Descobreixen que el baldaquí gòtic de la Catedral de Girona era platejat i daurat

La part més delicada de la intervenció ha estat recuperar l'escena del donant

El baldaquí gòtic de la Catedral de Girona era, originàriament, platejat i daurat. És una hipòtesi que està sobre la taula des de fa segles però no hi havia cap confirmació.

Ara, la restauració d'aquesta peça d'orfebreria ha permès concloure que les robes, les ales i els motius dels relleus del baldaquí es van fer amb la tècnica del daurat el mercuri, que consistia en fer una amalgama d'or i mercuri, aplicar-lo a la superfície i, amb foc, evaporar el mercuri aconseguint imprimir el color or.

Completada la restauració, el baldaquí està a punt per les celebracions de Setmana Santa. La part més delicada de la intervenció ha estat recuperar l'escena del donant, que corria "un risc greu" de trencar-se.

Després de Nadal, va començar l'actuació de l'Institut del Patrimoni Cultural (IPCE) del Ministeri de Cultura encarada a restaurar i conservar els elements d'orfebreria del conjunt del presbiteri de la Catedral de Girona. En concret, les intervencions de restauració inclouen el baldaquí de l'altar, el retaule, dues creus processionals (la dels esmalts i la de les confraries); i també quatre antigues columnes molt deteriorades i ara sense ús. Tots aquests elements artístics treballats en plata, esmalts i pedres, pertanyen al segle XIV.

La restauració del baldaquí ja ha acabat i podrà presidir els actes de celebració de la Setmana Santa a la catedral de Girona. Els treballs de restauració, adjudicats a l'empresa Urcotex, han consistit en netejar, consolidar i protegir la plata. La responsable dels treballs, Paz Navarro, ha destacat que el més complex ha estat recuperar l'escena del donant, que tenia esquerdes i corria "un risc greu" de trencar-se.

Es tracta de la representació de l'ardiaca de Besalú que va pagar el baldaquí i el va donar, Arnau Soler, demanant a Sant Pere l'entrada al Paradís. Segons ha detallat Navarro, el pes del cap dels relleus havia anat fent cedir la plata fins al punt de provocar esquerdes. Per restaurar-lo, han hagut de retirar les peces i, des del taller, reforçar-les amb plata.

El baldaquí, realitzat d'argent, té quatre columnes i el sostre bombat en arcs rebaixats. Representa al centre la coronació de la Verge envoltada d'apòstols i emmarcada d'àngels i arcàngels músics. A les cantonades del baldaquí, hi ha representats orants.

Radiografies reveladores

Abans de fer la restauració, al llarg d'un any han estat documentant la peça i fent estudis previs, com ara radiografies de gran format que permeten distingir quines són les peces afegides i quines les originals. Tota aquesta feina d'anàlisi i estudi ha permès extreure una altra conclusió reveladora: que el baldaquí, fet completament de plata, tenia peces daurades.

"Alternava el platejat amb el daurat", ha afirmat Navarro que detalla que aquesta teoria no estava confirmada, tot i que algun historiador del segle XVIII ja ho apuntava. "Ara no en tenim cap dubte", ha conclòs. La tècnica usada consistia en fer una amalgama de mercuri i or, aplicar-la sobre la superfície i, amb el foc, fer evaporar el mercuri aconseguint així una capa daurada.

A la recerca de l'autor

Paz Navarro ha explicat que les radiografies són "una documentació valuosíssima" i que pot ajudar a determinar qui és l'autor del baldaquí de la Catedral de Girona. "Aporta informació fonamental, és com si entréssim dins la matèria de la plata i es pot concloure el sistema utilitzat, el tipus de colada, el tipus de batut de la plata, el tips de repujat, et dóna unes dades espectaculars", ha exposat.

De fet, detalla que a l'Institut del Patrimoni Cultural (IPCE) també estan duent a terme una investigació per intentar establir qui és l'autor d'aquesta gran peça d'orfebreria. "Estem fent una documentació històrica, no podem saber si es trobarà l'autor perquè no hi ha cap document escrit que digui qui va ser, però potser sí establir paral·lelismes amb altres artistes de l'època", ha afirmat.

La darrera restauració del baldaquí es va fer l'any 1994 i va anar a càrrec del pare Jordi Roca. Navarro ha explicat que aquesta restauració va ser molt respectuosa amb la peça però que han localitzat restes d'altres restauracions molt més agressives, inclús fetes amb níquel, que podrien ser les culpables de la pèrdua del daurat. Només queda color or al medalló central, on hi ha representada la coronació de la Mare de Déu.

El bisbe de Girona, Francesc Pardo, ha explicat que el baldaquí es quedarà on és ara. Ara, la restauració continuarà amb el retaule. Aquesta actuació va a càrrec totalment del Ministeri de Cultura, que té una previsió en els pressupostos de l¡Estat d'uns 300.000 euros, repartits entre els anys 2014, 2015 i 2016.