Més de 210.000 persones van participar en els actes de les Fires de Sant Narcís de Girona

L'Ajuntament destaca la "bona afluència" que han tingut els actes de cultura popular i els concerts

Unes 210.000 persones han participat del 24 d’octubre al 2 de novembre en les 200 activitats programades en el marc de les Fires de Sant Narcís. Les xifres d’assistència es consoliden any rere any i destaca especialment la bona afluència de públic que tenen els actes de cultura popular i les actuacions musicals.

Les Fires són una part central de la nostra identitat i del patrimoni cultural gironí. La bona rebuda de les propostes artístiques i de la cultura popular demostren que, a Girona, fem festa fent cultura”, ha explicat el tinent d’alcalde i regidor de Cultura, Quim Ayats.

El pregó inaugural amb El Galliner; la Diada Castellera amb Marrecs de Salt, Capgrossos de Mataró i Minyons de Terrassa; la passejada de capgrossos de Fal·lera Gironina; la ballada de sardanes amb La Principal de la Bisbal a la plaça del Vi; el correfoc dels Diables de l’Onyar; el correfoc dels Trons de l’Onyar; la Drakofarra i el Correxuixos; la pujada del pilar de 4 dels Marrecs de Salt a la Catedral, retransmesa en directe al programa “Som Únics” de 3Cat; la Trobada de Gegants i Bestiari, o el castell de focs han estat els actes populars amb més seguiment.

Aquestes activitats refermen el compromís de les Fires amb la cultura popular, que un any més ha estat un pilar central de la celebració. També cal destacar la consolidació de la “batalla” entre les famílies Agullana i Sarriera en el marc de la Festa Major dels 4 Rius, que ha tingut el seu moment àlgid en les justes del 24 d’octubre, el concurs d’arrossos i l’estirada de corda del dissabte 1 de novembre.

Pel que fa la música, enguany, s’ha de fer una menció especial a la recuperació de l’envelat de ball a la plaça de Miquel de Palol, una de les novetats destacades d’aquesta edició de les Fires. L’espai ha acollit el concert i el ball posterior de les orquestres més destacades del país: l’Orquestra Maravella, La Principal de la Bisbal i l’Orquestra Selvatana. La recuperació d’aquest espai ha tingut una rebuda molt positiva per part de la ciutadania, amb una afluència de públic que ha superat les expectatives.

Al mateix temps, cal destacar les bones dades d’assistència tant dels concerts a la Copa com els del parc del Migdia. Cal fer una menció especial a l’afluència de públic de les actuacions de Lía Kali, Belén Natalí i Sara Socas, el divendres 24 d’octubre; el concert de Doctor Prats, La Fúmiga i Flashy Ice Cream, el dissabte 1 de novembre, i el concert de tancament de les Fires de l’orquestra Di-versiones el diumenge 2 de novembre a la tarda.

Els museus de la ciutat

Les Fires són una gran ocasió per visitar les sales d’exposició i museus, que per aquestes dates ofereixen algunes de les seves propostes més interessants de l’any. Cada cop més gent aprofita les Fires per visitar-los i per això, els museus de la ciutat uneixen esforços per celebrar les Fires amb el seu públic i ofereixen jornades de portes obertes que cada any guanyen adeptes.

Les dades de visitants del 25 d’octubre al 2 de novembre són les següents: Museu d’Història de Girona (6.410 visitants), Museu d’Història dels Jueus (2.857), Casa Masó (162), Museu del Cinema (2.074), Museu d’Arqueologia de Catalunya-Girona (1.282), Museu d’Art de Girona (944), Museu de la Catedral (6.184) i Bòlit, Centre d’Art Contemporani (1.567). En total, 21.480 visitants durant els 9 dies de Fires. Dins de les visites al Museu d’Història, cal destacar els 1.158 visitants del Refugi Antiaeri del jardí de la Infància i les 3.400 persones que han visitat l’Exposició Filatèlica ubicada a la Carbonera i la Cisterna.

Bones dades de vendes dels productes de marxandatge

Les Fires d’enguany estrenaven marca i marxandatge amb la nova imatge de la festa major. La ciutadania ha rebut amb bona acceptació la proposta, amb 1.701 productes venuts: 672 bosses tote bag, 562 mocadors i 467 xapes. A més, s’han repartit 10.000 polseres gratuïtes a les escoles de la ciutat.

El punt de venda oficial ha estat l’Oficina de Turisme de la Rambla de la Llibertat i, el dia del pregó i de la diada castellera, es va instal·lar un espai de venda al pont de Pedra.

Gairebé 9.000 seguidors al nou perfil @firesdegirona

Una de les novetats d’aquesta edició ha estat la creació del perfil d’Instagram @firesdegirona, que ja té 8.826 seguidors. Les publicacions, stories i reels han obtingut 2.935.134 visualitzacions i 19.651 interaccions.

La franja d’edat majoritària és la dels 25 a 34 anys (27,7%), seguida de la dels 35 a 44 (26,1%), 45 a 54 (18,9%) i 18 a 24 anys (15,7%). El 70,7% són dones i el 29,3% homes.

Campanya “Portem la llengua a Fires”

Durant les Fires s’ha dut a terme la campanya “Portem la llengua a Fires”, per incentivar l’ús del català en totes les activitats. S’ha repartit el joc de cartes “Quedem a Fires” a escoles i equipaments, i s’ha proporcionat als firaires de la Devesa un fil musical 100% en català, amb la col·laboració de Vera i Girona FM.

Unes Fires més accessibles, feministes i centrades en la salut

Una altra novetat ha estat la iniciativa de motxilles vibratòries per a persones amb discapacitat auditiva, amb una prova pilot als escenaris de La Copa i el Parc del Migdia. També s’han habilitat tres Espais Calma, i s’ha fet una campanya digital amb influenciadors per promoure el Centre Jove de Salut.

El Dinder Club ha organitzat sortides als concerts de Catalunya Freestyle i Di-versiones, i s’ha tornat a instal·lar el Punt de Salut Jove amb informació sobre salut, consums i sexualitat. També s’ha ofert de nou el còctel sense alcohol “La Mosqueta” i aigua potable gratuïta a les barraques.

Dins de les Fires Feministes, a més del Punt Lila i el Punt Lila diürn, s’ha estrenat un servei de cangur públic itinerant i un Punt Vermell sobre educació menstrual. També s’ha representat l’obra de teatre Menopower, de la companyia Les Menopàusiques.

El col·lectiu Noctambul@s ha fet un estudi sobre seguretat i prevenció de les violències masclistes en contextos festius.

Un 72% de visitants estrangers a l’Oficina de Turisme

Del 24 d’octubre al 2 de novembre, s’han registrat 1.251 atencions a l’Oficina de Turisme, amb 2.768 persones ateses, de les quals 1.995 (72,07%) són internacionals. Destaquen França (50,88%), Regne Unit (11,73%), Alemanya (4,71%), Bèlgica (4,91%) i Països Baixos (9,92%).

Els visitants nacionals representen el 27,93%, principalment del Barcelonès (13,97%), Madrid (4,53%), País Valencià (4,40%) i Andalusia (1,81%). Un 43,60% dels atesos són residents a la ciutat.

Les principals demandes d’informació han estat sobre monuments i patrimoni (36,92%), agenda i Fires (12,14%), i museus i exposicions (10,50%). Del total, un 2,57% inclouen pernoctació a Girona.