Ramon Forn: '9 de cada 10 fusions o adquisicions fracassen'

850 empresaris assitèixen a la III Jornada Empresa i Coneixement a Girona

“El creixement de les empreses és essencial per a la creació de valor i la seva supervivència de les companyies. Moltes empreses que no creixen, a mig termini és probable que desapareguin o siguin adquirides. És el fenomen conegut com Grow or go”. Així s’ha expressat Ramon Forn, Soci-Director de McKinsey a Barcelona, durant la seva intervenció en la ponència titulada La Necessitat del creixement de les empreses, que ha tingut lloc avui a Girona. És en aquesta ciutat con l’Associació Espanyola de Directius i Tribuna de Girona han organitzat la Jornada Empresa i Coneixement, que enguany arriba a la tercera edició.

Forn ha continuat la seva intervenció explicant el cercle en el que es troben les empreses: “és difícil créixer si no tens talent, però també és difícil adquirir talent si no creixes”. És per això, ha recomanat, que “els joves han de mirar si les empreses a les quals van a treballar creixen i a més tenen presència en un món global”.

Seguint amb el tema del creixement, el Soci-Director de McKinsey ha explicat que hi ha tres maneres de fer-ho: mitjançant el creixement orgànic en sectors que també creixen, bé comprant o fusionant-se amb d’altres (tot i que només una de cada deu són operacions reeixides), o adquirint quota de mercat a altres empreses”, ha indicat Forn, qui ha subratllat que “escollir on créixer és el més crític, ja que el 93% de creixement depèn d'on es competeix”.

Com a exemple de creixement ha participat Xavier Carbonell, Director de Responsabilitat Social Corporativa de Mango, qui ha explicat que “la missió de l’empresa era créixer sense perdre els seus valors d’empresa familiar catalana”. Amb aquesta premissa, l’objectiu de la companyia tèxtil és “estar presents en tots els països del món”. El secret d’aquest creixement ha estat seguir apostant pel valor de les persones. I és que, ha dit Carbonell, “la qualitat humana és molt important. És vital tenir un equip motivat i amb mentalitat oberta, sòlida i flexible”. Tot això es suma a l’ús de la tecnologia per millorar tots els processos de la companyia.

Tuomas Syrjänen © Joan Castro/ICONNA

El talent, clau a les empreses

La III Jornada Empresa i Coneixement ha dedicat també una ponència a debatre com es gestiona el talent al si de les empreses i com la seva gestió és clau per assegurar l’èxit de les mateixes. Ho ha fet de la mà de Tuomas Syrjänen, Director Executiu de Futurice, empresa tecnològica finlandesa que ha estat escollida com a millor lloc on treballar d’Europa durant els dos últims anys. Syrjänen ha explicat la història de la seva empresa i la clau del seu èxit: “Futurice va començar com una empresa petita i va tenir molt èxit. Al créixer, les coses no van anar bé i ens vam preguntar per què. En conseqüència, vam aplicar certs elements bàsics: transparència absoluta, no posar tantes normes per decidir què fer i què no fer (i sí normes per pensar), confiança i acabar amb les jerarquies perquè tothom pugui prendre decisions per si mateixos”.

Per la seva part, Juan Roure, Professor de l’IESE, ha recordat que “valors, habilitats, coneixements i actitud són dimensions del talent que poden anar-se desenvolupant al llarg de la vida” i ha advertit “que les persones no poden estar tot el dia pensant en el seu propi interès. La companyia ha de tenir sistemes d'integració, encara que l'empleat ha de saber que està allí per servir, encara que en aquest camí es formi i creixi”.

Per la seva part, Alfons Jiménez, Soci-Director de PeopleMatters a Espanya, ha destacat que “el concepte del talent està vinculat a les persones i des de les empreses hi ha diferents concepcions de talent: una part vinculada a l’emprenedoria. Això però només ho fan uns pocs. Altres concepcions parlen de talent de manera més àmplia que arriba pràcticament a tota l'organització… jo m'inclino per aquesta última visió”, ha finalitzat Jiménez.

Conclusions de la Jornada

La III Jornada Empresa i Coneixement ha estat clausurada amb les intervencions de Jaume Massana, Director Territorial Catalunya de CaixaBank i membre de Tribuna de Girona, Jaume Grego, President de l’Associació Catalana de l’Empresa Familiar, i Albert Pèlach, President del Consell Directiu de l’AED a Barcelona. Finalment, més de 850 empresaris, directius i estudiants han participat en la Jornada que ha tingut lloc al Auditori-Palau de Congressos de Girona.
 
Una Jornada empresarial de referència a tot l’Estat

La Jornada Empresa i Coneixement celebra enguany la seva tercera edició sota el títol “5 claus per a l’èxit en la nova era dels negocis”. La Jornada, a la que participen més de 800 empresaris, directius i estudiants d’educació secundària i universitària. La Jornada és possible gràcies al suport de la Diputació de Girona, KPMG i CaixaBank, entre altres institucions i empreses.