El PP maquilla les inversions de l'Estat a Girona en els pressupostos de 2014

Concepció Veray infla les xifres de 42 milions d'euros a 57 afegint dues partides més

Pressupostos austers però centrats en una inversió prioritària i que el territori arrossega des de fa temps: el desdoblament de l'N-II. Aquesta és la idea que ha volgut donar la diputada del PP per Girona, Concepció Veray, del projecte de pressupostos generals de l'Estat (PGE) en allò que fa referència a les comarques gironines.

La diputada ha admès que, d'un any per a l'altre, la inversió ha caigut, sobretot després que s'hagin acabat les obres del TAV. Però també ha volgut deixar clar que, tot i això, l'executiu del PP "creu" en les comarques gironines. I la prova que ho demostra, segons ha subratllat Veray, és en tot allò que fa referència a les obres de la futura A-2 (a les quals s'hi destinaran més de 19 MEUR durant el 2014).

Concepció Veray ha dit que aquest projecte de PGE permet acabar amb la "maledicció" que l'N-II ha suposat per al territori. No només per tot allò que fa referència als trams del sud (i aquí ha recordat que l'any vinent s'acabarà el Sils-Caldes) sinó també perquè ja s'ha posat fil a l'agulla amb els del nord.

Veray ha destacat que, de Girona cap a la frontera francesa, el projecte dels PGE consigna dotacions "importants" per redactar els projectes de desdoblament de l'N-II. En total, són 5,77 MEUR, que es divideixen en diferents partides, i que serviran per posar "negre sobre blanc", com ha dit Veray.

Mètode alemany

En referència als trams del nord, la diputada del PP també ha volgut subratllar un altre extrem. Encara que els PGE recullin que les arques de l'Estat no començaran a pagar aquestes obres fins al 2017, això no vol dir que s'oblidin, sinó que és conseqüència directa de la fórmula que s'ha escollit per fer-les: el mètode alemany.

Amb aquest sistema de finançament diferit, l'administració estatal, doncs, no pagarà l'obra a l'empresa constructora fins que no estigui acabada. "La ministra de Foment ja va deixar clara la seva voluntat de tenir licitat tot el desdoblament de l'N-II al nord de la demarcació abans d'acabar la legislatura; i això no canvia", ha dit la diputada popular.

Pel què fa a la resta d'obres en carreteres (com ara l'N-152 o l'A-26), Concepció Veray també ha volgut destacar que el projecte dels PGE no les ha oblidades. "No hem eliminat cap d'aquestes partides, si bé és cert que allò que havíem de fer era prioritzar l'N-II, perquè aquest és el deure que tenia l'Estat amb la demarcació", ha afirmat.

14,3 MEUR més

La diputada del PP per Girona ha elevat a 56,75 MEUR la inversió global que l'Estat preveu fer a les comarques gironines el 2014. A les partides directament imputables al territori, i que sumen 42,45 MEUR, Concepció Veray n'hi ha afegides dues més, que deriven de convenis signats per l'executiu estatal.

La primera fa referència al conveni que l'Estat va signar amb la Generalitat per a Rodalies, que suposarà una inversió d'11,8 MEUR a la demarcació "per al manteniment de la xarxa del tren convencional", ha precisat Veray. La segona fa referència al conveni que el govern espanyol va subscriure amb la concessionària d'autopistes Abertis fins al 2021, mitjançant el qual l'any vinent es pagaran 2,5 MEUR d'obres que fan referència a l'AP-7 (bàsicament, per als nous enllaços de Vilademuls i Figueres Nord).

Durant la valoració del projecte dels PGE, Concepció Veray també ha destacat que, entre el 2012 i aquest any, l'executiu del PP ja ha abonat gran part de les expropiacions pendents per obres. Per això, a diferència d'anys anteriors, aquest projecte dels PGE no contempla cap partida específica destinada a afrontar aquests deutes.

Per últim, la diputada gironina ha admès que l'excepcionalitat de taxes a l'aeroport Girona-Costa Brava dependrà, de nou, d'una disposició addicional que haurà d'aprovar el Congrés. Concepció Veray ha recordat que aquesta fórmula ja s'ha fet servir amb els PGE per a aquest 2013. "Malgrat això, nosaltres des de Girona seguim treballant amb el Ministeri per intentar arribar a una solució definitiva per a l'aeroport", ha conclòs Veray.