Territori invertirà 102 MEUR en transformar 21 quilòmetres de carreteres gironines

Les accions se centraran al Pla de l'Estany, Garrotxa i Selva

El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha planificat la transformació de 76,3 quilòmetres de carreteres en format 2+1 de cara aquest any i el 2026, amb una inversió de 128,8 milions d’euros. Aquest tipus de via convencional s’amplia a tres carrils en alguns trams per facilitar l’avançament segur i reduir el risc de xocs frontals.

A les comarques gironines, entre les actuacions previstes entre 2025 i 2026, destaca la intervenció en 3,4 quilòmetres de la C-63 a Vidreres (Selva), amb un pressupost de 8,5 milions d’euros. També es preveu actuar sobre 2,6 quilòmetres de la C-35 entre Riells i Viabrea i Sant Feliu de Buixalleu (Selva), amb una despesa de 8,5 milions, i en 2,1 quilòmetres de la C-66 entre Serinyà (Pla de l’Estany) i Sant Ferriol (Garrotxa), amb una inversió de 6,1 milions d’euros.

D’altra banda, ja s’ha executat un tram de 8,5 quilòmetres de la variant de Banyoles dins del programa 2+1. A més, actualment estan en marxa 4,5 quilòmetres a la C-35, entre Sant Celoni (Vallès Oriental) i Riells i Viabrea (Selva).

Obres programades a tot Catalunya

A nivell general, entre 2025 i 2026, es preveuen 16 obres sobre un total de 76,3 quilòmetres, de les quals set es faran aquest any cobrint 33,2 quilòmetres amb un pressupost de 66,7 milions d’euros. Entre les actuacions més destacades hi ha 8,2 quilòmetres de la C-12 entre Amposta i Vinallop (Baix Ebre), amb una inversió de 19 milions, i 5,6 quilòmetres de la C-37 entre Manlleu i Torelló (Osona), amb 5,6 milions d’euros.

El 2027, Territori preveu programar 38 quilòmetres més, amb una inversió de 74,3 milions d’euros. En aquesta fase, destaca l’actuació sobre 30 quilòmetres de la C-12, amb 50 milions d’euros, i 6 quilòmetres de l’L-311 entre Cervera i Tarroja de Segarra, amb 11 milions d’euros.

Instal·lació de bandes sonores a la xarxa viària

Paral·lelament, el Departament de Territori preveu redactar projectes per a la instal·lació de bandes sonores longitudinals en 700 quilòmetres de carreteres entre 2025 i 2026, amb un pressupost de 2,5 milions d’euros. Aquests elements, que alerten els conductors en cas de distracció, es col·locaran en 151,8 quilòmetres de la C-12, 54,1 de la C-31, 46,3 de la C-55 i 41,5 de la C-26 durant 2025. L’any 2026, s’instal·laran en 34 quilòmetres de la C-66, 18,6 de l’L-310, 18,2 de l’N-141c i 15,6 de la GI-553, entre d’altres.

Objectiu: reduir la sinistralitat i millorar la fluïdesa

El programa 2+1, que ja compta amb un grau d’execució del 8%, té com a objectiu reduir entre el 80% i el 100% els accidents mortals en els punts on s’actua. Segons Territori, el 40% dels accidents frontals en carreteres convencionals són causats per distraccions, i en un 20% dels casos, aquestes són un factor concurrent.

A més de la seguretat, el pla també busca millorar la fluïdesa del trànsit, evitant congestions i reduint la perillositat en els trams amb més sinistralitat.