Diverses plataformes d'usuaris del transport públic han alçat la veu per denunciar una situació que consideren insostenible: el col·lapse del sistema ferroviari a Catalunya. Segons critiquen, els usuaris pateixen cada dia les conseqüències d’un servei deficient i d’un dèficit estructural que no ha estat resolt malgrat les promeses rebudes des del col·lapse del mes de març.
Les entitats denuncien que la informació no ha millorat i que continuen vivint situacions de desinformació i desemparament a les andanes. També apunten que el personal format promès no ha arribat, o si ho ha fet, la seva presència no és perceptible. A més, critiquen la manca d’eines i informació dels treballadors per orientar els passatgers.
Pel que fa a la proposta de noves tarifes per als Regionals, afirmen que se’n van assabentar a través de la premsa, sense una publicació oficial prèvia, i constaten un tracte desigual respecte als usuaris de Rodalies.
Els col·lectius denuncien també les deficiències en les estacions, com ascensors inoperatius, pantalles trencades o apagades, i un entorn cada cop més hostil, especialment per a les persones amb mobilitat reduïda o altres necessitats específiques.
Lamenten que, després de la reunió mantinguda amb el Govern català quan la problemàtica va ser notícia als mitjans, encara no s’hagi presentat cap pla de treball a curt termini amb objectius avaluables, ni s’hagi convocat la segona reunió promesa. Aquesta trobada havia de ser el punt de partida per a la creació d’una taula de treball estable amb la Generalitat, Renfe i Adif, però, segons denuncien, no n’han tornat a saber res.
Els usuaris consideren que la situació és una emergència que afecta el dret a la mobilitat de milers de persones i reclamen el final de les improvisacions, les excuses i els silencis institucionals. Alerten que el sistema ferroviari està al límit, amb material rodant obsolet i deficiències greus, com les inundacions recents en trens del corredor sud.
Finalment, exigeixen solucions urgents, reals i coordinades, amb una inversió immediata, transparència absoluta i un respecte efectiu als usuaris, i fan una crida a totes les administracions i organismes competents perquè assumeixin responsabilitats i garanteixin un transport públic digne, fiable i social, a l’altura del país.