L’Ajuntament de Girona talarà un altre arbre de la Devesa proper al que va caure dissabte perquè també hi ha risc que es desplomi. Els primers informes indiquen que el plàtan va col·lapsar perquè creixia arran del canal, on el sòl està massa compactat, tenia poc espai i el reg era intermitent. A més, a tot aquest cúmul de factors s’hi suma l’estrès hídric que va patir per la sequera, que en va afectar les arrels.
El regidor d’Acció Climàtica, Sergi Cot, explica que en paral·lel a talar el segon plàtan, es farà una poda tècnica per “treure pes” a les capçades dels altres i tenir-los “més controlats”. Perquè com que les arrels estan interconnectades, es vol evitar que “tallar-ne un pugui significar que els del costat també acabin caient”.
L’arbre que va caure dissabte feia uns 30 metres d’altura i estava situat al costat del canal perimetral dels jardins de la Devesa, a prop de la Rosaleda. Va caure de matinada, quan a la zona no hi havia ningú. El tronc va quedar entravessat damunt el canal —que fa poc s’havia reomplert d’aigua— i la capçada va anar a parar a l’interior dels jardins.
És el segon plàtan que s’ha desarrelat en pocs mesos, ja que al juny en aquest punt del parc també en va caure un altre. Ahir, els tècnics de les empreses de manteniment de la Devesa van anar a inspeccionar-lo per intentar esbrinar per què va caure.
Segons indiquen els primers informes preliminars, l’arbre es va desplomar arran d’una suma de factors. Per una banda, perquè creixia massa arran del canal de reg, on el sòl està massa compactat. I per l’altra, perquè tenia poc espai i el reg era intermitent. A més, l’impacte persistent que va provocar l’estrès hídric arran de la sequera també n’havia afectat les arrels.
El regidor d’Acció Climàtica, Sergi Cot, ha explicat que el plàtan es retirarà entre avui i demà. A més, per “minimitzar el grau d’incertesa” amb els arbres del voltant, que creixen en filera al costat del canal, l’Ajuntament de Girona ha decidit talar un altre plàtan proper, perquè s’ha detectat que també hi ha risc que pugui acabar desplomant-se. “És un arbre que es troba en una situació similar al que va caure, i que talarem al més aviat possible”, ha concretat el regidor.
Podar les capçades
En paral·lel, l’Ajuntament i els tècnics també analitzaran de quina manera tant l’arbre que va caure com aquest altre que ara es talarà poden afectar els plàtans del voltant, “mirant les connexions que tenen entre ells amb les arrels”. “Perquè talar-ne un podria significar que els del costat també acabin caient”, ha concretat Cot.
Per això, d’entrada, el regidor d’Acció Climàtica ha explicat que es farà una poda tècnica al volt d’aquests altres plàtans que hi ha en filera arran del canal, amb l’objectiu de “treure pes” de les seves capçades i poder-los tenir “més controlats”.
Cot ha recordat que, des del primer moment, l’ajuntament ha fet “seguiment” de la situació. I que dissabte mateix, el tinent d’alcaldia Sergi Font i els serveis tècnics ja es van desplaçar fins a la Devesa. El regidor d’Acció Climàtica ha admès que l’estat dels arbres del parc és un tema que els “preocupa molt”, i que s’hi està al damunt, com també s’ha comentat a les reunions de la taula de coordinació de la Devesa.
Per últim, pel que fa al plàtan que va caure i a l’altre que es talarà, el regidor ha avançat que se n’aprofitarà la fusta “al màxim”, per exemple, per fer-ne bancs.

