Els Pressupostos Generals de l'Estat baixen les partides destinades a l'N-II

La inversió a les comarques gironines se situa en 53,34 milions d'euros

El 2015, l'N-II rebrà gairebé un terç dels diners que l'Estat preveu destinar a inversions a les comarques gironines. El projecte dels pressupostos generals per a l'any vinent consigna partides per un import global de 15,87 MEUR per fer obres a la nacional.

El gruix d'aquestes inversions anirà a parar als trams del sud. El Sils-Caldes, on les màquines ja fa temps que hi treballen, rebrà 6,83 MEUR. I el Maçanet-Sils, que l'Estat té pendent d'adjudicar des d'aquest estiu, compta amb una partida de 2,05 MEUR.

Aquestes, però, no seran les úniques inversions que rebrà la nacional al sud de la demarcació. Tot i que no es converteixi en autovia, el Ministeri de Foment sí que farà obres més avall de Maçanet per valor d',174 MEUR (que comprenen millores a la carretera fins a Tordera, i la remodelació d'un enllaç i una intersecció en aquesta població).

A les partides del sud, s'hi ha de sumar també els 5,24 MEUR d'inversió que l'Estat destinarà a obres i projectes de l'N-II al nord de la demarcació. Les millores de les actuals interseccions a Pontós i Garrigàs rebran 1,06 MEUR i el tram Medinyà-Orriols (empantanegat i pendent d'adjudicar) té una partida de 500.000 euros.

Més enllà d'això, els PGE tornen a consignar partides que han de servir per duplicar la calçada de l'N-II als quatre trams des d'Orriols fins a la Jonquera, i construir les dues variants previstes a Bàscara i a Pont de Molins. Aquí, les aportacions per al 2015 s'estenen des dels 100.000 euros (variant de Pont de Molins) fins al milió d'euros (del tram Orriols-Bàscara).

Un 16% menys

La ministra de Foment, Ana Pastor, es va comprometre a tenir màquines sobre el terreny a tots aquests trams abans d'acabar el mandat. Tot i això, per a l'any vinent, les aportacions globals que s'han consignat per a l'N-II són més baixes que aquest 2014. En concret, un 16,78% menys (passant dels 19,07 MEUR als 15,87 pressupostats).

A banda de l'N-II, el Ministeri de Foment també pressuposta altres partides -totes elles, testimonials- per a altres obres viàries a la demarcació de Girona. De fet, la consignació per a cadascuna és només de 5.000 euros. Hi ha, per exemple, tot allò que fa referència a la conversió de l'N-260 en A-26, l'eix pirinenc (en els trams compresos entre Llançà i Ripoll). O les obres a l'N-152 a la Molina i la variant de Ribes de Freser.

Per últim, el Ministeri de Foment també destina 2,12 MEUR a l'obra del nou pont sobre el riu Ter a Girona. Aquests diners serviran per acabar de pagar els treballs de construcció d'una obra que es preveu que ja entri en servei a finals d'aquest 2014.

Traspàs a Figueres

El projecte de PGE també inclou una bona notícia per a Figueres: la materialització del compromís de traspassar a la ciutat la titularitat de l'avinguda Salvador Dalí (la N-IIa). L'Estat, però, complirà a mitges. Només farà una de les dues rotondes que havia de construir abans de cedir la carretera al consistori; en concret, la de la intersecció de l'avinguda amb la carretera N-260 que porta cap a Olot. L'obra costa 1,08 MEUR, dels quals aquest 2015 se n'invertiran 755.000.

Cultura i Medi Ambient

Altres ministeris amb partides explícites per al territori són els de Cultura i el de Medi Ambient. El projecte dels PGE per al 2015 però, inclou poques inversions destinades a equipaments culturals i a la recuperació del patrimoni històric. En total, sumen 638.000 euros.

En concret, el pressupost del Ministeri de Cultura inclou una partida de 82.000 euros per a la restauració de la Catedral de Girona i una segona de 481.000 euros per a la restauració del Castell de Sant Ferran de Figueres. Al document dels PGE, però, no hi apareix enlloc el projecte del futur Museu Thyssen a Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà).

D'altra banda, tampoc es desencalla la construcció de l'Arxiu Històric Provincial a la capital gironina. Aquí, l'Estat només fa una aportació de 50.000 euros, i no preveu consignar partides milionàries fins al 2017. Per últim, l'Estat destina 25.000 euros a pagar la construcció de la nova biblioteca pública de Girona, la Carles Rahola, que obrirà portes pels volts de Nadal.

En el capítol de Medi Ambient, el projecte dels PGE consigna 360.000 euros a la segona fase de modernització d'infraestructures dels regants de la presa de Colomers (Baix Empordà). Altres inversions del mateix ministeri es destinen al control de la regressió del litoral gironí (1 MEUR), a la protecció i recuperació de sistemes litorals (50.000) i a la dotació per a l'accés i ús públic de la Costa Brava (50.000 euros).

Empreses públiques

Finalment, i deixant de banda els ministeris, el projecte dels PGE també recull quines seran les inversions de les empreses públiques a la demarcació per al 2015. En total, sumaran 24,47 MEUR dels quals 9,67 serviran per engegar projectes nous. Renfe invertirà 6,33 MEUR a la demarcació i el grup Enaire, 4,38 MEUR en obres relacionades a l'aeroport Girona-Costa Brava (la majoria, de manteniment).

La Societat Estatal d'Infraestructures de Transport Terrestre (SEITTSA) invertirà a la demarcació 8,67 MEUR, dels quals més de 7 serviran per fer obres a les estacions de tren de Caldes de Malavella, Figueres i Flaçà.