La Guàrdia Civil de Girona ha desmantellat una xarxa de connexions elèctriques fraudulentes en una trentena d’establiments comercials de la província en el marc de la segona fase de l’operació GAWAIN. L’actuació, realitzada el 6 de novembre, ha comptat amb la col·laboració de la Inspecció de Treball i Seguretat Social i de tècnics de la companyia Endesa, i ha permès constatar manipulacions o connexions il·legals a la xarxa elèctrica en 27 dels 28 comerços inspeccionats.
Els establiments, principalment dedicats a la venda de productes alimentaris, estaven situats en diferents punts de la província. Com a resultat de les inspeccions, 29 persones de diverses nacionalitats han estat investigades per un delicte de defraudació de fluid elèctric, i s’han aixecat 39 actes administratives per infraccions relacionades amb el contraban, irregularitats en l’etiquetatge i deficiències sanitàries.
Les diligències s’han traslladat als jutjats de Girona, Figueres, Santa Coloma de Farners, la Bisbal d’Empordà i Sant Feliu de Guíxols, segons la demarcació de cada establiment. Els productes intervinguts han quedat precintats als mateixos locals i a disposició de les autoritats competents.
Segons fonts d’Endesa, els enganys detectats presentaven diferents modalitats de manipulació que permetien el consum elèctric sense registre, generant un alt risc per a la seguretat de les persones i les instal·lacions, a més del perjudici econòmic derivat del frau.
Paral·lelament, els inspectors de Treball van detectar irregularitats contractuals entre els empleats d’alguns dels establiments inspeccionats.
L’operació GAWAIN s’emmarca en el pla de control fiscal i de seguretat de la Guàrdia Civil, destinat a garantir la legalitat en el sector comercial i alimentari, protegir els consumidors i reforçar la competència lleial entre establiments.

