El festival Sismògraf i l’Institut Bosc de la Coma d’Olot impulsen el projecte ‘Bufadors’. La proposta connecta 120 alumnes d’ESO amb artistes i científics, amb l’objectiu de crear un itinerari escènic al Parc de Pedra Tosca. La iniciativa també contempla que es facin quatre presentacions públiques durant l’edició del 2026 del festival al parc.
El resultat serà un itinerari d’arts vives on el territori passa a ser un espai d’experimentació artística i científica, amb l’objectiu d’explicar conceptes vinculats al territori com la termodinàmica, el vulcanisme o els ecosistemes cavernícoles des d’una mirada sensible i artística. L’activitat es farà durant el primer trimestre de 2026 amb 120 alumnes que treballaran en cinc grups.
Cada grup estarà acompanyat per un equip multidisciplinari format per un científic, un artista, un docent i un mediador cultural. Els artistes participants en aquesta iniciativa són els creadors escènics que treballen a les fronteres entre disciplines, Montdedutor, l’artista interessada en el cos Azuzena Momo, Aram Pou Clavell, especialista en circ i educació ambiental, a més d’Aimar Pérez Galí, ballarí, coreògraf i investigador, i Moon Ribas, artista que explora la relació entre tecnologia, cos i percepció del moviment terrestre. L’assessorament científic va a càrrec de Llorenç Planagumà, especialista en divulgació geològica, mentre que la mediació cultural recau en Albert Grabulosa Reixach.
Des del Sismògraf assenyalen que impulsen aquesta proposta amb la voluntat de fomentar el diàleg entre artistes, ciutadania i comunitats educatives. En aquest sentit, remarquen, ‘Bufadors’ neix de l’interès per explicar artísticament conceptes científics a través de l’exploració activa de l’entorn natural i la creació d’espais d’acció i reflexió amb valor educatiu i cultural.
El punt de partida són els bufadors del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. Es tracta de fissures geològiques que expulsen o succionen aire segons la pressió i la temperatura. El projecte se centra especialment en el Parc de Pedra Tosca, un espai modelat per la lava del Puig Jordà, on està previst que es facin les representacions durant el Sismògraf 2026.
Sismògraf és un festival organitzat per l’Àrea de Cultura i Educació de l’Ajuntament d’Olot que compta amb la col·laboració de la Diputació de Girona i del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

