Canviar llibres de text per experiments de robòtica i ciència

L'escola Carme Auguet de Girona vol atraure nou alumnat amb un innovador projecte d'aprenentatge

L'Escola Carme Auguet del Pont Major té capacitat per a quasi 200 alumnes però només en té 97. A les aules hi ha un 85% de nens de famílies d'origen immigrant i els resultats acadèmics estan per sota de la mitja. Per redreçar la situació i motivar l'alumnat, l'equip docent ha creat un nou sistema d'aprenentatge basat en l'experimentació i la robòtica. Desapareixen les matèries clàssiques i els llibres de text i s'uneixen alumnes de diferents edats per potenciar la seva autonomia i l'aprenentatge a través de la ciència. L'escola busca que famílies de la ciutat apostin per dur els fills a aquest centre. Divendres celebren una jornada dedicada a l'Scratch, un programari per crear animacions.

L'Escola Carme Auguet de Girona està situada en un dels barris més desfavorits de la ciutat. Tot i ser un centre situat en un entorn privilegiat (té la llera del Ter que pràcticament forma part del pati de l'escola) no arriba ni a la meitat de la seva capacitat. Moltes classes tenen pocs alumnes i s'han d'ajuntar cursos. A més, molts dels alumnes que entren per primer cop a l'escola amb tres anys no coneixen el català, ja que només un 3% de les famílies del barri són catalanoparlants.

Davant d'aquesta situació, l'equip docent va emprendre un projecte que va arrencar el curs passat i que al llarg d'aquest any s'està consolidant. Sota el lema 'Experimenta, juga i aprèn', l'escola fa pivotar tot el sistema d'aprenentatge entorn l'experimentació i la robòtica. Per fer-ho, han hagut de dissenyar des de zero tota una programació nova, de la mà del Departament d'Ensenyament i de quatre grups de recerca de la Universitat de Girona. "Les mestres també aprenem de la mà dels alumnes perquè aquí ningú és expert en ciència, la universitat ens ajuda i ens assessora", ha explicat la directora, Pilar de Bolós.

Un model innovador

El model que aplica l'escola Carme Auguet és innovador per diversos aspectes. Per una banda, desapareix la concepció clàssica de divisió per matèries i el procés d'aprenentatge es basa en l'experimentació, la investigació i la tecnologia. "Si tractem un tema específic sobre ciència i fem que els alumnes facin un resum o una gràfica també treballem la llengua i les matemàtiques", posa com a exemple De Bolós.

El projecte, a més, fa que alumnes de diferents edats treballin conjuntament, potenciant que els més grans ajudin els petits i fomentant l'autonomia dels alumnes i que entre ells s'autocorregeixin. L'anglès també té un paper destacat en totes les activitats. A més, a l'escola no hi ha llibres de text ja que les mestres han adequat totalment els continguts i escullen aquells textos que creuen que poden agradar més els alumnes. Això, segons apunta la directora, fa també que les famílies tinguin una despesa menys.

Un reclam per a altres barris

Els alumnes de l'escola Carme Auguet tenen un nivell per sota la mitja catalana, amb especial dificultat per a la llengua i les matemàtiques. Amb aquest projecte l'escola busca motivar-los i poder millorar les seves competències, alhora que volen convertir-se en un reclam perquè vinguin altres alumnes de la resta de la ciutat. "Ens permetria treballar en favor de la cohesió social i impulsar l'escola", ha manifestat la directora.

De Bolós ha explicat que van decidir centrar-se en l'àmbit de la robòtica i l'experimentació perquè els va semblar atractiu i perquè cap escola de la ciutat té un projecte en aquesta direcció.

'Scratch Day'

Els alumnes de l'escola usen habitualment aparells de robòtica infantil, com són les 'Bee-bot', unes abelles robot que els nens poden programar perquè facin alguns moviments i, per exemple, ressegueixin lletres. Una altra de les eines que fan servir els alumnes és el programari Scratch, un llenguatge de programació que va idear el 2007 l'Institut de Tecnologia de Massachusetts (MIT), que permet als nens programar d'una forma senzilla i intuïtiva creant les seves pròpies animacions.

Divendres, aprofitant que es celebra l'esdeveniment internacional 'Scratch Day', l'escola ha organitzat un seguit d'activitats dedicades a la robòtica on els diferents grups faran activitats i el grup de sisè farà de supervisor. És la primera vegada que el centre organitza aquesta jornada i no descarta més endavant d'obrir-lo a les famílies i a d'altres escoles de la ciutat.