L’Ajuntament de Girona restaurarà la pintura mural d’un mapa de París, del segle XIX, que està ubicada sota les voltes de la rambla de la Llibertat, i un carruatge funerari procedent del cementiri de Sant Daniel, que es custodia als magatzems municipals de l’Àrea de Cultura. Aquestes accions formen part del Pla anual de conservació i restauració del patrimoni cultural de l’Ajuntament de Girona.
En relació amb el mapa de París, les tasques de restauració proposades tenen com a objectiu aturar el deteriorament i preservar l’obra per al futur. Aquestes accions busquen fer front a les amenaces i riscos identificats, com les humitats, la contaminació i la llum solar. Actualment, l’estat de conservació del mural presenta diverses patologies com despreniments, pèrdues de policromia, esquerdes i desgast superficial. La restauració busca recuperar la pintura mural al tremp, que constitueix un exemple excepcional de publicitat mural del segle XIX i forma part del patrimoni iconogràfic de Girona.
El plànol de París va ser un encàrrec comercial de finals del s. XIX, vinculat a la moda dels productes de luxe francesos a Girona. Concretament, va ser pintat pel decorador gironí Salvi Camós i Ventura com a reclam publicitari per a la botiga Dolors Solana – Mercería Perfumería Emperatriz, especialitzada en productes francesos. Representa un mapa de la capital francesa amb destacats com l’Illa de la Cité, el Louvre i el riu Sena.
Aquest mapa és un bé patrimonial que té un alt valor cultural, històric i simbòlic per a la ciutat, que actua com a recurs turístic i cultural singular present en moltes rutes patrimonials. L’última restauració que se li va fer va ser el 1982.
“Des de l’Ajuntament de Girona tenim un compromís ferm amb la conservació del nostre patrimoni cultural. La restauració del mapa de París i del carruatge funerari de Sant Daniel no només permet preservar dos elements singulars de la nostra memòria col·lectiva, sinó que també contribueix a enfortir la identitat històrica i cultural de la ciutat”, ha remarcat el tinent d’alcaldia i regidor de Cultura de l’Ajuntament de Girona, Quim Ayats Bartrina.
Pel que fa al carro funerari, els treballs a realitzar tenen com a objectiu principal aturar el procés de deteriorament identificat en l’estat de conservació del carruatge, que inclou brutícia acumulada, oxidació del ferro, pèrdues i fragilitat dels elements tèxtils i de cuir, deteriorament de la pintura, etc. La restauració busca recuperar la integritat física i l’estètica del carruatge, preservant-lo com a testimoni de les pràctiques funeràries del segle XX.
Aquest carruatge funerari, d’autoria desconeguda, forma part de la història local de Sant Daniel i Girona. Era utilitzat per a transportar taüts en cerimònies públiques i privades, i està identificat amb l’escut de l’Ajuntament de Sant Daniel, cosa que demostra el seu vincle amb la institució. També reflecteix l’artesania i les tècniques de fabricació de l’època, amb una combinació de materials i elements decoratius que li confereixen un gran valor estètic i històric.
Aquestes dues actuacions, que s’han de regir pels principis de mínima intervenció, reversibilitat, estabilitat i documentació detallada del procés, es licitaran per un import de 12.038,90 euros (IVA inclòs) i, un cop adjudicat el contracte, el termini màxim per executar-les serà de sis mesos. La previsió és que la restauració del plànol de París estigui acabada per Fires i que el carro estigui restaurat per Nadal.
Es recupera l’aspecte original de la Font de la Pinya
Aquest estiu s’ha restaurat la Font de la Pinya de la Vall de Sant Daniel, una intervenció impulsada per l’Ajuntament de Girona, i duta a terme per l’empresa especialitzada Rocayats, que ha permès recuperar l’aspecte original d’aquest element patrimonial singular, amb la reposició del motiu heràldic i restauració de la inscripció.
La Font de la Pinya, situada molt a prop de la Font del Ferro, és una font en desús des de fa dècades, però que conserva bona part de la seva estructura original, tot i que tenia un nivell elevat de degradació de la llinda de pedra i la pinya heràldica que li dona nom. Per aquest motiu, l’actuació ha consistit, principalment, en la reposició de la pinya esculpida que coronava la llinda i en la restauració de la inscripció original del segle XIX.
La nova pinya s’ha esculpit a partir de models similars documentats, utilitzant pedra de Girona amb característiques semblants a la de la llinda original. El resultat permet recuperar el caràcter simbòlic de la font, vinculada històricament a la família Pi, de la qual la pinya és l’emblema heràldic. Pel que fa a la inscripció –“MANSO PI / AIGUA FERRUGINOSA / 1862”–, s’ha refós el text directament sobre la llinda, respectant la tipografia original, fet que ha permès tornar-la plenament llegible i visible.