La UGT culpa els empresaris turístics de fer l'agost a costa del personal

El sindicat assegura que amb la crisi els empresaris contracten menys tot i tenir més pernoctacions

Coincidint amb les acaballes de l'estiu, la UGT ha tornat a carregar contra l'empresariat turístic de la demarcació. "El sector s'adapta a la crisi estalviant en personal del seus establiments i fa l'agost a costa dels seus treballadors", assegura el sindicat.

Per posar negre sobre blanc, la UGT ha tirat d'estadístiques. En concret, ha comparat quina ha estat l'evolució de les pernoctacions i dels contractes que s'han fet al sector des del 2007 (quan va començar la crisi) i fins aquest 2014. La conclusió: mentre les estades en hotels, apartaments i càmpings es recuperen, el número de treballadors baixa cada cop més.

Per exemplificar-ho, el sindicat es remet a dos percentatges. Primer, compara les pernoctacions que hi va haver durant tot l'estiu del 2007 (des del juny fins a finals d'agost) i les posa en relació amb les d'aquest 2014. I tot i que aquest juliol el temps no va acompanyar, la diferència entre un any i l'altre és d'un 2,8% (5.442.167 pernoctacions de fa set anys davant les 5.592.040 d'aquest estiu).

Aquest augment d'estades, però, no va en consonància amb els contractes que s'han fet al sector de l'hostaleria. De fet, de mitjana, entre els tres mesos d'estiu del 2007 i els d'aquest any, s'han deixat de fer un 7% de contractacions.

En comparació amb ara fa set anys, al juny la davallada va ser del 9,10%; al juliol, del 8,95% i a l'agost, del 5,46%. Al pic de l'estiu -és a dir, al mes d'agost- aquest 2014 hi havia 10.472 persones contractades al ram de l'hostaleria, davant les 11.077 de l'any 2007.

Més precarietat i càrrega laboral

Per a la UGT, aquesta realitat té dues explicacions clares. Per una banda, com que hi ha més estades turístiques però menys personal, els treballadors es veuen obligats a suportar més càrrega de feina. Això implica, per exemple, que les cambreres de planta d'hotel hagin d'assumir més habitacions. "Malgrat que molts s'omplen la boca i es fan grans discursos dient que aquest sector és primordial per sortir de la crisi, la realitat és que els treballadors no veuen cap benefici, ni salarial ni de condicions", critica la UGT.

I al costat de l'augment de càrrega laboral, el sindicat també critica una precarització de les condicions laborals. "Els empresaris se serveixen d'estudiants en pràctiques per evitar contractar i estem davant un sector que, cada cop més, concentra més economia submergida", critica la secretària de la UGT a Girona Dolors Bassa.

Per exemplificar-ho, la secretària general de Serveis, Mobilitat i Consum del sindicat, Maria José Grau, posa casos concrets. "Hi ha molta gent que té un contracte de mitja jornada i n'acaba fent una de sencera; fins i tot, ens hem trobat casos flagrants de treballadors que se'ls té en nòmina només per dues hores al dia, però que n'acaben fent 40 al llarg de la setmana", critica Grau. La secretària també lamenta que, cada cop més, s'estiguin externalitzant serveis -com ara el de neteja- aprofitant que, en alguns casos, els convenis d'aquests treballadors recullen condicions més baixes que el de l'hostaleria.