Terra Baixa amb Lluís Homar i l'òpera Macbeth, noves confirmacions al Temporada Alta

El festival de Girona i Salt proposa més de noranta espectacles per a la 23a edició

Un any més, el Festival Temporada Alta de Girona i Salt es prepara per convertir-se, durant la tardor, en el focus teatral del país amb noves produccions catalanes i una programació internacional de referència que, entre d'altres, articula la porta d'entrada d'espectacles iberoamericans.

El cartell estarà compost per una programació equilibrada entre les propostes internacionals més actuals i les noves produccions del país. En aquest sentit, Temporada Alta aposta pel talent català i la jove creació i autoria, incloent una important llista d'estrenes dels creadors i directors catalans.

Alhora, consoliden les línies que han caracteritzat el festival en les seves darreres edicions, com són les col·laboracions amb altres festivals i teatres europeus (Festival Foreign Affairs de Berlin, Théâtre Garonne de Tolouse, Festival Automne de París), o la revalidació per segon any d'un cicle amb propostes de l'escena iberomericana. Una iniciativa que compta amb el suport del programa internacional del Ministerio de Cultura Iberescena i que té com objectiu consolidar el Festival com una de les portes d'entrada de les produccions llatinoamericanes a Europa.

Està format per obres d'autors, directors i actors que han captivat als espectadors i han fidelitzat bona part del públic del festival, o bé noves apostes que encara no han actuat mai al país. Enguany han escollit cinc produccions de quatre països, una de les quals vindrà d'Argentina: Solo, viejo y puto és un espectacle dirigit per Sergio Boris en què dos farmacèutics conversen amb dos transvestits que els compren hormones a la rebotiga, en un text en què predomina la soledat existencial.

Una de les perles del programa d'aquest any serà Terra Baixa & Lluís Homar, el clàssic d'Àngel Guimerà en una relectura per un sol actor, un repte escènic que assumeix Lluís Homar -qui ja va protagonitzar el muntatge mític del teatre Lliure dels anys 80 del segle passat- en una producció de Temporada Alta i EL CANAL, adaptat per Pau Miró i Lluís Homar i dirigit per Pau Miró. Homar feia temps que volia revisitar el clàssic del teatre català que ha marcat profundament la seva carrera professional. L'actor va fer de Manelic quan només tenia 16 anys i aquest paper li va fer decidir que volia ser actor i va tornar-se a posar a la pell del pastor quan Fabià Puigserver va dirigir l'obra del Teatre Lliure. Ara interpreta els papers principals de l'obra ell sol en un espectacle que respecta l'argument i no tergiversa els personatges, en el que el mateix Homar anomena "una fantàstica bogeria".

Dues grans produccions internacionals que giren al voltant de la música posaran el focus al continent africà. La primera és Macbeth, a post-colonial opera with music more or less by Verdi. L'òpera del compositor italià basada en l'obra de Shakespeare es ressitua ara al Centre de l'Àfrica, entre guerres i l'explotació despietada, però sense deixar de parlar de la traïció i l'ambició desmesurades. Aquesta versió de l'òpera esdevé una peça performativa íntima, escultural i molt visual, duta a terme per dotze cantants d'òpera negres i amb els músics a l'escenari, dirigits per l'artista visual Brett Bailey. Una clara aposta de Temporada Alta per a impulsar la programació d'òpera contemporània amb un muntatge ambiciós.

Coup Fatal és l'aliança del teatre KVS i la companyia belga de dansa Les ballets C de la B, companyia fundada per Alain Platel. El contratenor Serge Kakudji interpretarà melodies de diversos compositors barrocs acompanyat d'una orquestra de tretze músics de Kinshasa (República Democràtica del Congo). Al voltant de la veu de Serge Kakudji es crea un nou univers contemporani de música i imatge. La música integra de manera natural les frases barroques amb la música tradicional i popular congolesa, rock i jazz.

Més enllà del teatre, Cirkus Cirkör, un dels màxims exponents de l'escola nòrdica de circ contemporani, presenta Knitting Peace, un espectacle que es titula Teixint la Pau. Els artistes de circ sempre s'esforcen per aconseguir l'impossible. L'espectacle és la segona fase d'un llarg procés en què la companyia sueca investiga les característiques intrínseques del circ a través de diverses formes d'expressió que esdevenen universals, i tothom les pot entendre, sorprendre's i quedar-se amb la boca oberta.

Temporada Alta reforça el seu vincle amb el món i amb l'actualitat portant a Girona el muntatge Ruz-Bárcenas, un text de Jordi Casanovas i dirigit per Alberto San Juan que es va poder veure el mes de maig a Madrid. El text es basa en l'interrogatori del jutge Ruz a l'ex-tresorer del Partit Popular, Luis Bárcenas, personatges que encarnen Manolo Solo i Pedro Casablanc respectivament. Casanovas representa la realitat com una ficció en un espai que obliga a la reflexió, per tal d'ajudar a construir un pensament crític.

Familiars i altres espectacles

Com a novetat, la 23a edició de Temporada Alta també vindrà marcada per la potenciació del teatre familiar i el cinema. Concerts per a nadons, una de les fórmules d'èxit del Festival, torna enguany amb un nou muntatge. Sota l'assessorament artístic del creador del projecte, Paulo Lameiro, es presenta Suite n.1, Els batecs del Cargol, adreçat especialment a infants de fins a 3 anys per gaudir de la música compartida entre infants i intèrprets, pares, mares i germans, avis i amics.

Torna als escenaris la companyia Dei Furbi, Premi Max 2014 a la millor obra musical, que estrenarà el seu nou espectacle al festival, Trilogia MozArt - Così fan Dei Furbi 2. La companyia firma amb personalitat pròpia, una manera de fer teatre que segueix les tècniques de creació col·lectiva amb l'esperit del carnaval o el carrusel de la comèdia humana com a teló de fons. A partir de la trilogia més famosa en la història del gènere operístic (Les noces de Fígaro, Don Giovanni i Cosi fan tutte), reunides sota la mirada de la companyia Dei Furbi i la direcció de Gemma Beltran, en aquest nou espectacle la companyia continua la recerca en el seu llenguatge poètic, líric i visual sempre salpebrat amb bones dosis d'humor.

La Fundació La ciutat Invisible, més present al Festival

Temporada Alta continua explorant noves fórmules de finançament i de relació amb els sectors econòmics i socials del territori. En aquest sentit la Fundació La Ciutat Invisible s'implicarà, enguany amb el Festival organitzant activitats professionals, entre altres. En aquest sentit, el Cercle CT, depenent d'aquesta fundació, ha treballat durant els últims mesos amb un equip d'empresaris per fomentar la trobada entre cultura i empresa. A més, l'aportació econòmica dels empresaris que formen part d'El Cercle CT ha permès pagar un dels espectacles internacionals de la programació d'aquest any, en concret, l'òpera contemporània Macbeth.