Santi Vila demana a l'Estat que ajudi TP Ferro a refinançar-se

El conseller considera que està en risc la competitivitat de tot el corredor mediterrani

El conseller de Territori, Santi Vila, ha demanat a l'Estat que ajudi TP Ferro a refinançar-se i, fins i tot, ha plantejat que Foment estudiï un nou ajust de la concessió al túnel del Pertús.

L'empresa francoespanyola, que gestiona el tram transfronterer del TAV, ha presentat preconcurs de creditors perquè no pot afrontar el deute contret amb els bancs. Sobretot, perquè el trànsit de combois (tant d'alta velocitat com de mercaderies) no és l'esperat.

El conseller admet que, tot i que la Generalitat només pot fer d'espectador en el conflicte, la situació "és critica" perquè està en joc la "competitivitat" de tot el corredor mediterrani. "Hi ha un coll d'ampolla que es diu pas dels Pirineus", declara.

El proper 31 de març acabava el termini perquè TP Ferro retornés part del crèdit que li van concedir els bancs per fer el tram transfronterer del TAV. L'empresa, formada a parts iguals per l'espanyola ACS/Dragados i la francesa Eiffage, però, no s'ha esperat a arribar fins a la data límit i ja ha presentat preconcurs de creditors al Mercantil de Girona, incapaç de fer front a una quota que pujava a uns 400 MEUR.

La concessionària disposa ara d'un termini de tres mesos per intentar arribar a un acord amb els seus creditors. Si passat aquest temps no hi ha entesa, en un termini de 30 dies haurà de presentar formalment concurs de creditors.

Els problemes financers de TP Ferro, en gran part, són conseqüència del poc pas de trens que registra el túnel del Pertús. Quan va començar l'obra (l'any 2004) es preveia que cada setmana hi passessin uns 60 combois, entre TAV de passatgers i mercaderies. La realitat, però, és que aquesta xifra se situa propera a la quinzena. I això, de retruc, fa que TP Ferro cobri menys peatges dels esperats i que no li surtin els números.

Tot i que aquí la Generalitat només sigui espectadora -és l'Estat qui va atorgar la concessió- sí que el Govern es mostra amatent a la situació de la concessionària. El conseller de Territori, des de la prudència, assegura que Catalunya "segueix de prop i amb interès" tot allò que passa.

De fet, Santi Vila recorda que allò que està en joc és "moltíssim" perquè no només s'està parlant d'una infraestructura, sinó d'una peça clau que forma part d'un projecte molt més ampli: el corredor mediterrani. "Amb aquest coll d'ampolla en què s'ha convertit el pas dels Pirineus, ens hi juguem la competitivitat dels ports de Barcelona i Tarragona, i de tots els trens que els abasteixen de mercaderies", subratlla Vila.

"Situació crítica"

Per això, el conseller defineix la situació com a "crítica" i demana a l'Estat que ajudi TP Ferro a refinançar-se. "Des de l'Administració competent el que cal fer és permetre que el refinançament amb els bancs es pugui fer, si és que és possible", diu Santi Vila.

Fins i tot, el conseller de Territori va més enllà i arriba a parlar d'un nou canvi amb el contracte de TP Ferro. "Si hi ha algun ajust de concessió a fer, Foment l'ha d'estudiar", concreta.

Una mesura, la d'allargar el temps d'explotació, que l'executiu espanyol ja va portar a terme quan va haver d'indemnitzar TP Ferro pels seus incompliments de calendari. Com que quan la concessionària va acabar l'obra del tram transfronterer, l'Estat no havia fet la seva part, el govern espanyol va indemnitzar TP Ferro amb més de 100 MEUR i li va allargar la concessió dels 50 als 53 anys.

1.100 MEUR d'inversió

L'empresa formada per ACS i Eiffage va obtenir la concessió del tram transfronterer del TAV el 2003. Les obres, que van començar poc després, es van acabar el febrer del 2009. En total, es van estendre 44,4 quilòmetres de línia entre Llers (Alt Empordà) i Perpinyà, incloent el túnel del Pertús que creua els Pirineus (de 8,3 quilòmetres). Els treballs van costar 1.100 MEUR.