Els Mossos inicien un dispositiu de control de motoristes a unes cent vies per reduir l’accidentalitat

Les motocicletes i ciclomotors estan implicades en gairebé la meitat dels accidents mortals

Els Mossos d’Esquadra han posat en marxa aquest diumenge un dispositiu de control de motoristes a cent trams amb una alta afluència de circulació de la xarxa viària catalana. L’objectiu del desplegament, en què el cos ha activat 90 efectius a tot el territori, és el de detectar comportaments de risc i reduir l’accidentalitat; sobretot del col·lectiu de motocicletes i ciclomotors, que l’any passat es van veure implicats en un 48,5% dels accidents mortals a Catalunya. El cap de l’Àrea Regional de Trànsit de Girona, Joan Costa, ho atribueix al fet que “és un dels vehicles que més s’utilitza darrerament”. Als controls, han aturat conductors que no portaven la documentació en regla, havien modificat il·legalment el vehicle o avançat en contínua.

Distraccions al volant, circulació de risc, conduccions temeràries, avançaments en contínua o en trams de poca visibilitat, ús de dispositius mòbils o circular sense tenir la documentació del conductor o del vehicle en regla. Aquestes són algunes de les conductes que els Mossos d’Esquadra han detectat i sancionat aquest diumenge a la xarxa viària catalana.

Ho han fet en el marc d’una campanya de control que s’ha fet simultàniament a les vuit regions policials per detectar comportaments de risc i reduir l’accidentalitat, especialment dels motoristes. Entre les set del matí i les tres del migdia, s’han muntat controls estàtics i dinàmics a un centenar de trams viaris amb una alta afluència de circulació d’arreu del territori.

Una desena de controls a Girona

A comarques gironines, hi ha hagut controls d’aquest dispositiu a una desena de trams. A la GI-682 se n’hi ha instal·lat tres: un entre Llagostera i Tossa de Mar, l’altre entre Tossa de Mar i Sant Feliu de Guíxols i un darrer entre Tossa de Mar i Lloret de Mar. En aquest últim punt, s’hi han instal·lat diverses patrulles al punt de les dotze del migdia.

La majoria dels aturats en aquesta carretera de Lloret de Mar han estat conductors de motocicletes que havien efectuat avançaments perillosos, modificat el vehicle pel que fa als retrovisors que marca la normativa o el tub d’escapament o, fins i tot, circular amb una motocicleta de gran cilindrada sense tenir el carnet de conduir per aquest vehicle. Al control també s’han sancionat ciclistes, per fer ús del mòbil mentre circulaven o conductors de cotxes que han fet avançaments temeraris.

A la resta de la demarcació de Girona també s’han posat controls a la GI-524 entre Olot i Banyoles; la GI-550, entre Arbúcies i Sant Hilari Sacalm; a l’N-260, entre Ribes de Freser i la collada de Toses i a la mateixa via entre Olot i Ripoll; a la GI-503, entre Darnius i Tapis; a la GI-501, entre Agullana i la Vajol; i a la GI-505, entre la Vajol i coll de Manrella.

Motos implicades en la meitat d’accidents mortals

El dispositiu s’ha adreçat principalment al col·lectiu de motoristes que, tal com s’estableix en el Pla català de seguretat viària, formen part del “col·lectiu vulnerable” que “preocupa especialment” per no haver aconseguit la disminució d’accidents i de víctimes greus i mortals, que sí que han experimentat altres col·lectius.

Segons dades de Mossos, en gairebé la meitat dels accidents amb víctimes mortals que es van produir l’any passat a les carreteres catalanes hi havia una motocicleta o un ciclomotor implicats. Així ho ha destacat aquest diumenge al matí el cap de l’Àrea Regional de Trànsit de Girona, Joan Costa, present al control per la seguretat del col·lectiu instal·lat a la GI-682 a Lloret de Mar (Selva), on ha avançat que “la tendència d’enguany es manté en la mateixa línia”.

Les causes principals dels accidents van ser infracció del conductor, seguida de la distracció al volant. Tanmateix, segons dades de Mossos, el principal tipus d’accident va ser sortida de via, seguit de col·lisió frontal de la motocicleta o ciclomotor. Un 85,4% de les víctimes d’accidents greus o mortals van ser homes i el 14,6% restant, dones. La franja d’edat que més en va patir, aglutinant un 48% dels casos, van ser homes d’entre 41 i 60 anys.