Vila diu que 'no hi ha cap raó objectiva' que impedeixi engegar els TAV directes a París

El conseller es mostra "perplex" pel mutisme de l'Estat i diu que seria "inaudit" que el servei no es tiri endavant

La Generalitat assegura que "no hi ha cap raó objectiva" que impedeixi engegar els TAV directes entre Barcelona i París. Tot i que l'operador ferroviari francès -l'SNCF- ja anunciï al web el 15 de desembre com a data d'entrada del servei, per part de l'estat espanyol es manté un mutisme absolut.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, diu que seria "inaudit" que la connexió no fos una realitat abans d'acabar l'any, i més encara veient que des de França ja es té "tot a punt". El conseller també ha dit que li "sorprèn" la postura de Renfe, i que veu "amb perplexitat" com l'operador estatal no confirma ni desmenteix cap data. "Confiem que ara, però, anirà de veres", ha subratllat Vila.

La connexió amb alta velocitat entre Barcelona i París sense necessitat d'haver de fer transbord a Vilafant (Alt Empordà) pot ser una realitat el proper 15 de desembre. Com a mínim, aquesta és la data que apareix al web de l'operador francès SNCF. Un cop s'entra a la pàgina i s'escull el trajecte, apareixen dos TAV directes entre Barcelona i París. I a diferència dels dies anteriors, no hi surt enlloc la línia que indica les hores en què cal fer transbord a Figueres-Vilafant.

El primer tren directe surt de París a les 10:07 del matí i arriba a Barcelona set minuts abans de dos quarts de cinc de la tarda. El segon comboi surt de la capital francesa a les 16:07 i arriba a Barcelona cinc minuts després de dos quarts d'onze de la nit. Els temps de trajecte, doncs, s'estenen entre les sis hores i quart i les sis hores i mitja.

Sigui com sigui, però, en tots dos casos la durada del viatge entre les dues capitals s'escurça més de mitja hora. Precisament, el temps en què trigaven els passatgers a fer el canvi de tren obligat a l'estació de Figueres-Vilafant.

Tot i que al web de l'SNCF ja aparegui la data del 15 de desembre el cert és, però, que no hi ha res confirmat. Renfe, que és qui operarà el servei conjuntament amb el seu homòleg francès, manté un mutisme absolut sobre el tema.

Sorpresa i perplexitat

El conseller de Territori i Sostenibilitat s'ha mostrat "sorprès" i assegura que, des de la Generalitat, aquest "prudència per part de les autoritats espanyoles" es veu "amb perplexitat". I més si, com ha precisat Santi Vila, es té en compte que a dia d'avui no hi ha "cap raó objectiva" que impedeixi engegar els TAV directes entre Barcelona i París.

"Els nostres contactes amb les autoritats franceses i amb SNCF ja ens anaven advertint que estava tot a punt i que les proves s'havien fet amb encert", ha dit Santi Vila. I hi ha afegit: "Ara veiem com ja comencen a comercialitzar-ho i, si hi ha algun impediment, les autoritats de l'Estat l'hauran de justificar, perquè no veiem cap raó objectiva que impedeixi posar-ho en marxa".

El conseller de Territori ha dit que un nou retard seria "inaudit" i ha qualificat "d'estranya" la situació actual, en què ja hi ha una data sobre la taula però no cap confirmació oficial. "Estem expectants i confiem que ara anirà de veres", ha conclòs Santi Vila, en referència a la posada en funcionament dels TAV directes.