La nova estació d'autobusos de Girona tindrà 27 andanes i entrarà en funcionament a final del 2016

Les obres es licitaran el proper mes d'abril

La nova estació d'autobusos de Girona entrarà en servei a final del 2016. Així ho ha assegurat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, qui avui ha visitat l'espai de 17.000 metres quadrats on es construirà la nova estació, que compartirà edifici amb l'estació del TAV.

Comptarà amb 27 andanes - tres per a canvis ràpids- i suposarà una inversió de prop de 10 MEUR. S'ubicarà dins de l'estació intermodal soterrada que es va construir per a la línia d'alta velocitat i els ciutadans hi accediran per la mateixa porta d'accés a les andanes del tren d'alta velocitat. Els treballs es licitaran aquest mes d'abril i preveuen que rebi 1,7 milions de passatgers anuals.

Tal i com ha detallat el director general d'Infraestructures i Mobilitat Terrestre, Xavier Flores, el Departament de Territori i Sostenibilitat ha finalitzat la redacció del projecte constructiu d'arquitectura i instal·lacions, un projecte que s'ha consensuat amb l'Ajuntament de Girona i l'Associació de Transports de Girona (ASETRANS).

Els autobusos només disposaran d'un accés únic i exclusiu, mitjançant una rampa al carrer situat al sud de la plaça d'Espanya. A part també s'ha previst la construcció d'un sector destinat a la recepció de viatgers amb deu taquilles, una oficina d'informació, zona d'espera i 'vending'. Pel que fa al pas d'autobusos, en total hi hauran 27 andanes, tres d'elles destinades a canvis ràpids. Unes andanes que es construiran al voltant d'una illa de 2.600 metres quadrats que comptarà amb un espai perquè els usuaris puguin esperar els seus vehicles.

En total, segons les informacions facilitades pel Departament de Territori, s'espera que en moments punta s'hi puguin efectuar 20 operacions simultànies. La previsió és que la nova estació rebi 1,7 milions de passatgers a l'any i entri en servei a final del 2016. Pel que fa als aparcaments, Flores ha explicat que es troben previstos en l'obra ja executada, és a dir, a les plantes inferiors. "Ara estem finalitzant la redacció del projecte que gairebé està enllestit. És un projecte molt ambiciós i l'espai per l'estació és catedralici", ha explicat Flores. El projecte també té en compte la ventilació i les sortides d'emergència d'aquest espai, ja que es troba sota el terra de l'antic Parc Central.

Unió i comoditat

Per la seva banda, el conseller de Territori i Sostenbilitat, Santi Vila, ha subratllat que l'obra permetrà potenciar la mobilitat intermodal i la comoditat ja que els ciutadans podran passar d'un transport a l'altre sense dificultats. En aquesta línia ha destacat que les instal·lacions permetran que Girona continuï impulsant-se com una de les ciutats "clau" del territori català i com a capital de les terres gironines. "Girona ha tingut un mandat impressionant, s'ha potenciat al conjunt del planeta i les infraestructures de mobilitat són molt necessàries", ha admès. Segons Vila, feia anys que la ciutat no avançava i tirava endavant, tal i com ho ha fet en els darrers anys.

"No sé si des de Girona es percep prou aquesta sensació i només puc ressaltar que amb aquest projecte es culmina la responsabilitat del Govern i l'objectiu de mandat i legislatura", ha afegit. 

Per la seva banda, l'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, ha agraït el "compromís" del Govern amb la ciutat tot assenyalant que la finalització dels treballs d'aquestes noves instal·lacions permetran desmantellar l'estació d'autobusos provisional situada a la plaça d'Espanya des del 2009. "Llavors es podrà realitzar el projecte de remodelació d'aquest espai que tant s'ha lluitat perquè es pugui fer", ha defensat.

Cal recordar que la Generalitat volia començar les obres d'aquesta estació entre el 2013 i el 2014 i que ara fa uns mesos el conseller Vila va anunciar que el projecte de l'estació estaria resolt el passat desembre. Uns canvis que el regidor d'Urbanisme de la ciutat, Carles Ribas, no veu com a "retards" sinó una "adaptació a les circumstàncies" que ha provocat el no compliment del projecte global. 

Tal i com ha explicat Ribas, "la incompatibilitat de seguir amb el projecte global del soterrament del tren convencional i la necessitat de compartir accés pel que fa a l'estació d'autobusos i el TAV" va fer que s'hagués de modificar el projecte inicial de l'estació de busos que ja estava finalitzat. "Una adaptació que, el mateix conseller, ja ens va avisar que provocaria un retard en la presentació i que, finalment es faria al març", ha destacat Ribas qui s'ha mostrat convençut que la nova estació serà una realitat el 2016.

D'altra banda, el Departament de Territori i Sostenibilitat firmarà un conveni amb Adif i l'Ajuntament de Girona per a la cessió i gestió de l'estació. Actualment, el consistori és l'actuat gestor i explotador de l'estació d'autobusos i, des del Departament, s'assegura que el consistori continuarà duent a terme l'explotació de les noves instal·lacions.