Temporada Alta ja ha venut el 81% d'entrades

El festival encarrega un estudi del públic assistent i vol incrementar la relació amb els espectadors a l'hora de programar

El Festival Temporada Alta continua imparable edició rere edició. I aquest 2014, la 23a, no és cap excepció. De fet, un cop ja s'han pogut veure la meitat dels espectacles programats, les xifres n'avalen no només l'èxit de públic sinó també l'aposta per una programació, dins el camp de les arts escèniques, que cada cop es vol més eclèctica.

Des d'un bon principi, per als 90 espectacles programats (dels quals, 26 estrenes absolutes) el festival va posar a la venda un total de 38.848 entrades. Dies abans d'aixecar el teló, Temporada Alta oferia 122 funcions. Però el ritme de vendes va fer que s'ampliés aquest número fins arribar a les 136 (programant-se nous passis de dotze espectacles, alguns dels quals com el 'Bits' del Tricicle van arribar a fer dues funcions més de les previstes).

Això va suposar incrementar fins a 44.942 el global d'entrades que sumen tots els espectacles. I a dia d'avui, ja se'n porten 36.427 de venudes (xifra que traslladada en percentatges suposa el 81,05%). El director del festival assegura que aquest 2014, quan falta encara un mes per tancar l'edició, ja es pugui dir que "aquest és l'any que s'han venut més entrades del Temporada Alta".

Sunyer concreta que pràcticament la meitat de l'aforament ja estava venut abans d'inaugurar el festival. Però que d'ençà d'aleshores, el ritme tampoc ha afluixat. En part, gràcies a la web i també a la nova aplicació, "que des del mòbil permet veure si hi ha entrades per a algun espectacle fins i tot una hora abans que comenci i comprar-les".

Bona acollida de la creació contemporània

El director del Temporada Alta precisa, a més, que al costat d'aquelles estrenes i espectacles que giren, la creació més actual també ha tingut molt bona acollida entre el públic. "Hi ha quinze espectacles de dansa contemporània, que en teoria sembla que no tinguin massa públic, i pràcticament tots han omplert fins a dalt", explica el director. I hi afegeix: "I el mateix passa amb la vintena d'espectacles estrangers en cartell".

Precisament, per a les setmanes que ara vénen, el Temporada Alta es vestirà de contemporaneïtat. Noms com Angélica Liddell ('Tandy'), ballarins del flamenc més actual com Israel Galván ('Fla.Co.Men') o María Pagés ('Óyeme con los ojos'), o el tàndem Nao Albert i Marcel Borràs ('Los esqueiters') passaran pel Temporada Alta.

I això damunt els escenaris. Però el festival també ha programat trobades professionals, com les del projecte #FF80 de dansa contemporània, o les que es faran de teatre per a tots els públics coincidint amb l'estrena a Salt del 'Pinocchio' de La Baldufa.

Estudi de públic

Durant la darrera dècada, Temporada Alta s'ha esforçat per obrir-se més enllà de les comarques gironines. I ho ha aconseguit. El seu director explica que, apart del públic que viu al territori, cada cop en ve de més enllà. Sobretot, procedent de l'àrea de Barcelona i de la Catalunya del Nord. "Per fer-se'n una idea i posar un exemple, la setmana vinent, quan ens centrem en creació contemporània, subtitularem espectacles en català, anglès i francès", diu Salvador Sunyer.

Fins ara, però, el festival no compta amb un estudi acurat dels públics. Per això, ja se n'ha encarregat un a la Fundació Esade, que es preveu enllestir d'aquí a poc més d'un any. No només s'estudiarà la procedència sinó també el tipus d'espectadors. "És a dir, ens permetrà veure quins són públic general i quins altres són professionals i gent de l'ofici, com ara actors i directors", concreta el seu director.

L'espectador com a prescriptor

Encara no s'ha tancat l'edició d'aquest 2014, però Temporada Alta ja pensa en el futur. Tant, que fins i tot ja ha encarregat dos espectacles no per a l'edició de l'any vinent, sinó per a la del 2017. "Quan fas aquesta feina, penses cada dia en el què vindrà i t'hi intentes adaptar", concreta Sunyer. I aquí, la fórmula del festival passa per apostar per espectacles de qualitat i, al costat, dibuixar noves línies de futur.

Una d'aquestes passa per incrementar la presència de llenguatges del món de les arts escèniques, com ara el cinema. Això sí, vinculant-ne uns amb els altres. "La idea no és tant impulsar un llenguatge determinat, sinó que el Temporada Alta doni una visió general del què són les arts escèniques", indica Sunyer. I hi afegeix: "I el que volem fer és barrejar-les; per exemple, al teatre musical hi hem afegit dansa i òpera, i segurament amb el cinema passarà igual, que entrarà molt en espectacles que serien teatrals".

A més d'aquesta, Salvador Sunyer concreta una altra de les apostes de futur per al Temporada Alta: incrementar el paper de l'espectador com a prescriptor. "El que volem és canviar la relació entre el festival i la ciutadania, la idea que cada cop més l'espectador ens digui què vol al festival", explica el director. I per fer-ho, el Temporada Alta ja ha dibuixat el camí a seguir, a través de la Fundació la Ciutat Invisible i el Club Ciutat del Teatre.

Per últim, el festival també vol obrir-se més a l'exterior. "Que cada cop el Temporada Alta sigui un focus de relació internacional; és a dir, que vinguin més companyies estrangeres i públic internacional, però que també ajudin a què les coses d'aquí vagin cap a fora", conclou Salvador Sunyer.