Pastor anuncia que es reprendrà aquest gener les obres al tram de l'N-II entre Medinyà i Orriols

La ministra inaugura el desdoblament entre Sils i Caldes

Passejada en autobús pel nou tram d'autovia entre Caldes de Malavella i Sils, explicació tècnica, descoberta de dos monòlits (per a l'obra que entre en servei i per a la que ara comença fins a Maçanet) i discursos institucionals. Aquest és el que guió que ha seguit aquest migdia el Ministeri de Foment per obrir al trànsit els 6,6 quilòmetres que donen continuïtat a l'únic tram de l'A-2 desdoblada que hi ha a la demarcació (el Fornells-Caldes).

En total, al Sils-Caldes, l'Estat hi ha invertit 45 milions d'euros (MEUR). D'aquest global, 33,9 milions són els que han costat l'obra; la resta, corresponen a la redacció del projecte. L'acte d'avui tanca set anys durant els quals els municipis i -sobretot- els conductors han hagut de suportar veure l'N-II del tot empantanegada en aquest punt al sud de la demarcació.

La nova autovia té dos carrils per sentit (cadascun, de 3,5 metres d'amplada). A més de tot el tronc de la calçada, l'Estat també ha construït dos nous enllaços (que donen accés a Caldes de Malavella i a les Mallorquines) mitjançant dues rotondes en alçada.

Foment ha volgut fer coincidir l'entrada en servei d'aquest tram amb l'inici d'obres i la primera pedra del Sils-Maçanet. Tindrà 2,7 quilòmetres, costarà 21,3 MEUR i, segons recull el projecte, el termini màxim amb què compta la constructora per executar-lo és de tres anys i quatre mesos.

La ministra de Foment, Ana Pastor, ha tornat a insistir que l'N-II és una "reivindicació històrica" a la demarcació, que aquest Estat s'ha fet seva i l'ha assumida com una "prioritat". La ministra ha recordat que la carretera suporta un trànsit de 20.000 vehicles diaris i assegura que, tot i que la posada en servei del Caldes-Sils pugui semblar només "un petit pas", a la pràctica suposa acabar un tram que durant anys ha estat paralitzat i anar convertint l'antiga N-II "en una via d'alta capacitat".

Nous anuncis

Per això, i seguint el guió d'anteriors inauguracions, Pastor també ha aprofitat la seva visita per fer anuncis. Després de posar la primera pedra del Sils-Maçanet, la ministra ha dit que aquest gener Foment reprendrà les obres al tram empantanegat Medinyà-Orriols i també iniciarà els treballs per construir els dos nous enllaços a Tordera (on l'N-II ja no es desdoblarà) i els altres dos a Pontós i Garrigàs (aquests, a l'Alt Empordà).

El tram Medinyà-Orriols porta aturat des del 2010, i va ser una de les obres que es van veure afectades per la retallada en infraestructures aplicada per l'aleshores ministre Blanco. L'obra, que s'estén al llarg de 3,6 quilòmetres, té un cost estimat de 16,86 MEUR. Precisament, serà en aquest punt on l'A-2 enllaçarà amb la circumval·lació de Girona a quatre carrils per l'autopista AP-7 (una obra que executava Abertis i que ja està acabada des de l'estiu).

Pel què fa a la resta de trams al nord de la demarcació, on l'N-II es duplicarà seguint la traça de la calçada actual, Pastor s'ha limitat a dir que Foment està fent-ne els projectes i que, a mesura que s'acabi aquest tràmit, els trams s'aniran licitant i adjudicant. Aquí, però, ja no ha posat dates concretes, més enllà de dir que espera que la redacció d'aquests projectes acabi "el primer semestre" del 2015.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha dit que l'entrada en servei del Sils-Caldes demostra que l'Estat "s'ha compromès" amb l'N-II i que, tot i que sigui "a poc a poc", va posant nous trams d'autovia en servei. Vila, però, ha aprofitat la visita de Pastor per encoratjar-la a "no parar", sobretot amb els trams de l'Alt Empordà. "Quan haguem culminat tot el tram del sud de Girona, serà el moment de mirar cap al nord fins a la frontera francesa, on també l'N-II suporta una elevada mobilitat", ha dit Vila.

Una factura "massa cara"

Els alcaldes de Sils i Caldes de Malavella, que han assistit a la inauguració, es mouen entre l'alleujament i la queixa. El de Sils, Martí Nogué, ha recordat que tot i que l'A-2 entre Sils i Caldes hagi entrat en servei, encara queden algunes obres complementàries (com ara acabar d'enllestir l'enllaç de Mallorquines) que s'acabaran d'aquí a un mes.

Nogué també recorda que les obres en aquest punt de la Selva no han acabat (ara comencen les de Sils-Maçanet) i assegura que la factura que fins ara ha hagut de pagar el territori ha estat "massa cara", perquè a més d'estar anys empantanegada, l'N-II també es va convertir en un focus d'accidents; alguns d'ells, mortals. "El preu ha estat car; no només pels set anys que ha durat l'obra en aquest tram, sinó també per la multitud d'accidents i les persones que hi han deixat la vida", ha dit l'alcalde.

Per la seva banda, l'alcalde de Caldes de Malavella i president del Consell Comarcal, Salvador Balliu, ha assegurat que "ja era hora" que l'A-2 entrés en servei. Balliu també recorda que encara queden treballs complementaris per acabar i que, durant tots aquests set anys, el seu municipi ha estat un dels que més ha viscut el greuge de l'N-II.

"Només faltava que ens caigués un llamp, perquè en aquesta nacional ens ha passat de tot; hem patit, i hem patit molt", ha dit l'alcalde. Salvador Balliu també ha recordat que l'obra s'ha allargat innecessàriament. "És un tram molt petit i ens hem queixat reiteradament; fins i tot vam anar al Congrés dels Diputats, per fer palès que allà es licitaven autovies de fins a 60 quilòmetres i a nosaltres se'ns oblidava", ha conclòs.

Interessos del ciutadà

Durant la seva visita a Girona, la ministra també ha passat de puntetes per un altre tema que toca infraestructures. En aquest cas, però, ferroviàries. Pastor ha parlat de les indemnitzacions que la concessionària del túnel del Pertús, TP Ferro, ha reclamat perquè no s'estan cobrint els trànsits de TAV ni de trens de mercaderies.

Ana Pastor ha recordat que el govern del PP no va ser qui va fer "la concessió" a TP Ferro -en referència al PSOE- i s'ha limitat a dir que, en relació al conflicte, l'Estat allò que farà serà dialogar "defensant sempre els interessos dels ciutadans espanyols, que amb els seus impostos paguen l'obra pública".