Montoro proposa desdoblar l'N-II amb capital públic i privat

El tram escollit seria el comprés entre Girona i la frontera amb França

El ministre d'Hisenda, Cristóbal Montoro, es va comprometre aquest dimarts a estudiar la proposta del conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, de portar el servei de Rodalies a la T1 de l'Aeroport del Prat. El ministre i el conseller es van reunir ahir en una trobada en què també va tractar el desdoblament de la N-II entre Girona i la frontera francesa, i com eixugar el deute de 546 milions d'euros de l'Autoritat del Transport Metropolità amb noves vies de finançament.

El conseller Santi Vila ha explicat que la inversió en els dos primers projectes seria pública i privada, i que en el govern espanyol "no es poden escapar" de contribuir en el finançament el transport públic metropolità. Les tres demandes del conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, necessiten l'aprovació d'Hisenda perquè prosperin. En les dues primeres -l'arribada de les Rodalies a la T1 i el desdoblament de la N-II- tirarien endavant mitjançant una aportació publicoprivada.

Segons ha explicat el conseller aquest dimecres abans de la seva compareixença al Parlament per informar sobre el sistema d'espais naturals protegits, el consens i l'acord des del punt de vista tècnic és "absolut" amb el Ministeri de Foment i que ara cal veure com financen els projectes, una qüestió que depèn d'Hisenda. Vila ha assegurat que la trobada amb Montoro "va anar raonablement bé".

En el primer cas, el cost de projecte no variaria "significativament" i se'n faria càrrec el Ministeri d'Hisenda i capital privat, que recuperaria la inversió amb un suplement al bitllet dels viatgers. Pel que fa el desdoblament de la N-II, Vila va advocar per un peatge a l'ombra i que una empresa privada es fes càrrec de la concessió i manteniment de la via.

El conseller ha comentat que ja hi ha hagut contactes amb empreses interessades en invertir-hi, tot i que no ha precisat quines quantitats aportarien. En les últimes converses, segons ha afegit, les empreses interessades hi podrien aportar 400 milions d'euros dels 700 MERU dels quals es parlava inicialment. Vila ha subratllat que es tractaria d'aplicar el mateix model que va permetre el desdoblament de L'Eix Transversal, amb un peatge a l'ombra.

Per últim, el conseller i el ministre també van tractar noves vies per eixugar el deute de 546 milions d'euros de l'ATM, que passarien per una aportació del govern espanyol, i el va informar de l'acord de dilluns entre la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana per incrementar les partides en els propers anys. "El que és segur que és que no se'n poden escapar de participar del finançament del transport públic metropolità, una de les potes angulars de l'estat del benestar", ha sentenciat Vila, que a curt termini, va afegir, el govern espanyol podria incrementar en 9 o 10 milions d'euros la seva aportació.

Vila ha comentat en aquest punt que el ministre Montoro es va mostrar molt preocupat en no aplicar un "possible tracte discriminatori" per a altres ciutats de l'Estat. En aquest sentit, Vila ha defensat que les àrees metropolitanes de Barcelona i Madrid es mereixen un tracte diferent per la densitat de població en les dues capitals.