Comencen a posar el cable a les torres de la MAT entre Bescanó i Santa Llogaia

La companyia estudiarà la proposta del Parlament perquè es revisi el ramal de Riudarenes

Torre 69 de la MAT entre Bescanó i Santa Llogaia, al terme de Viladasens (Gironès). Dos operaris grimpen fins al capdamunt del gegant de metall i esperen l'arribada d'un helicòpter. L'aparell s'enlaira una mica més enllà i s'apropa a la torre. De l'helicòpter en penja un cable pilot, que després servirà per estirar el conductor que transportarà els 400 kV.

Els operaris instal·len el cable pilot en una de les dotze politges que té la torre. Quan acaben l'operació, l'helicòpter s'allunya en direcció nord. Abans no acabi el matí, els operaris de Red Eléctrica hauran estès el cable en tres torres de la MAT més que hi ha en aquest paratge.

A partir d'aleshores, ja només quedarà passar el cablejat definitiu de la molt alta tensió (per on circularan els 400 kV). Una feina que, en paral·lel a aquestes tasques prèvies, la companyia Red Eléctrica ja ha començat a fer en altres punts del tram aeri. En concret, ja s'ha enllestit l'estesa en quinze torres situades a la zona de Canet d'Adri i Sant Gregori.

"En total, estem treballant en cinc punts diferents del traçat aeri; en alguns ja hi tirem el conductor definitiu, i en d'altres hi passem el cable pilot", concreta el delegat de Red Eléctrica. Lluís Pinós també explica que l'estesa ha començat quan encara no s'han aixecat tots els suports (en falten set).

"Allà on ja tenim suficients torres contigües, anem tirant cable", explica el delegat. I hi afegeix: "No fa falta passar-lo tot seguit, es pot anar fent per trams i després completar-ho".

El tram aeri de la MAT entre Bescanó i Santa Llogaia passa a cavall de tres comarques: el Gironès, el Pla de l'Estany i l'Alt Empordà. En total, d'una punta a l'altra, la línia tindrà 44,2 quilòmetres i s'hi aixecaran un total de 115 torres (amb una base de 10x10 metres i una alçada mitjana de 55).

La companyia ja ha arribat a acords amb tots els propietaris afectats -n'hi ha 415- o bé ja s'han signat les actes d'ocupació pertinents. Es preveu que les obres del Bescanó-Santa Llogaia acabin aquest mateix estiu, tot i que el tram no entrarà en servei fins al tercer trimestre d'any perquè abans haurà de passar un període de proves.

Quan entri en servei, la MAT permetrà abastar la subestació que subministrarà energia al tren d'alta velocitat. De totes maneres, abans no arribi a les llars de l'Alt Empordà, haurà de passar més temps (perquè Endesa haurà d'enllestir encara la seva subestació).

La interconnexió, el maig del 2015

A Santa Llogaia, els 400 kV també es rebaixaran de tensió i se'n convertirà el corrent d'altern a continu. Des d'aquí, la MAT passarà per una rasa fins arribar a la Jonquera, on creuarà els Pirineus a través del túnel que s'ha perforat en paral·lel al del TAV.

Red Eléctrica explica que les obres de la interconnexió s'enllestiran aquest novembre. "Després s'entrarà en període de proves, però aquestes seran més laborioses que les del tram aeri", indica Lluís Pinós. Es preveu que el tram de la interconnexió estigui completament en servei el maig del 2015.

El ramal de Riudarenes, en estudi

El delegat de Red Eléctrica a Catalunya també s'ha referit a la polèmica que hi ha oberta al voltant del ramal de la MAT a Riudarenes (Selva). Aquest tram de la línia naixerà des de les Guilleries i tindrà 17,5 quilòmetres. Ara fa pocs dies, el Parlament va aprovar una moció que instava a replantejar-ne el projecte, estudiar si el ramal era necessari i, si fos així, fer-lo passar soterrat.

Lluís Pinós s'ha compromès a estudiar la resolució del Parlament, tot i que no ha posat cap termini per donar-hi resposta. Pinós, però, sí que ha volgut bandejar les crítiques que asseguren que el ramal no és necessari, perquè sempre s'havia venut que havia de servir exclusivament per alimentar el TAV (i el tren ja circula). "Serveix també per alimentar la zona del sud de la demarcació de Girona, perquè des d'allà s'injectarà energia a la xarxa de distribució", ha conclòs.