TP Ferro presenta preconcurs de creditors amb un deute milionari

L'empresa arrossega un deute de 400 milions d'euros degut al poc pas de trens pel túnel del Pertús

El desajust entre les previsions i la realitat que viu el túnel del Pertús han deixat TP Ferro en una situació delicada. La infraestructura que travessa els Pirineus no acull el trànsit esperat de trens (tant els TAV de passatgers com els de mercaderies). I això a la pràctica es tradueixen què la inversió no és rendible. Tant, que fins i tot ha obligat la concessionària a recórrer al Jutjat Mercantil.

El proper 31 de març s'acabava el termini perquè l'empresa retornés part del crèdit que li van concedir els bancs per fer l'obra. Una quantitat que segons 'El Confidencial' puja a 428 MEUR, però que fonts de TP Ferro asseguren que se situa per sota dels 400. La concessionària ja havia alertat que tenia dificultats per satisfer aquesta quantitat, i fins i tot havia demanat a Foment que li injectés 100 MEUR de fons públics per fer-hi front.

Ara, però, quan encara queden dues setmanes perquè acabi el termini, TP Ferro ha decidit presentar ell mateix preconcurs de creditors. En un comunicat, l'empresa participada al 50% per ACS i Eiffage, assegura que la mesura s'ha pres després que "els esforços duts a terme durant els darrers mesos" per renegociar el deute amb bancs, i les gestions fetes davant els estats espanyol i francès, no hagin arribat a bon port.


 
Segons TP Ferro, el preconcurs davant el Mercantil de Girona s'ha instat per aconseguir oxigen. "Serveix com a via per disposar del temps necessari amb l'objectiu d'assolir un acord per refinançar el deute amb els creditors financers i la resta de parts interessades en la concessió", concreta el comunicat de l'empresa.

La concessionària ja subratlla, però, que el procés no farà trontollar el servei d'alta velocitat pel túnel del Pertús. "No afectarà de cap manera a la continuïtat del servei ferroviari entre Espanya i França, ni a l'organització de l'empresa o a l'explotació", indica l'escrit. I hi afegeix: "La continuïtat del servei públic constitueix la prioritat de TP Ferro d'ençà de la posada en servei de la línia".

Termini de quatre mesos

Un cop presentat el preconcurs, segons recull la Llei Concursal ara s'obre un termini que acabarà el proper juliol. D'entrada, TP Ferro disposa de tres mesos per intentar desencallar un acord; però si no s'aconsegueix, l'empresa es veurà obligada a presentar formalment concurs de creditors en els següents 30 dies.

Què pot passar a partir d'aleshores és una incògnita. Però sí que els creditors (és a dir, els bancs) podrien reclamar responsabilitats patrimonials a l'Administració. És a dir, que l'Estat hagués d'assumir la gestió del tram transfronterer del TAV i, a més, fer-se càrrec del forat comptable que arrossega TP Ferro.

La concessionària del túnel del Pertús està formada a parts iguals per la francesa Eiffage i l'espanyola ACS/Dragados. Precisament, qui ostenta la presidència del grup és Florentino Pérez, a qui l'Estat ja va compensar amb 1.350 MEUR pel tancament de la planta de gas Castor (després que li anul·lessin l'explotació del magatzem marí davant la impossibilitat que no comportés risc sísmic).

En cas que l'Estat hagués de menjar-se el deute de TP Ferro, però, aquí la situació diferiria de la que es va viure amb el Castor. D'entrada, perquè la concessió no només la va fer l'executiu espanyol, sinó també el francès. I segon, perquè a diferència del Castor, aquí no s'heretaria un magatzem tancat, sinó una via ferroviària en servei.

1.100 MEUR d'inversió

El tram transfronterer del TAV ja va néixer amb mal peu. TP Ferro en va obtenir la concessió el 2003 i les obres, que van començar poc després, es van acabar dins de termini. El febrer del 2009, els 44,4 quilòmetres de línia entre Llers (Alt Empordà) i Perpinyà estaven estesos, incloent el túnel del Pertús que creua els Pirineus (de 8,3 quilòmetres). Els treballs van costar 1.100 MEUR.

Tot i això, com que l'Estat anava tard, va caldre construir un tercer rail entre Girona i Figueres perquè TP Ferro pogués començar a rendibilitzar la inversió. Per a l'estesa d'aquesta connexió provisional, que va entrar en servei al desembre del 2010, el Ministeri de Foment va desembutxacar 94 MEUR. La línia pròpiament del TAV, que enllaçava amb el tram transfronterer, no va acabar-se fins al gener del 2013.

Arran d'aquest retard, l'Estat ja va haver d'indemnitzar la concessionària TP Ferro pels incompliments. L'executiu espanyol va pagar una indemnització milionària (de més de 100 MEUR) i també va allargar la concessió inicial atorgada a TP Ferro dels 50 als 53 anys.

A tot això, també s'hi ha de sumar que TP Ferro ja ha dut fins a dues vegades l'executiu estatal davant del tribunal d'arbitratge. Segons publica 'El Confidencial', en un cas per exigir més fons públics per al reequilibri econòmic de la concessió, i en l'altre per reclamar 350 MEUR addicionals per sobrecostos de l'obra. De moment, el tribunal de Suïssa ja s'ha pronunciat sobre el segon assumpte, denegant la petició feta per la concessionària.