda d'informació sobre la cita, també permet als ciutadans votar els seus projectes preferits. Segons les votacions rebudes es lliuraran dos guardons, el Premi façana del públic, valorat en 1.000 euros, i el Premi micromapping del públic de 500 euros. 

Ulleres 3D per veure l'espectacle inaugural

Com a novetat destaca també l'espectacle inaugural, que es podrà veure a la façana de l'antic hospital Santa Caterina (actual seu del Govern a Girona). El festival ha fet l'encàrrec als catalans Unionlab perquè creïn un espectacle per a l'ocasió. Enguany, no només es podrà veure el primer dia del festival sinó que es repetirà al llarg de totes les jornades del FIMAG. 
Segons ha explicat Hebert, es tracta d'un espectacle únic a l'estat espanyol perquè es basa en la tecnologia 3D anaglífic. A la pràctica, la peculiaritat d'aquest espectacle recau en què tots els visitants necessitaran unes ulleres de 3D -que el festival repartirà gratuïtament- per tal de veure com les projeccions "surten" de la façana.

Calcular l'impacte del festival

El festival es fa en ple estiu, unes dates on la ciutat acostuma a rebre molts turistes. Per esbrinar si els visitants que van a veure les projeccions ho fan perquè s'ho troben per casualitat o vénen a Girona motivats especialment pel FIMAG, l'ajuntament ha impulsat un estudi. Per una banda, creurà les dades procedents de les consultes a l'oficina de turisme i també les dades que té l'Associació d'Hostaleria Girona-Radial amb el resultat d'unes enquestes que preveu fer in situ durant els dies que dura el festiva. 

Segons ha explicat el cap d'àrea de Cultura, Narcís Casassa, es demanarà a la gent si ve expressament pel festival, procedències, per quins canals s'ha assabentat de la cita i d'altra informació que permetrà fer-se una idea de la projecció del festival i del seu impacte econòmic. 

El festival té un pressupost global a l'entorn dels 250.000 euros. L'organització espera 300.000 visites al web oficial i a través de les xarxes socials i unes 2.000 descàrregues de l'aplicació per a mòbils.