La Generalitat allargarà la nova rodalia de Girona fins a Portbou

El director general de Transports diu que aquest primer mes "s'han superat totes les expectatives"

La setmana vinent, farà un mes que la nova rodalia de Girona es va posar sobre rails. La línia s'ha batejat com a RG1 i, a la pràctica, és una extensió de la que ja circulava pel Maresme, que es va fer arribar fins a Figueres. Això va permetre trencar l'aïllament ferroviari entre la Selva marítima i l'interior de Girona, ja que fins aleshores si es volia agafar la línia de tren cap a Blanes inevitablement s'havia de fer transbord a Maçanet-Massanes.

L'alcalde de Portbou, Josep Lluís Salas, es va queixar que aquesta millora cap al sud, però, no es va traduir cap al nord. L'RG1, amb vuit trens diaris per sentit, es queda a Figueres. I això, com criticava l'alcalde, suposa que la nova rodalia no tingui cap mena de repercussió per a les estacions que hi ha al nord de l'Alt Empordà (com Vilajuïga, Llançà, Colera o la mateixa de Portbou).

Salas va recordar que, inicialment, s'havia dit que el 50% dels trens de rodalies inclourien el tram Portbou-Figueres, però que a l'hora de la veritat, aquesta promesa havia quedat en paper mullat. Ja aleshores, l'alcalde va anunciar que reclamaria a la Generalitat que, com a mínim, alguns combois de la nova RG1 arribessin fins a Portbou.

Ara, Territori i Sostenibilitat ha anunciat que donarà resposta a la seva demanda. "Hem vist que l'alcalde ha fet un plantejament molt realista, perquè ens demanava més flexibilitat amb dos o tres trens diaris per sentit que es fessin arribar a Portbou", ha dit el director general de Transports i Mobilitat.

Després de veure el balanç de les primeres setmanes de la nova RG1, en què la línia ha superat expectatives i ha transportat més de 32.000 passatgers, Padrosa ja ha avançat que l'extensió fins a Portbou serà una realitat. "Primer, però, havíem de veure la resposta de la xarxa i la seva demanda real", ha explicat Padrosa.

Això sí, el director general ja ha dit que fer arribar alguns serveis de l'RG1 a Portbou, i en conseqüència incrementar la freqüència de pas a la resta d'estacions de l'Alt Empordà, no serà immediat. "Serà després de l'estiu o a finals d'any, sempre i quan els recursos econòmics ho permetin", ha avançat Pere Padrosa.

Aparcar el cotxe i pujar al tren

El director general de Transports i Mobilitat ha assegurat que el balanç de les primeres setmanes de la nova rodalia de Girona ha complert amb escreix les expectatives. Més de 32.000 passatgers han pujat en algun dels combois de l'RG1 i d'aquests, més de la meitat (el 53%) han aprofitat la nova connexió que estalvia fer el transbord a Maçanet-Massanes.

Deixant els números de banda, Padrosa ha dit que la rodalia ha permès que el tren hagi guanyat usuaris, que han optat per aparcar el cotxe. "Hi ha hagut un transvasament important des del vehicle privat al transport públic; per tant, hem atacat la demanda convenientment", ha dit.

El director general ha recordat que la nova RG1, sobretot, està pensada per a estudiants i treballadors (que solen fer dos viatges amb tren al dia, el d'anada i el de tornada). "El fet que més del 53% hagin fet servir la connexió directa ens demostra que hi ha treballadors i estudiants que es desplacen entre Girona i el Maresme, que abans no confiaven en el transport públic i que ara sí ho fan", ha precisat.

A més, Padrosa ha afegit que també hi ha hagut gent d'una banda o altra de la línia que, amb la nova connexió, "s'ha plantejat anar a buscar feina a la zona de Girona i el Maresme".

Per últim, el director general ha avançat que és "previsible" que s'incorporin noves expedicions a l'RG1, però ha evitat posar data a aquesta segona fase. De moment, assegura, s'està fent una avaluació tècnica de la línia, perquè amb l'increment de combois s'han fet més palesos aquells punts on cal invertir-hi. "Hem posat més estrès damunt el sistema i s'ha fet evident allò que ja havíem detectat prèviament", ha dit.

Per això, juntament amb Foment, la Generalitat avalua ara la inversió que caldrà fer a la xarxa "per disminuir les incidències i els retards que donen poca fiabilitat al transport públic", ha conclòs Padrosa.