Les dificultats per trobar un fàrmac contra la hipertensió augmenten un 455% per la demanda contra l’alopècia
L’escassetat de Loniten recorda el cas d’Ozempic i se suma als problemes de subministrament a Catalunya
Les notificacions de falta de Loniten, un medicament indicat per tractar la hipertensió arterial greu, han augmentat un 455% entre l’abril i el setembre a les farmàcies de la xarxa LUDA Partners. El fàrmac conté minoxidil, un principi actiu que també s’utilitza contra la caiguda del cabell i que ha guanyat popularitat a les xarxes socials pels seus possibles beneficis en el tractament de l’alopècia.
Segons un estudi de la xarxa digital de farmàcies LUDA Partners, les incidències registrades per cada mil notificacions a la plataforma han passat de 5,8 a l’abril a 32,2 al setembre, una evolució que evidencia les dificultats creixents per accedir al medicament.
L’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS) inclou Loniten en el seu llistat de problemes de subministrament i preveu que les incidències es prolonguin fins a mitjan desembre de 2026.
Tot i que les causes exactes del desproveïment no s’han confirmat oficialment, l’augment de la demanda per tractar la caiguda del cabell apareix com un dels possibles factors que expliquen aquesta situació.
Un fenomen que recorda el cas d’Ozempic
Loniten està autoritzat a Espanya per al tractament de la hipertensió arterial greu, però el seu principi actiu, el minoxidil, també té aplicacions en el tractament de l’alopècia.
En els darrers mesos, la difusió de vídeos a les xarxes socials sobre els possibles efectes del minoxidil contra la caiguda del cabell ha contribuït a incrementar l’interès per aquest fàrmac.
El president del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona, Jordi Magrinyà, va assenyalar a El Periódico que una part important de l’increment de la demanda prové d’homes que busquen tractaments per a l’alopècia.
La situació presenta similituds amb el que va passar amb Ozempic l’any 2022, quan l’augment de la demanda d’aquest medicament per a la diabetis tipus 2, impulsat pels seus efectes sobre la pèrdua de pes, va provocar importants problemes de subministrament.
En aquell moment, l’AEMPS va demanar que es prioritzés la dispensació del fàrmac per a les indicacions autoritzades, especialment el tractament de la diabetis.
Els problemes s’estenen a altres medicaments amb minoxidil
L’estudi de LUDA Partners també detecta un increment de les dificultats per aconseguir altres presentacions de minoxidil. Un dels casos més destacats és Minogal, un medicament de minoxidil oral autoritzat a Espanya a principis d’aquest any.
Segons les dades recollides per la plataforma, durant la primera quinzena d’octubre les notificacions de falta de Minogal han estat tres vegades superiors a les registrades durant tot el setembre.
L’AEMPS també ha inclòs determinades presentacions genèriques de minoxidil de 50 mg/ml en el seu llistat de problemes de subministrament, tot i que en aquests casos assenyala que existeixen alternatives equivalents.
Davant l’escassetat de Loniten, l’agència estatal ha informat que el laboratori titular està aplicant un sistema de distribució controlada per gestionar les unitats disponibles. A més, recorda que la sol·licitud de Loniten com a medicament estranger només està permesa per als pacients que compleixen la indicació autoritzada a la seva fitxa tècnica.
Evopad, Bijuva i Kreon, entre els més afectats a Catalunya
Més enllà dels medicaments amb minoxidil, les dificultats de subministrament afecten nombrosos tractaments utilitzats per a diferents patologies.
Actualment, l’AEMPS manté més de 850 presentacions de medicaments en el seu llistat de problemes de subministrament, segons les dades recollides a la nota de LUDA Partners.
A Catalunya, els fàrmacs que han registrat un increment més important de les notificacions de falta durant l’últim mes són Evopad, Bijuva i Kreon. Evopad i Bijuva són dos tractaments hormonals indicats per alleujar els símptomes associats a la menopausa.
Per la seva banda, Kreon s’utilitza per tractar la insuficiència pancreàtica exocrina, una alteració que dificulta la digestió dels aliments i que pot aparèixer en pacients amb fibrosi quística o pancreatitis crònica.
Les dades corresponen a les incidències detectades per les farmàcies integrades a LUDA Partners, una xarxa que agrupa més de 3.700 establiments de l’Estat espanyol.
El risc d’interrompre els tractaments
Els professionals farmacèutics alerten que els problemes de subministrament poden tenir conseqüències directes sobre la salut dels pacients, especialment quan es tracta de persones que necessiten medicació de manera continuada.
“Quan un medicament no està disponible, el problema no es limita a no poder-lo dispensar aquell dia. Molts pacients endarrereixen la presa, interrompen el tractament o l’abandonen mentre busquen una alternativa”, expliquen des de la xarxa LUDA Partners.
Els farmacèutics adverteixen que la interrupció dels tractaments pot comprometre’n l’eficàcia i dificultar el control de malalties cròniques. En aquest context, la localització d’alternatives disponibles i la coordinació entre professionals sanitaris esdevenen especialment importants per evitar que els problemes de subministrament acabin afectant la continuïtat assistencial.
La situació de Loniten exemplifica les dificultats que poden aparèixer quan augmenta la demanda d’un medicament per a usos diferents dels que motivaren la seva autorització, tot i que encara no s’ha establert oficialment que aquest sigui el motiu principal de l’escassetat actual.


