Girona decatalogarà el Garatge Forné per evitar una possible indemnització de 8,9 MEUR

El consistori havia protegit la façana el 2008 i els propietaris volien una compensació

Decisió complexa i incòmode la que ha hagut de prendre aquest vespre el ple de l'Ajuntament de Girona. El conflicte amb els propietaris del Garatge Forné arrenca el 2008 quan el consistori decideix incloure en el catàleg de patrimoni aquesta finca, que havia estat durant anys seu de Seat a la ciutat. L'edifici es considera en aquell moment un testimoni arquitectònic del moviment modern dels anys 50. En un primer moment, en va catalogar la façana i la rampa helicoïdal. 

Poc després de la seva catalogació, els propietaris de l'immoble van recórrer a la justícia i, llavors, el consistori va decidir només protegir la façana i deixar desafectada la rampa. Tot i això, els propietaris van mantenir el litigi perquè consideraven que continuaven perjudicats perquè no podien treure rendiment de l'edifici i ningú els compensava. Els amos van aportar un informe pericial on quantificaven en 8,9 MEUR la indemnització que l'ajuntament havia de pagar-los perquè no podien enderrocar l'edifici i fer una obra nova.

El recurs interposat pels propietaris de l'immoble es troba actualment suspès de mutu acord entre les parts per buscar una sortida. L'opció defensada per l'equip de govern de CiU ha estat descatalogar la finca per tal que els propietaris tinguin la llibertat de fer-hi el què considerin (segons el planejament general, la finca té usos residencials). Segons ha explicat el regidor d'Urbanisme, Carles Ribas, tenen el compromís que la propietat no reclamarà danys i perjudicis per haver tingut l'edifici protegit des del 2008.  

El fantasma del Xalet Tarrús

El regidor d'Urbanisme ha justificat que aposten per descatalogar per evitar el "risc" d'anar a judici i que el consistori s'enfronti a pagar 8,9 MEUR. Ribas ha recordat experiències anteriors com el cas del Xalet Tarrús on, després d'anys de litigis amb la propietari, l'ajuntament ha acabat pagant 1,5 MEUR per haver tingut catalogada la finca del carrer de la Rutlla. "Tots tenim avui al cap el fantasma del Xalet Tarrús", ha reconegut el portaveu d'ICV, Joan Olòriz.

La descatalogació ha tirat endavant gràcies als vots del dos regidors del PPC i dels no adscrits Carles Bonaventura (Rcat) i Eduard Palomares (exPPC). "Els gironins no es poden permetre un altre cop una indemnització com la del Xalet Tarrús", ha manifestat la portaveu popular, Concepció Veray.

"No som uns patrimonicides"

L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, ha reconegut que la decisió no ha estat fàcil ni còmoda perquè suposa desprotegir un edifici històric que va ser catalogat "amb criteri". Ara bé, ha defensat que han portat al ple la decisió "per transparència i responsabilitat". "El risc d'haver d'afrontar una sentència negativa per a l'ajuntament és extrem", ha manifestat. 

Puigdemont ha assegurat que no podien "mirar cap a una altra banda" i deixar aquesta "patata calenta" als governs futurs. "No és el nostre estil, mirem els problemes de cara i si hem esgotat les possibilitats de diàleg entomem les conseqüències", ha reblat. 

La resta de grups de l'oposició en bloc han demanat al govern que deixés el tema sobre la taula per poder tenir més temps per buscar altres solucions. Algunes de les que s'han plantejat passen perquè el consistori compri l'edifici (hi ha un informe que fixa el preu en 3 MEUR) per tal de poder-lo conservar íntegrament o bé esperar a la resolució de la sentència. 

L'alcalde ha contestat els grups dient que el conflicte s'allarga des del 2008 i que no poden deixar passar més temps per buscar una sortida. "En aquest tema no s'està improvisant, no ens agrada però ho hem de fer", ha sentenciat. 

Un pas més per Clínica Girona

El ple també ha aprovat un pas més per permetre a Clínica Girona aixecar un nou edifici a la carretera Barcelona. Segons ha explicat el regidor d'Urbanisme, Carles Ribas, hi havia uns terrenys pròxims a on s'ha de construir l'edifici que eren d'Adif. Els terrenys són una reserva per al projecte de soterrament del tren convencional. L'ajuntament va sol·licitar a l'administrador d'infraestructures que permetés ocupar aquests terrenys -situats a tocar de les vies- per considerar que el projecte de soterrament havia quedat "aparcat" i que aquests terrenys només s'havien reservat per posar-hi material en cas que es fes l'obra. 

Ribas ha explicat, però, que Adif s'ha negat a cedir aquests terrenys. Per tal que això no suposi una trava perquè Clínica Girona pugui avançar en el projecte, s'ha decidit fer una modificació en el projecte urbanístic de la carretera Barcelona per tal d'allunyar-se 20 metres en tota la trama que està a tocar de les vies del tren.