Front comú per excloure la Vall de Bianya de la variant d'Olot

Exigeixen a Foment que "solucioni el problema" sense "trinxar" el territori

La proposta del Ministeri de Foment d'incloure la Vall de Bianya al traçat de la variant d'Olot ha reunit aquest dimarts institucions i partits polítics a l'Ajuntament d'Olot en un acte d'unitat "en defensa del territori".

Com ja va fer diumenge el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, avui, els alcaldes d'Olot, la Vall de Bianya, el president del Consell Comarcal de la Garrotxa i representants dels grups parlamentaris amb representació als dos consistoris, han reclamat que es prioritzi la construcció de la variant d'Olot per "solucionar l'actual tap circulatori" i que es deixi per més endavant què cal fer al tram de la Vall de Bianya en el que han definit com l'"alternativa zero".

Tot i que partits polítics, ajuntaments i Consell Comarcal han presentat al·legacions per separat al pla presentat pel Ministeri de Foment sobre el traçat de la variant d'Olot, amb l'acte d'aquest dimarts han volgut "transmetre unitat" en una qüestió que genera un ampli consens al territori.


A la reunió, a banda dels alcaldes de la Vall de Bianya i d'Olot, Santi Reixach i Josep Maria Corominas, i del president del Consell Comarcal de la Garrotxa, Josep Guix, també hi han assistit els portaveus del PSC tant d'Olot com de la Vall de Bianya i un membre de Plataforma per Catalunya a Olot. Segons ha explicat Josep Maria Corominas, els portaveus del PPC i d'ERC no han pogut assistir a l'acte per motius laborals.

Sense entrar en el contingut de les al·legacions presentades per cadascú, els assistents han volgut destacar que, en el què és substancial, tots comparteixen el mateix punt de vista, és a dir, la oposició frontal a la proposta de traçat de la variant d'Olot presentada pel Ministeri de Foment que inclou la Vall de Bianya.

En el que també han coincidit tots els presents és en donar suport a l'anomenada "alternativa zero" que defensa l'Ajuntament de la Vall de Bianya que proposa "disgregar" els dos projectes construint quan més aviat millor la variant d'Olot, que és "una prioritat", i deixant per més endavant què es farà al tram que passa per la Vall de Bianya. "S'ha d'evitar la bogeria de fer passar una carretera de quatre carrils per espai natural de la riquesa de la Vall de Bianya", ha reblat.

L'alcalde d'Olot, Josep Maria Corominas, ha tornat a destacar la necessitat de construir la variant al municipi per solucionar "el tap circulatori" que generen els 40.000 vehicles que diàriament passen pel municipi, 20.000 dels quals es calcula que podrien fer ús de la variant descongestionant el trànsit al municipi.

De la seva banda, el president del Consell Comarcal de la Garrotxa, Josep Guix, ha reclamat que les administracions, tant la Generalitat com l'Estat, es preocupin de resoldre les necessitats dels seus ciutadans "sense mirar de qui són les competències" i de vetllar per tal que els projectes que plantegen no afectin els municipis per on passen i a la gent que hi viu.

Variant d'Olot

La variant nord d'Olot l'han d'executar Estat i Generalitat. La variant és una de les peces que ha de servir d'enllaç per connectar l'A-26 (que acaba al giratori de la Canya) amb el túnel de Bracons (l'eix Vic-Olot) i permetre solucionar el coll d'ampolla amb què es troben avui dia molts vehicles, que han de creuar la ciutat per dins a l'hora d'arribar-hi.

La Generalitat porta la seva part del projecte més avançat i ja està elaborant el projecte constructiu. El Ministeri de Foment va publicar el desembre al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) els estudis informatiu i d'impacte ambiental, pas previ al projecte constructiu. En total, es preveu que la millora de l'N-260 entre la Garrotxa i el Ripollès, i la part estatal de la variant nord d'Olot, tinguin un pressupost de licitació de 142,86 MEUR.