El Temporada Alta arriba a l'equador en l'edició més multitudinària

Més del 80% de les entrades venudes, 20 funcions suplementàries i més espectadors estrangers

La 22a edició del Festival Temporada Alta arriba a l'equador convertint-se en l'any amb més afluència d'espectadors de tota la història del festival. El seu director, Salvador Sunyer, ha explicat que fins ara ja s'han venut més del 80% de totes les entrades, s'han realitzat 20 funcions suplementàries i s'ha notat un augment del nombre d'estrangers i veïns d'arreu de Catalunya i Espanya que s'apropen fins a les comarques gironines per gaudir "del millor teatre". "Passa una cosa curiosa i és que els espectacles internacionals són els més demanats, sembla que no hauria de ser així però atreuen a molta gent", ha comentat. De cara al futur, la mostra vol potenciar la música, el cinema i les arts visuals.

El Festival Temporada Alta va arrencar el passat 3 d'octubre barrejant gastronomia i teatre amb el projecte 'Degustació'. Durant uns dos mesos, Girona, Salt, Celrà i Bescanó acullen 88 espectacles de 16 països diferents i 25 estrenes absolutes. Noms com Philippe Genty, Maurice Durozier, Maria Friedman o el Piccolo Teatre di Milano són algunes de les grans figures d'aquesta programació que finalitzarà el 8 de desembre.

"Ara estem a la meitat del festival i ja podem dir que es tracta de l'any amb més assistència perquè ja tenim el 80% de les entrades venudes i hem hagut de fer 20 funcions suplementàries", detalla Sunyer. D'aquesta manera, el certamen supera en cinc el nombre de funcions realitzades si es compara amb l'any passat. Enguany, a més, des del festival han notat un increment del públic català, del sud de França i d'arreu de l'Estat que busca les estrenes i novetats que ofereix el certamen, sobretot aquells espectacles d'autors internacionals. "El primer que s'esgota són les entrades per veure obres franceses, angleses o lituanes, no sembla que hauria de ser així però això demostra que som un país cosmopolita", assenyala el director de Temporada Alta.

Segons Sunyer, aquesta situació està relacionada amb la manca de programació internacional que hi ha a tot Catalunya a causa de les dificultats econòmiques que travessa el sector. "La gent ens demana si l'any que ve tornaran companyies com la de la brasilera Christiane Jatahy que va oferir 'JÚLIA' ara fa unes setmanes o 'Bienvenido a Casa' del Pequeño Teatro de Morondanga; sempre volen més', comenta Sunyer. Tot i que la programació del festival es basa essencialment en el teatre, la dansa o el circ contemporani, la mostra vol apostar per altres llenguatges i vessants teatrals com l'àmbit musical, el cinema o les arts visuals. "Últimament veiem com els llenguatges vinculats al món del teatre estan menys compartimentats i això fa que tots ells es barregin i generen una gran cultura escènica molt interessant", comenta Sunyer.

"A mig termini ens agradaria introduir les arts visuals, les exposicions i fer que el festival agafi diversos àmbits, això sí, sempre amb tota la modèstia possible", destaca el director. Un dels aspectes que últimament també estan agafant més pes dins de Temporada Alta són les xarxes socials. "La nostra compta de Twitter o Instagram funcionen molt bé, sempre estan actives, i gràcies a aquests mitjans podem conèixer el més important del festival: allò que no fem bé", explica Sunyer. Fins ara, l'organtizació ja ha descobert alguns dels seus punts febles gràcies a aquests canals i té previst solucionar-los de cara a la propera edició. "Les xarxes ens han servit per conèixer que hem de trobar més fórmules a l'hora de vendre les entrades durant els primers dies perquè hi ha molta gent interessada i d'altra banda hem pogut saber que en un concert els espectadors es van empipar perquè van haver de llançar els entrepans abans d'entrar", comenta el director. "Ningú els havia avisat que es tractava d'una norma", afegeix.

Tot i això, la gran majoria dels assistents que utilitzen les xarxes socials demanen una mateixa cosa: augmentar el nombre de funcions de tots els espectacles. Fins ara, la 'Iaia!!', 'Operetta', 'Júlia' o 'Propeller' són les obres que més han arrasat. "L'èxit és una cosa relativa però aquests espectacles han tingut o es preveu que rebin una afluència de públic brutal. Només cal mirar Operetta que és un dels espectacles que més s'ha vist al festival amb més de 9.000 assistents durant els anys que portem representant-lo", ha subratllat.

D'altra banda, el director té clar que una de les activitats clau d'aquesta temporada és la trobada internacional que realitzaran properament amb uns 80 programadors de teatre d'arreu del món."Pràcticament venen tots els programadors importants de Brussel·les, Vietnam, Argentina, Mèxic o de grans festivals; això no s'havia fet mai a Espanya, però ens ajudarà a crear sinergies, potenciar obres i donar a conèixer el nostre teatre català", ha explicat Sunyer. "En aquests moments de crisi costa més trobar diners per tirar endavant espectacles, és una situació que es repeteix a tot Europa, i per això ara intentem ser més teatres o organitzacions que apostem per determinades obres quan abans només érem només un o dos", explica el director.

Finalment, Sunyer ha volgut destacar la tasca realitzada des de la fundació 'La Ciutat Invisible' que va néixer fa pocs mesos i que vol promoure la cultura i les arts escèniques. "Aquesta entitat ens ha d'ajudar a definir el futur del sector, actualment hi ha crisi econòmica però també hi ha la crisis de les idees", ha apuntat. Per aquest motiu, la nova fundació tindrà tres vessants. Per una banda hi haurà un 'think tank'. "Ens hem acostumat a programar i crec que cada cop més, la gent voldrà intervenir en la programació i la idea és que es puguin comentar més coses i escollir part del que volen veure", subratlla. En segon lloc hi ha el club de ciutadans que ofereix descomptes i promocions per fidelitzar els assistents però que el festival vol ampliar realitzant activitats culturals durant tot l'any. Finalment, hi ha el "cercle" - format per un grup d'empresaris- que tracten nous camins de relació entre l'economia i la cultura.

"És complicat parlar d'èxit, tot depèn del gust i de la perspectiva, però puc dir que estic molt content amb els resultats obtinguts fins ara", conclou Sunyer.