La xarxa viària catalana disposarà des d'aquest dimarts de tres nous radars per trams, dos a la comarca del Montsià -a la N-340 entre Amposta i Sant Carles de la Ràpita, un en cada sentit de la marxa- i l'altre a la del Gironès -a la C-65 entre Cassà de la Selva i Llagostera, en sentit Llagostera. Els tres radars s'afegiran a l'únic que hi havia fins ara, a la N-230 al túnel de Vielha, que es va instal·lar el desembre del 2009.
El sistema de radar per trams calcula la velocitat dels vehicles en funció del temps que han tardat a recórrer la zona controlada. S'intenta evitar així la maniobra amb què sovint s'esquiva el radar tradicional, frenant al punt on hi ha l'aparell fins a la velocitat exigida. La posada en marxa dels tres nous radars per trams s'engloba dins les directrius del Pla de Seguretat Viària 2011-2013 del Servei Català del Trànsit. Els dos de la N-340 entre Amposta i Sant Carles de la Ràpita cobriran un tram de 4,460 quilòmetres de longitud, entre els punts quilomètrics 1.079,220 i 1.074,760. El de la C-65 entre Cassà de la Selva i Llagostera afectarà un tram de 5,075 quilòmetres, entre els 17,220 i 12,145.
El director del Servei Català de Trànsit, Joan Josep Isern, ha explicat que aquest sistema utilitza uns lectors de matrícula per calcular el temps que tarda un vehicle a recórrer el tram controlat. A partir d'aquí, el sistema determina si s'ha superat el límit màxim de velocitat permès. "El que volem -ha dit Isern- és la pacificació de les velocitats amb la intenció de reduir la sinistralitat".
El sistema de control de velocitat mitjana es va adoptar per primera vegada a l'Estat espanyol a la N-230 al Túnel de Vielha el desembre del 2009 i va estar en període de proves fins al juliol del 2010. Des del juliol del 2010, que es quan va començar a sancionar, i fins al 18 de maig del 2014, hi ha hagut 1.957 sancions fermes per excés de velocitat en els trams.