Clam en favor d'una universitat pública i oberta a la inauguració del curs acadèmic de la UdG

Representants d'estudiants, treballadors i professorat intervenen en l'acte

La inauguració del curs acadèmic de la UdG ha comptat amb més veus que mai. Per primera vegada en la història de la institució, el rector ha convidat representants dels estudiants, dels treballadors i del professorat a pujar a l'escenari i poder intervenir per mostrar els seus anhels davant la comunitat universitària. En tots els discursos, inclòs el del rector, un denominador comú: cal treballar plegats per fer de la UdG una universitat de qualitat, reforçar el seu caràcter públic i igualitari i també contribuir a millorar la participació de tots els estaments i a fomentar l'esperit crític dels estudiants. "La nostra societat necessita persones, no individus", ha manifestat el rector, Sergi Bonet.

Aquest és el primer curs acadèmic que el nou equip del rectorat organitzava, amb Sergi Bonet al capdavant. Durant la campanya electoral de la tardor passada, el nou rector va prometre més participació i transparència en el dia a dia de la universitat. Una promesa que s'ha pogut fer palesa en el format de l'acte d'inauguració del curs, on han pres la paraula un representant dels estudiants, un del Personal d'Administració i Serveis (PAS) i un tercer de personal docent i investigador. 

L'acte ha girat entorn al paper de l'educació i la lliçó inaugural ha anat a càrrec del mestre d'escola i professor de Pedagogia de la UdG Xavier Besalú, sota el títol 'La lluita pel significat: redibuixar el terreny de joc'. 

Amb una sala d'actes plena de gom a gom, el nou equip del rectorat ha donat la paraula a representants de tots els estaments de la comunitat universitària perquè puguin reflexionar entorn de l'educació, però aquests tampoc han perdut l'oportunitat de poder expressar reivindicacions i anhels de cada col·lectiu. 

La veu d'estudiants, treballadors i professors

Pau Pagès és estudiant de Biologia, membre de la colla castellera Xoriguers i hereu de la UdG. Ha estat l'escollit per parlar en nom dels estudiants, a qui ha animat a participar més de la vida universitària més enllà d'assistir a classe. "Hem de participar més activament perquè som el col·lectiu que més hi tenim a dir", ha assegurat Pagès, que ha agraït el gest del rector a convidar els estudiants que, en anys anteriors, s'havien limitat a prendre la paraula de manera forçada després d'interrompre amb pancartes l'acte d'inauguració del curs acadèmic.

Pagès ha destacat que a la UdG hi ha 28 associacions i que moltes no són conegudes ni pels mateixos estudiants. "Hem de funcionar com una família i no com una empresa, cal que tots els estudiants siguem partícips i fomentem l'associacionisme", ha demanat el representant dels estudiants, que assegura que l'educació va més enllà dels continguts de cada matèria i que també és quelcom que es pot transmetre i adquirir fora de les aules. Pagès també ha animat els docents a "entrar motivats" a fer classe i ha demanat unió per defensar una universitat en català, pública i de qualitat. Pagès ha declinat, però, assistir al dinar posterior al qual el rectorat l'havia convidat. "No sóc més que la resta d'estudiants, si hem de ser austers siguem-ho tots", ha dit. 

El seu discurs ha anat en la línia de les paraules pronunciades pels representants del PAS i el professorat. Josep Ferrer, membre del PAS, ha assegurat que cal que tots els col·lectius de la universitat defensin els mateixos objectius i ha lamentat que Catalunya pateixi doblement a causa de les retallades i la polèmica Llei Wert. Ferrer ha criticat que s'hagin apujat matrícules i s'hagi reduït el pressupost de les universitats públiques i ha alertat que, si cal plantejar-se qualsevol reforma, aquesta no ha de passar per donar "entrada als interessos privats". "Sinó l'educació pública i laica estarà amenaçada", ha manifestat. 

El doctor Jordi Viñas ha parlat en representació del professorat. Viñas ha reconegut que hi ha desmotivació entre els docents perquè, a causa de la crisi i les retallades, estan cada vegada assumint més carregada d'hores i feina mentre que, per contra, se'ls abaixa el sou. "Si se'ns demana un compromís amb l'excel·lència cal que hi hagi recursos, si continuen les retallades no podrem mantenir el nivell", ha advertit Viñas, que apunta que cal que docència i recerca vagin de la mà. "Tots els professors haurien de fer recerca, perquè un professor és millor si sempre està actualitzat", ha afegit. 

Reformar per donar més autonomia a les universitats

A l'acte també hi ha intervingut el secretari d'Universitats i Recerca de la Generalitat, Antoni Castellà, que ha reconegut que els darrers tres anys han estat els més complicats per a les universitats però ha assegurat que s'ha "tocat fons". Castellà ha agraït els esforços personals que han fet tant treballadors com professors per mantenir-se tot i les retallades i ha assegurat que les universitats catalanes no han reculat en qualitat ja que mantenen els mateixos estàndards. 

El secretari general ha afegit que si cal plantejar-se una reforma del sistema universitari -que, al seu entendre, està massa supeditat a l'Estat- cal que sigui per donar més autonomia a les universitats. Segons ha explicat, actualment el model no permet que cada centre pugui decidir les seves polítiques generals ni el seu model acadèmic. 

El cas d'en Marc Molero

El rector de la UdG, Sergi Bonet, ha estat el darrer en intervenir i ha basat bona part del seu discurs en l'exemple d'un estudiant de la UdG que fa pocs mesos va morir a causa d'una llarga malaltia crònica. El seu cas fa que, segons apunta Bonet, calgui reflexionar sobre el model educatiu actual. "Vivim massa de pressa i sovint no pensem que la societat el que necessita són persones i no individus", ha declarat. 

En paraules del rector, en Marc Molero va ser una persona que s'estimava la universitat i que, tot i els seus greus problemes de salut, s'hi sentia a gust i viu. Estudiava un grau en Llengua Catalana i va fer de la lectura, les classes i les discussions lingüístiques a peu de bar un bàlsam per a la seva malaltia. "En Marc és un exemple de superació i constància, no només com a estudiant sinó com a persona", ha destacat. La malaltia va anar avançant i en Marc va veure's obligat a anar amb cadira de rodes, un fet que, gràcies a la col·laboració de treballadors i companys, tampoc el va frenar en el seu objectiu: acabar la carrera. 

La seva intenció era entregar el treball de final de grau al setembre però no va tenir prou temps per fer-ho. La UdG ha volgut agrair-li la seva implicació i ha batallat per esquivar els obstacles legals i, finalment, aquest dimarts el rector ha pogut fer entrega del títol de grau a la seva família. "Que el cas d'en Marc sigui un exemple del compromís que la UdG ha de tenir per lluitar per una universitat pública on puguem repensar constantment una educació que ha d'arribar a tothom i ha de vetllar per la diversitat i que ens ha de fer més persones, intel·lectualment lliures, obertes, crítiques si compromeses amb la societat", ha conclòs el rector.