90 espectacles, 26 estrenes absolutes i 27 coproduccions al Temporada Alta

La 23a edició del festival potencia l'autoria catalana

Temporada Alta, el festival d'arts escèniques de tardor per antonomàsia, arriba a la 23a edició amb la voluntat de ser present, però també futur. "La idea és fer un festival potent i molt sòlid, amb l'objectiu de construir el país que volem", subratlla el seu director. Per això, la fórmula no només passa per potenciar allò que es fa a casa, sinó també per obrir-se (i ara més que mai) a la creació internacional.

El festival arrencarà el proper 3 d'octubre amb un espectacle de la coreògrafa i ballarina Sol Picó. No només per reivindicar catalanitat, sinó també per posar de relleu un art, el de la dansa, que aquest any es reforça. Des d'aleshores i fins al 8 de desembre, els 23 espais d'exhibició repartits entre Girona, Salt i el seu entorn -s'incorpora també Banyoles- oferiran 90 espectacles (set més que l'any passat) i un total de 122 funcions (quinze més respecte la 22a edició).

Dins la programació hi haurà 26 estrenes absolutes i 27 coproduccions, una de les línies que el Temporada Alta ha posat de relleu durant els darrers anys. De les grans xifres, Salvador Sunyer n'ha volgut destacar sobretot una: de tots els espectacles que hi ha en cartell, fins a 52 són d'autoria catalana. En aquesta línia, per primer cop, el Temporada Alta organitza la Setmana de la Dramatúrgia, que vol ser un punt de trobada dels projectes amb segell català i una plataforma per impulsar-los portes enfora.

Dins les estrenes coproduïdes pel festival, aquest 2014 passaran pels escenaris del Temporada Alta alguns dels millors creadors del país, com ara Carme Portaceli, Josep Maria Pou o Magda Puyo. Entre els plats forts destaca el 'Terra Baixa & Lluís Homar', una adaptació del clàssic de Guimerà dirigida per Pau Miró, on l'actor català interpreta, sol damunt l'escenari, tots els papers de l'obra.

Temporada Alta tampoc descuida la creació contemporània catalana. De fet, aquest és un dels apartats que es reforça, amb noms com Marcel Borràs, Lali Ayguadé, Pere Faura o Xavier Bobés. A més, el festival també aposta per ampliar noves col·laboracions amb teatres, companyies i productores catalanes (entre d'altres, enguany es coprodueix amb Focus i la Sala Àtrium).

Aposta internacional

Al costat de l'escena catalana, Temporada Alta impulsa decididament la vessant internacional. "Aquest any és, de totes les edicions, el més potent en aquest apartat", ha afirmat Sunyer. De fet, aquí s'han programat fins a 21 estrenes procedents de 19 països diferents. Entre els noms propis de l'escena internacional que passaran per aquesta 23a edició n'hi ha alguns, com precisa Sunyer, que ja són "fixes" del festival (Peter Brook, Krystian Lupa o Jan Fabre). El cartell es complementa amb noms com Alain Platel, Christoph Marthaler o Romeo Castellucci. Entre els plats forts hi haurà la particular posada en escena de l'òpera 'Macbeth' de Verdi, signada per l'artista multidisciplinar sud-africà Brett Bailey, que trasllada l'argument a l'Àfrica post-colonial, i l'emmarca dins les lluites ètniques i tràfic d'armes al Congo.

Dins la vocació catalanista, i "per ensenyar el país que creiem que volem", Salvador Sunyer ha inclòs els projectes espanyols dins l'apartat internacional (que portaran al Temporada Alta noms com Angélica Liddell, María Pagés o Israel Galván). El director, a més, ha volgut posar aquí èmfasi en 'Ruz-Bárcenas', una obra que signa el dramaturg català Jordi Casanovas, però amb un marcada actualitat estatal. Una peça de teatre que és un "patchwork" del procés judicial i on tots els diàlegs s'extreuen directament del segon interrogatori que el jutge va fer a l'excomptable del PP.

Nous llenguatges

Temporada Alta continua, aquest 2014, incidint en els nous llenguatges escènics. Si l'any passat ja va introduir el cinema -una línia que vol reforçar a la 24a edició- aquest se centra en el diàleg entre música i teatre. "Hi ha vint espectacles programats que tenen música en directe; cada cop, els llenguatges es barregen més, i el que volem nosaltres és trobar aquelles fórmules perquè Temporada Alta indiqui cap a on anem i no d'on venim", concreta Salvador Sunyer.

Teatre, música, dansa, circ i cinema per a tots els públics. Aquesta és una definició a vista d'ocell per al Temporada Alta, un festival que aquest 2014 vol ser "el que el país ha de tenir", com indica Sunyer. "Volem convertir Girona i el seu territori en capital escènica de Catalunya i d'Europa, en un lloc de trobada entre artistes i ciutadans", precisa el director.

Per a la 23a edició, el pressupost del festival no ha variat en conjunt i és de 2,6 MEUR (dels quals, 500.000 són per a producció). D'aquests, cap a 800.000 euros els aporta la Generalitat.

Exemple de país

El conseller de Cultura, Ferran Mascarell, que ha assistit a la presentació, ha destacat que aquest Temporada Alta és "un bon exemple del país que volem". Mascarell ha dit que "les propostes d'alt nivell" que en formen el cartell el converteixen en un "referent" ja consolidat i una mostra de la "centralitat escènica" de les comarques gironines i Catalunya.

Reprenent el fil engegat per Sunyer, el conseller tampoc s'ha estat de posar sobre la taula que, per construir país, allò que cal és que Catalunya pugui "fer lleis" que impulsin la cultura i el mecenatge. I aquí, Mascarell no s'ha estat de carregar contra l'estat espanyol per l'augment imposat de fins al 21% en l'IVA cultural.

Per la seva banda, l'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, ha aprofitat el seu torn de paraula per subratllar la "capacitat transformadora" que ha tingut el festival. "Hi ha festivals paracaigudistes que arriben i se'n van; però Temporada Alta no ho és en cap cas, i al llarg d'aquests vint anys ens ha demostrat que és present al llarg de l'any en el dia a dia dels gironins", ha conclòs.