Figueres (Alt Empordà) ha presentat la programació de Figueres Cultura per al primer semestre del 2026, amb 200 activitats d’arts escèniques, música, exposicions, conferències, cursos i clubs de lectura. La temporada integra les propostes de Figueres a Escena, del Museu de l’Empordà i de la Biblioteca Fages de Climent, i s’ha donat a conèixer a l’Auditori dels Caputxins.
Un semestre marcat per dos grans eixos: habitatge i Shakespeare
Figueres a Escena aposta per dos eixos temàtics. El primer, l’habitatge, reflexiona sobre l’accés a la llar i el seu paper vital. Hi destaquen propostes com Llogatera, amb Júlia Truyol, o Objetos extraños hablando cosas sin sentido, de la companyia Artistas Salchichas, així com una xerrada amb creadors que han treballat aquest tema en els seus espectacles.
El segon eix és dedicat a William Shakespeare, amb muntatges com Casting Lear, d’Andrea Jiménez; Cimbelí, de Parking Shakespeare; i Hamlet.02, amb Enric Cambray. També s’hi inclou una conversa entre el traductor Joan Sellent i el periodista Oriol Puig Taulé sobre els reptes actuals de traduir Shakespeare.
Entre les grans produccions que es podran veure al Teatre Municipal el Jardí, destaquen Gegant, amb Josep Maria Pou; La corona d’espines, de Josep Maria de Sagarra, produïda pel TNC; Göteborg, amb Roger Coma i Maria Molins; i Una festa a Roma, de Marc Artigau i dirigida per Clara Segura. En format de proximitat, el mateix teatre acollirà Com es moren els ocells, d’Oriol Morales, interpretada per Joan Marmaneu.
La temporada inclou també dansa contemporània amb Faula, de Roser López Espinosa; la clàssica Giselle, del Ballet de Barcelona; la recuperació de La consagració de la primavera, de Roger Bernat; i circ amb l’acròbata Manel Rosés. En l’àmbit musical, Figueres rebrà Judit Neddermann amb la GIO Symphonia, la gira de Sau, el nou disc d’Anna Andreu, els sons mediterranis d’Oriol Marès & Talal Fayad Quartet i l’energia llatina de Las Karamba.
El públic familiar podrà gaudir d’espectacles com Gota, de Txema Muñoz; El fil invisible, de Míriam Tirado; Fantasmes de guerra, de La Baldufa; Petit break, de Brodas Bros; o Nallar, d’Inspira Teatre. Coincidint amb el Dia Internacional del Circ, s’hi afegeix Ça-turne, de Non Sin Tri. Tancarà la programació El rei de l’Ukelele, amb participació del planter de ConArte.
A més, es mantenen les estrenes de companyies locals (La Funcional, A Mossegades, Gatzara Teatre) i la programació de La Cate i del Casino Menestral, amb funcions accessibles, serveis de canguratge i xerrades gratuïtes amb artistes.
Museu de l’Empordà: exposicions i sis cicles d’“Històries de l’Art”
El Museu de l’Empordà presenta una gran exposició dedicada al fotògraf figuerenc Melitó Casals, Meli: Objectiu Meli: Meli&Melitó&Melicolor&FotoMeli, que es desplegarà entre el Museu, l’Escorxador i la Casa Natal Salvador Dalí. S’hi podrà veure la seva obra fotogràfica —més de 100.000 imatges—, que retrata mig segle de vida cultural i social. També es mantenen els programes Artistes convidades i Mirar, Parlar, Picar.
La nova temporada del cicle Històries de l’Art oferirà sis blocs temàtics que abordaran la relació entre la literatura i l’art; l’aportació del tèxtil; els monuments incòmodes; el paper de les parelles en la pràctica artística; la representació de monstres; i els vincles entre art i espiritualitat.
Biblioteca Fages de Climent: clubs de lectura, filosofia i efemèrides culturals
La Biblioteca amplia els seus clubs de lectura —de narrativa, poesia, teatre, òpera, memòria democràtica, lectura fàcil i literatura juvenil— amb noms com Montse Albets, Clara Ballart, Oriol Canosa o Mireia Vidal-Conte. També organitza activitats en el marc de l’Any Blai Bonet i efemèrides dedicades a Pep Ventura, Carme Montoriol i Pep Subirós.
A l’àmbit de divulgació, s’hi inclouen les ponències del projecte BiblioSteam i el cicle Filosofia a l’abast, amb conferències sobre Byung-Chul Han o la filosofia com a forma de vida. També s’hi ofereix formació en competències digitals i una extensa agenda d’hores del conte.
La programació culminarà el 22 d’abril amb la Revetlla de Sant Jordi, que donarà protagonisme als autors locals.
Amb aquesta oferta diversa i transversal, Figueres Cultura reafirma el seu paper com a pol cultural de referència a les comarques de l’Alt Empordà.

