Una sisena bomba permetrà doblar l'aigua que s'extreu del túnel del TAV

Els Bombers alerten que un cop s'hagi eixugat el túnel caldrà veure si la pressió de la inundació el pot haver afectat

Una sisena bomba que preveu engegar-se aquesta tarda doblarà la quantitat d'aigua que s'extreu del túnel del TAV a Girona i arribar a dos milions de litres per hora. Els Bombers han baixat amb una cistella dins del pou que hi ha a la Devesa per fer espai al fons i instal·lar-la. A més, es valora fer arribar una setena bomba des de Tarragona per intensificar l'extracció.

Aquesta, però, haurà d'entrar per la sortida d'emergència que hi ha a Sarrià de Ter. El cap d'Emergències de Girona, Enric Cano, alerta que el túnel també rep aigua de nivell freàtic i que caldrà entrar-hi més endins per treure-la.

A més, un cop s'hagi eixugat el túnel, caldrà veure si la pressió de la inundació el pot haver afectat. Les tasques per treure l'aigua acumulada a l'interior del túnel del TAV a Girona agafaran un nou impuls aquesta tarda. Serà aleshores quan es preveu que s'engegui una sisena bomba que permetrà doblar la capacitat d'extracció que hi havia fins ara; és a dir, arribar fins als dos milions de litres per hora (2.000 metres cúbics).

Aquest migdia, els Bombers han baixat amb una cistella fins a l'interior del pou que hi ha a la Devesa, on les altres cinc bombes ja porten hores -i algunes, dies- funcionant. Segons ha explicat Enric Cano, l'operació s'ha fet per "fer espai a aquesta nova bomba", que se situarà a tocar de les altres a dins del túnel. És a dir, a sota de la vertical mateixa que fa el pou.

A totes aquestes bombes, encara se n'hi podria acabar afegint una setena. Tot i que inicialment es parlava de portar-la des d'Anglaterra, aquest migdia els Bombers han sabut que al Parc Químic de Tarragona n'hi ha una exactament igual a la que es volia fer venir des del Regne Unit (que es calculava que trigaria tres dies en arribar, i dos més fins que pogués estar muntada del tot).

Aquesta setena bomba, però, ja no es podria fer entrar al túnel a través del pou de la Devesa. Per les seves dimensions, hauria d'entrar-se a través de la sortida d'emergència número 11, situada a Sarrià de Ter, i que és on estan situats els equips especialitzats de l'exèrcit que han vingut a fer suport. "S'hauria de portar ben bé fins a peu d'aigua, perquè els seus manegots d'aspiració només cobreixen tres metres de distància; hem d'acabar de valorar bé si la portarem, però quan s'instal·lés, això ens permetria bombejar un milió de litres per hora addicionals que s'afegirien als dos que tindrem en les properes hores", ha precisat Cano.

Aigua a nivell freàtic

Un cop les bombes que hi ha situades a la Devesa hagin xuclat l'aigua que s'acumula al nivell del túnel on estan situades, però, la feina no s'haurà acabat. Deixant de banda el fang i els llots que hi pugui haver a l'interior, els Bombers i l'empresa especialitzada contractada per Adif encara hauran d'entrar-hi més endins.

En concret, allà on hi ha situades les bombes d'extracció del mateix túnel, que amb l'entrada massiva d'aigua van deixar de funcionar. "Serà aleshores quan haurem de valorar com traslladem les bombes que ara tenim a la Devesa per extreure l'aigua que hi pugui haver allà, perquè en aquella zona no tindrem la verticalitat que tenim ara", ha concretat Enric Cano.

El cap d'Emergències de Girona, a més, també ha concretat que s'ha de tenir en compte que, apart de la riuada que va entrar a les vies del TAV, el túnel també té més filtracions d'aigua del freàtic. "I ara, que ens trobem en època de pluges, s'ha de tenir en compte que aquesta aportació s'incrementa", ha explicat Cano.

El cap d'Emergències ha explicat que aquesta tarda, quan s'engegui la sisena bomba i es dobli el ritme d'extracció, les tasques avançaran "de manera considerable". Tot i això, no s'ha atrevit a dir encara el moment exacte en què es podrà acabar de treure l'aigua, tot i que sí que ha dit que compta que sigui aquesta setmana mateix.

Després, però, quedarà la feina d'enretirar els llots i reparar els mecanismes del TAV que durant tots aquests dies han quedat submergits, i que segurament s'hauran danyat. A més, Adif també haurà d'analitzar l'estat del túnel. "Estem parlant que l'aigua l'ha arribat a inundar al llarg d'un quilòmetre -ha dit Cano- i que evidentment, ha exercit pressió cap enfora". Com que el túnel es va dissenyar per rebre la pressió del subsòl, però no per fer-ne, s'haurà de mirar si la infraestructura pot haver patit abans no es pugui reprendre de nou el servei d'alta velocitat entre Girona i Figueres.