Baixen un 26% els ferits per atropellament a Olot respecte el 2013

La ciutat preveu tenir aprovat un nou Pla de Mobilitat a mitjans del 2015

Els atropellaments de vianants a Olot (Garrotxa) han disminuït un 26% respecte el 2013, segons dades facilitades aquest dijous per l'Ajuntament. Així, entre el gener i l'octubre de fa un any hi van haver un total de 23 atropellaments mentre que aquest 2014 n'hi ha hagut 17 en el mateix període. És una dada positiva però en realitat la ciutat se situa a nivells del 2012 quan n'hi van haver 18.

Precisament va ser aquell any quan van saltar les alarmes i l'actual equip de govern es va trobar amb què la ciutat tenia gairebé el doble d'atropellaments que la mitjana catalana durant el període 2003-2010. Per combatre-ho, es va decidir engegar un seguit de mesures com ara repintar els passos de vianants, fer-los més visibles i pintar missatges d'avís a la calçada.

Encara però, hi ha feina a fer. De les dades recollides en l'últim any, s'ha vist que el 75% dels atropellaments passen de dia, contràriament al que s'acostuma a pensar. Segons ha explicat el regidor de Mobilitat, Josep Ferrés, també s'ha vist que només una quarta part tenen lloc als passos de vianants, mentre que hi intervenen sobretot factors com la falta d'atenció dels conductors i la imprudència dels vianants que creuen en llocs on no està permès i de forma "sobtada".

Pel que fa al nombre d'accidents, la xifra també és positiva. L'any 2013 hi van haver 84 ferits mentre que aquest any n'hi ha hagut 73, és a dir, un 13% menys. La bona notícia és que des de fa dos anys que no s'ha registrat cap víctima mortal.

El nou pla de mobilitat s'aprovarà a mitjans del 2015

L'Ajuntament d'Olot ha donat a conèixer aquestes dades durant la presentació de la jornada informativa que hi haurà el pròxim dilluns a dos quarts de vuit del vespre a la sala El Torín. Els ciutadans estan cridats a participar en una jornada on es debatran les mesures recollides en el document tècnic que configura el nou Pla de Mobilitat i que ara l'Ajuntament vol contrastar i complementar amb l'opinió ciutadana.

De forma paral·lela, el Departament de Territori i Sostenibilitat està avaluant el pla de sostenibilitat ambiental. La previsió és que un cop s'hagin recollit les opinions dels ciutadans en els tres grups de treball -alternatives del cotxe, aparcament i mesures per reduir l'accidentalitat-, el document es pugui aprovar a mitjans del 2015. Abans, també s'haurà obert un període de dos mesos per a al·legacions.

Entre les qüestions a tractar, destaca la reordenació de les zones d'aparcament, ja sigui amb la possible creació de més zones verdes -actualment només n'hi ha una amb 13 places a la plaça Campdenmàs al Barri Vell-, a banda de l'aparcament de zona blava -actualment hi ha unes 390 places-. Un tema que també es vol millorar és el que es coneix com a trànsit d'agitació, format per aquells vehicles que donen voltes per la ciutat buscant aparcament. Actualment representa entre un 15 i un 17% de mitjana del total de trànsit amb especial incidència a les hores punta com ara de vuit a nou del matí. Segons el regidor de Mobilitat, l'ideal seria reduir aquest percentatge a la meitat.

Fomentar el transport alternatiu al cotxe o el civisme dels conductors també estan inclosos en el nou Pla de Mobilitat. Ferrés destaca que en les 360 enquestes que es van fer als ciutadans a peu de carrer es va veure que la majoria es queixaven per un excés de velocitat dels cotxes i la falta de disciplina de conductors que aparquen en llocs no permesos com ara voreres. A la pràctica, però, s'ha vist que l'excés de velocitat és més una "sensació" que el que realment passa. S'han fet mesures a vehicles i s'ha vist que el 90% dels cotxes controlats van a la velocitat que toca i només un percentatge molt petit ho fa amb excés de velocitat.