Una masia de Beget, al municipi de Camprodon, s’ha convertit en la base d’un projecte que reivindica una manera més sostenible i local d’entendre la floricultura. Flora et Labora és el negoci que hi han impulsat Imanol Salvador i Lorea Palacios, una parella que cultiva les seves pròpies flors i s’ha especialitzat sobretot en la decoració de casaments i en tallers de disseny floral.
El projecte va néixer després que la pandèmia els permetés deixar enrere Barcelona i instal·lar-se definitivament al Ripollès, en un entorn rural on feia temps que imaginaven una altra manera de viure. Ara cultiven flor de temporada als terrenys de la masia de Can Batlle i elaboren dissenys que defineixen com a “orgànics, artesanals i estrictament de temporada”.
Malgrat la ubicació aïllada de Beget, les xarxes socials els han permès donar-se a conèixer i fer créixer el negoci. Aquest és el segon estiu que treballen a ple rendiment i asseguren que la resposta és molt positiva.
Flors cultivades a la mateixa masia
La particularitat de Flora et Labora és que la majoria de flors que utilitzen en els seus encàrrecs les cultiven ells mateixos al Ripollès, des de la llavor fins al disseny final.
“Treballem com qualsevol floristeria, però amb la particularitat que la gran majoria de la flor que utilitzem la cultivem nosaltres mateixos a la masia on vivim”, explica Salvador.
La parella reivindica la flor de proximitat i de temporada amb un paral·lelisme amb el món de l’alimentació. “Va arribar un moment en què la gent va veure que potser era estrany menjar síndria el gener”, assenyala Salvador. En el seu cas, l’objectiu és aconseguir que també es vegi com una anomalia voler, per exemple, “una tulipa a l’agost”, quan aquesta flor es cultiva a la primavera.
La seva proposta implica recuperar espècies pròpies de cada moment de l’any, com els gira-sols durant l’estiu, i per valorar flors més senzilles i menys perfectes. “Ens hem acostumat a flors tropicals i d’arreu del món i no som capaços de veure la bellesa d’una milfulles”, lamenta.
Casaments i tallers en plena Alta Garrotxa
Una de les principals línies de negoci són els casaments decorats amb flors cultivades a Catalunya. Els clients que ja coneixen el seu estil acostumen a buscar composicions menys artificials, que “no semblin de plàstic ni siguin molt pomposes”.
L’altra gran pota del projecte són els tallers que organitzen a la mateixa masia de Beget. Hi ensenyen tècniques de disseny floral i alternatives més sostenibles a materials habituals com l’escuma verda, un producte derivat del petroli molt utilitzat en floristeria.
“És molt fàcil treballar amb aquest material, però hi ha altres maneres més sostenibles, com ara la malla de galliner”, explica Palacios.
Els participants tenen perfils molt diversos: des d’aficionats a les flors fins a emprenedors del sector o persones que simplement busquen “desconnectar un cap de setmana” en un entorn com el de l’Alta Garrotxa.
Menys petjada de carboni
El model de Flora et Labora també busca reduir al màxim l’impacte ambiental. Les flors duren menys que les procedents de grans explotacions perquè no utilitzen fertilitzants especials ni sistemes industrials de refrigeració, però això també permet reduir notablement la petjada de carboni.
“La nostra petjada de carboni és el tractor petit, és l’única eina motoritzada que utilitzem, a banda del transport dels encàrrecs”, explica Salvador.
A més, només cullen les flors que necessiten per a cada encàrrec i deixen la resta al camp. “Intentem reduir al màxim el nostre impacte amb el paisatge”, afegeix.
Les condicions climàtiques del Ripollès també marquen el ritme del negoci. El fred de l’hivern és un bon aliat per a determinats cultius, mentre que els episodis de calor intensa obliguen a replantejar els cicles de producció. “Haurem d’adaptar-nos a aquests cicles més perllongats de calor extrema”, admet Salvador.
De Barcelona a una masia de Beget
Abans d’impulsar Flora et Labora, Salvador treballava professionalment en l’àmbit del medi ambient i Palacios era dissenyadora tèxtil. Vivien a Barcelona, però aprofitaven qualsevol oportunitat per escapar-se a Beget, on imaginaven poder establir-se algun dia.
La pandèmia va acabar accelerant el canvi. Palacios va poder començar a treballar a distància des del Ripollès i Salvador va trobar feina obrint l’església del poble.
Precisament aquella experiència va inspirar el nom de l’empresa, Flora et Labora, una adaptació del lema benedictí ‘Ora et Labora’.
El trasllat posterior a la masia de Can Batlle va acabar de fer possible el projecte. “Va ser tot molt natural perquè la Lorea ja tenia un vessant més creatiu i artístic i jo tenia un interès pel món vegetal, anava a buscar orquídies pel Ripollès i la Garrotxa”, recorda Salvador.
La parella forma part de les famílies nouvingudes que els darrers anys han impulsat nous negocis a Beget, un nucli molt petit i dispers en masies. “Estem bé perquè estem al lloc on volem viure i sentim que cada cop interessa més el nostre projecte”, conclou Salvador.


