L’Estat ha licitat per 3,6 milions d’euros (MEUR) la remodelació de la plaça Espanya de Girona, una de les últimes ferides urbanístiques que arrossegava la ciutat arran de l’arribada del TAV. Les obres, que començaran en els pròxims mesos, permetran urbanitzar tota aquesta zona que havia acollit l’antiga estació provisional d’autobusos i que fa anys que està empantanegada. Per fer-ho, se seguirà el projecte de 2017 que convertirà la plaça en un espai diàfan, a través del qual s’accedirà a l’estació des de l’Eixample. La licitació arriba després del conveni entre Adif i l’Ajuntament signat aquest maig.
L’acord entre Adif i el consistori va posar fi a més de set anys de negociacions per la titularitat dels terrenys i va permetre desencallar la reforma de la plaça Espanya. El pacte estableix que tant aquest espai com la plaça Poeta Marquina passaran a ser de titularitat municipal, mentre que l’Ajuntament cedeix a l’empresa pública els solars ocupats per sortides d’emergència del TAV (al Mas Xirgu, la Devesa i el parc Central).
Segons l’Estat, els terrenys de la plaça Espanya inscrits a favor d’Adif ocupen 4.908 metres quadrats, mentre que els de Poeta Marquina en sumen 6.599 m². El subdelegat de l’Estat a Girona, Pere Parramon, ha destacat que l’acord “confirma que quan les administracions col·laboren, Girona sempre hi surt guanyant”, i que amb la reforma “es resol un dels últims serrells derivats de l’arribada de l’alta velocitat”.
Les obres, a càrrec del Ministeri de Transports a través d’Adif Alta Velocitat (AV), han sortit a concurs per 3,6 MEUR (IVA inclòs).
Més d’11.000 m² de nova urbanització
El projecte afecta una superfície total de 11.791 metres quadrats. Seguint el disseny de 2017, la zona esdevindrà una porta d’entrada a l’estació amb voreres per a vianants, vials, zones verdes, àrees infantils, carrils bici i serveis de bicicleta compartida (Girocleta). Es plantaran quatre fileres d’arbres i s’ampliarà la vorera d’accés a l’estació. Es reservarà també una zona per a parada d’autobús i dues més per a vehicles privats.
La intervenció també inclourà la modificació d’una vorera del carrer Pierre Vilar per encabir-hi un carril bici, la inversió del sentit de circulació i la limitació de velocitat a 30 km/h. A més, es suprimirà el gir a l’esquerra des de la carretera Barcelona cap a l’estació i es crearà una nova sortida directa a la mateixa via.