Obre l'exposició de Kike Meana al Castell de Benedormiens

L’artista mostra 30 peces que fusionen tècniques i pinta en directe

La proposta Humà i urbà amb una selecció de 30 dibuixos i pintures de Kike Meana s’exposa fins al 28 de setembre d’enguany al Castell de Benedormiens de Castell d’Aro, en entrada lliure (dimarts-divendres 18-21 h; i caps de setmana i festius 11-13 h i 18-21 h). Inauguració el pròxim dissabte 2 d’agost (20 h), moment en que també es presentarà el catàleg commemoratiu editat per a l’ocasió per la regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró, organitzadora de la mostra i del conjunt del cicle anual d’arts plàstiques al municipi.

Una selecció d’obres que evidencien la diversitat de tècniques i temàtiques explorades per l’artista al llarg de la seva trajectòria artística, destacant per evitar fórmules repetitives, escollint sempre camins diferents per abordar cada obra, el que li ha permès construir un llenguatge pictòric propi, ric i en constant evolució. El conjunt de peces exposades abasta des de paisatges urbans i naturals fins a estudis de la figura humana, cadascun interpretat amb enfocaments diferents. En elles, l’artista recorre tant a tècniques heretades de les antigues escoles i tallers dels grans mestres clàssics com a processos contemporanis, aconseguint així una fusió equilibrada entre tradició i innovació. Aquesta varietat d’estils i mètodes no només enriqueix l’expressió artística del conjunt, sinó que també ofereix a l’espectador múltiples interpretacions i experiències estètiques. La riquesa de recursos visuals que Kike Meana desplega en cada obra contribueix a dotar-les d’una singular expressivitat, convidant el públic a un recorregut sensible i divers pel seu univers creatiu.

Kike Meana treballa actualment en la que serà, fins ara, l’obra de major envergadura de la seva carrera: un oli monumental de 8 metres d’ample per 2,40 metres d’alçada. Concebuda com una crònica pictòrica de la DANA que va assolar València l’octubre de 2024, aquesta obra ambiciosa transcendeix el relat meteorològic per convertir-se en un testimoni visual de la resiliència col·lectiva. Lluny de qualsevol dramatisme efectista, el llenç presenta una escena coral de gran càrrega simbòlica: fang, enderrocs i humanitat conviuen en un paisatge urbà ferit. No hi ha herois ni víctimes, només presències. Persones de totes les edats, cossos amarats i gestos continguts es disposen entre galledes, bous, llums, cotxes amuntegats i façanes devastades. Tot remet a una memòria en construcció, a una catàstrofe narrada des de la resistència silenciosa, no des de l’espectacle. Durant aquest proper mes l’artista continuarà pintant el quadre i ho farà a porta oberta al mateix castell els dimarts 5 i 12 d’agost i dijous 14 d’agost (18-20 h).

Llicenciat en Belles Arts en l’especialitat de pintura per la Universitat Complutense de Madrid el 1992, es dedica en exclusiva a l’estudi i la pràctica de la pintura des de fa gairebé tres dècades, i s’ha convertit en un dels principals referents del realisme contemporani. Guardonat en nombrosos concursos i certàmens de dibuix i pintura internacionals tant en la modalitat de pintura seca com de dibuix i pintura ràpida. També s’ha implicat en la docència amb cursos, tutories i classes magistrals de temàtiques i tècniques diferents. La seva obra es troba present en multitud de sales i museus a nivell nacional i internacional, i col·leccions particulars. També ha participat en nombroses exposicions internacionals, i en multitud d’esdeveniments artístics (kikemeana.wordpress.com).

Amb l’estrena d’Humà i urbà conviuran tres propostes d’arts plàstiques de manera simultània als tres espais expositius municipals, doncs a la mostra de Meana cal afegir-hi les pintures i il·lustracions del gènere fantàstic de Luis Royo i Rómulo Royo a l’Espai Masia Bas de Platja d’Aro (fins al 14 de setembre); i l’escultura de gran format de Miquel Solà al Parc dels Estanys de Platja d’Aro (fins al febrer de 2026). L’Ajuntament promou per 43è any consecutiu un calendari expositiu propi, amb set propostes d’estils diversos. Després de les tres primeres d’Albert Roca, Jove’Art, Miguel Ángel Encuentra i l’actual de Kike Meana, també acollirà la col·lectiva bianual de tapís (del 4 d’octubre al 23 de novembre).

En seu de la mostra, les sales municipals d’art del Castell de Benedormiens de Castell d’Aro, ocupen actualment les estances d’aquesta construcció medieval, origen de la vila i baluard de la Vall d’Aro, documentada des de l’any 1041. Se’n conserva la part més antiga, del segle XII, i d’ençà de 1983 és la seu de les principals exposicions al municipi. Conjuntament amb l’església i els carrers del nucli antic de Castell d’Aro, està catalogat com a Bé Cultural d’Interès Nacional. Més enllà de les mostres temporals, en el pis superior s’hi pot contemplar una selecció d’obres del Fons d’Art Municipal, creat a partir de l’aportació d’una obra de cadascun dels i les artistes que durant més de quatre dècades ha exposat en els diversos espais municipals.