Una exposició a Figueres mostra la fascinació de Dalí per Velázquez

L'exposició temporal aplega 11 pintures i un bust executades entre 1960 i 1982

Després de quatre mesos d'obres per engrandir l'espai i millorar-ne la circulació i l'entrada de llum, demà dimarts s'obrirà al públic la Sala de les Loggies del Teatre-Museu Dalí. Segons Montse Aguer, directora del Centre d'Estudis Dalinians, l'actuació ha volgut "ennoblir" aquesta part del museu dedicada a exposar l'obra tardana de Dalí. Per estrenar la remodelació, la sala acollirà l'exposició temporal 'Què hi ha de nou? Velázquez', formada per 11 pintures i un bust del pintor sevillà on els visitants podran captar la fascinació de Dalí per Velázquez i com el pintor empordanès "intentava posar en pràctica el miracle de la pinzellada de Velázquez", segons ha assenyalat Antoni Pitxot.

Amb el seu humor característic, el director del Teatre-Museu Dalí, Antoni Pitxot, ha assenyalat que la remodelació de la Sala de les Loggies ha consisit en "canviar els mobles de lloc amb un cert criteri" per donar més protagonisme a l'obra tardana de Salvador Dalí, potser la més desconeguda pel públic. De fet, de les 11 pintures que formen part de la mostra sobre Velázquez, algunes d'elles són inèdites o gairebé perquè, o no s'havien exposat mai, o ho havien estat per poc temps en exposicions temporals, segons ha explicat Montse Aguer.

Amb la remodelació, la Sala de les Loggies ha quedat dividida en tres espais diferenciats i ben connectats entre sí. Així, en un primer espai es mostren obres de Dalí dels anys 60 i 70 protagonitzades per aparells estereoscòpics i il·lusions òptiques i obres de gran format. Aquestes peces són una continuació de la sala precedent on s'hi presenten altres estereoscòpies i experiments òptics. El conjunt, a més de recollir una notable representació de pintures dalinianes d'aquest període, exemplifica l'interès de l'artista per tots els aspectes relacionats amb la percepció visual i les seves paradoxes.


 
El segon espai es coneix com la Torre dels Enigmes on s'hi exposa el diorama 'Babaouo' de 1932, una de les obres del pintor relacionades amb el guió homònim escrit per ell.

El tercer espai és el que s'ha dedicat a l'exposició temporal 'Què hi ha de nou? Velázquez', formada per 11 pintures i el bust del pintor sevillà que fins ara es podia veure a la Sala palau de Vent. Segons Antoni Pitxot, la mostra ha de servir per mostrar la fascinació que Dalí sentia per Velázquez. De fet, el títol de l'exposició fa referència al comentari que de forma recorrent feia Dalí després de visitar les obres de Velázquez al Museu del Prado de Madrid.

A les 11 pintures exposades, Dalí reinterpreta algunes obres del pintor sevillà, la majoria de les quals pertanyen al fons del Museu del Prado de Madrid. Una de les obres més representatives és 'La Perla', on Dalí recrea 'La infanta Margarita', una de les obres cabdals de Velázquez, fent referència a la fascinació del pintor sevillà per l'astronomia, ja que des de la seva habitació a l'Alcázar de Madrid utilitzava un telescopi per contemplar les estrelles, espacialment la 'Corona Borealis', una petita constel·lació d'estrelles que es pot veure a la Sierra de Guadarrama, que el va inspirar per distribuir els set personatges de 'Las Meninas', la seva obra més coneguda. La influència del pintor sevillà es reforça amb el Bust de Velázquez que es metamorfosa en tres personatges que conversen entre sí.

Renovació de la Sala de les Loggies

La remodelació de la Sala de les Loggies, que forma part del circuit habitual de visita del Teatre-Museu Dalí, ha anat a càrrec de Pep Canaleta, que s'ha fet càrrec del disseny i de la renovació arquitectònica, i d'Àlex Gifreu que s'ha encarregat del grafisme. Les obres s'han allargat quatre mesos i a partir de demà dimarts s'obrirà de nou al públic.

Segons ha explicat Montse Aguer, directora del Centre d'Estudis Dalinians, la Sala de les Loggies és una de les àrees del museu que no va ser dissenyada personalment per Salvador Dalí, i que amb aquesta actuació el que s'ha volgut és "ennoblir-la" augmentant l'espai expositiu i millorant tant la il·luminació de la sala com el seu accés.

A banda de renovar el paviment de tot l'espai, durant la remodelació s'ha construït una paret per acotar la sala gran, fer més propera la contemplació de les obres i reduir l'antiga sensació de buidor central. També s'ha habilitat una antic accés per crear un recorregut circular a través de passos de gran alçada amb arcs de mig punt seguint l'estil arquitectònic existent.