L'Estat margina les comarques gironines en els pressupostos de 2014

La demarcació rebrà 42 milions d'euros, un 62% menys que l'any passat

L'Estat preveu invertir 19,07 milions d'euros (MEUR) l'any 2014 destinats a obres i projectes de l'N-II a les comarques gironines. Bona part d'aquests diners es destinen a pagar el desdoblament dels trams del sud, en especial el Sils-Caldes.

De Girona cap al nord, les partides només serviran per redactar projectes. La conversió de l'N-II en autovia, una reivindicació històrica del territori, engoleix de fet les minses inversions que l'executiu del PP ha consignat per a Girona al projecte dels Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) per a l'any vinent.

La demarcació rebrà 42,45 MEUR, un 62% menys que l'any passat, cosa que demostra que fins ara, la major part del pastís se l'emportava l'alta velocitat.

El projecte dels PGE per al 2014 confirma que el desdoblament de l'N-II a les comarques gironines va a dues velocitats. Mentre que als trams del sud, després del particular serial que els hi va tocar viure, les màquines ja es troben sobre terreny, la situació al nord és molt diferent. Aquí, Foment només preveu partides per finançar la redacció de projectes i, com recullen els PGE, en el millor dels casos, el gruix de l'obra no començarà abans del 2017.

En conjunt, l'Estat preveu invertir el 2014 un total de 19.078.000 euros destinats íntegrament a l'N-II. Més de la meitat d'aquest global, però, va a parar íntegrament a acabar els treballs a mig fer del tram de 6,7 quilòmetres que s'estén entre Sils i Caldes de Malavella. En concret, 9,752 MEUR.

Excepte aquest tram, la resta de partides destinades a l'N-II baixen significativament. Així, també al sud, el ministeri preveu invertir 2,056 MEUR a la represa de les obres entre Maçanet i Sils. Un desdoblament, però, que només arribarà fins a l'enllaç amb la C-35, després que Foment tanqués definitivament la porta a estendre la futura autovia A-2 fins a Tordera.

De Maçanet cap al sud, tot i que no hi haurà desdoblament, l'estat espanyol sí que preveu fer obres de millora i reordenació d'accessos i enllaços a l'actual N-II. En total, hi vol destinar 1,5 MEUR aquest 2014.

Les variants de Bàscara i Pont de Molins, als PGE del 2017

Allà on el desdoblament de l'N-II va més endarrerit és als trams del nord, que s'estenen des de Medinyà (Gironès) i fins a la frontera francesa. Aquí, l'Estat preveu desdoblar la carretera seguint en gran part el seu traçat actual i fer dues variants noves, les de Bàscara i Pont de Molins.

Els PGE per al 2014 inclouen diverses partides destinades a redactar els projectes per desdoblar aquests trams. S'estenen entre els 390.000 euros (la variant de Bàscara) i el milió d'euros (Garrigàs-Pont de Molins). En total, la inversió prevista per a l'N-II al nord de la demarcació és de 5,77 MEUR.

Segons la projecció que el Ministeri de Foment fa al projecte dels PGE, no serà fins al 2017 quan les arques de l'Estat comencin a pagar aquestes obres. De fet, en la majoria de trams que fan referència al projecte de l'N-II a l'Alt Empordà, no hi ha cap consignació pressupostària ni per al 2015 ni per al 2016.

La situació canvia, però, en els càlculs per al següent exercici. Aleshores, quan l'actual legislatura ja estigui esgotada -s'acaba el 2015- l'Estat preveu invertir 130,32 MEUR per a l'obra del desdoblament de l'N-II al nord de les comarques gironines.

A banda de l'N-II, el Ministeri de Foment també pressuposta altres partides -algunes, gairebé presencials- per a altres obres viàries a la demarcació de Girona. Per exemple, 3,16 MEUR per a l'obra del nou pont sobre el Ter a Girona; 130.000 euros per a la futura A-26 i l'N-260 (en trams de la Garrotxa i l'Alt Empordà); 15.000 euros per a l'N-152 a la Molina i la variant de Ribes de Freser, i 5.000 euros per a un nou pas fronterer entre França i Puigcerdà.

S'ho enduia gairebé tot el TAV

Els tercers pressupostos elaborats per l'executiu del PP també han servit per demostrar com, fins ara, el TAV acaparava bona part del pastís de la inversió al territori. En total, el projecte dels PGE per al 2014 destina 42,45 MEUR a les comarques gironines. Això suposa que, d'un any per a l'altre, la inversió estatal ha caigut més d'un 62% (aquest 2013, les inversions eren de 112,45 MEUR).

Si es comparen els números amb els del 2012, però, la davallada encara és més accentuada, i s'enfila fins a un 84%. Aquell any, l'Estat va destinar més de 268 MEUR a la demarcació.

Ara, un cop ha acabat l'estesa de l'alta velocitat, el projecte dels PGE deixa enrere les grans xifres i inclou partides molt minses per a tot allò que s'ha deixat a mig fer. De fet, l'exemple més clar són els 30.000 euros destinats a l'estació del tren convencional de Girona, que confirmen que l'Estat no preveu el soterrament d'aquestes vies ni l'enderroc del viaducte.

A més, durant el 2014, les empreses públiques Adif i Aena tampoc preveuen fer grans inversions a la demarcació. L'administrador ferroviari destinarà 5,5 MEUR a les comarques gironines, principalment en obres relacionades amb el corredor mediterrani i en subestacions elèctriques. Pel què fa a l'empresa que gestiona els aeroports, Aena invertirà 1,7 MEUR en el Girona-Costa Brava (però només destinades a tasques de suport i manteniment).

Cultura i Medi Ambient

El projecte de pressupostos també retalla substancialment el volum d'aportacions destinades a equipaments culturals i a la recuperació del patrimoni històric. L'única obra que rep una inversió considerable és la Biblioteca Provincial de Girona. L'Estat preveu invertir-hi 2,2 MEUR el 2014, que s'afegiran als 2,1 que havia consignat per a aquest any.

D'altra banda, tampoc es desencalla la construcció de l'Arxiu Històric Provincial a la capital gironina. Aquí, l'Estat només fa una aportació simbòlica de 5.000 euros, i no preveu consignar partides milionàries fins al 2017.

El pressupost del Ministeri de Cultura també inclou una partida de 50.000 euros per a la restauració de la Catedral de Girona i una segona de 100.000 euros per a la restauració del Castell de Sant Ferran de Figueres. Al projecte dels PGE, però, no hi apareix enlloc el projecte del futur Museu Thyssen a Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà).

Per últim, en el capítol de Medi Ambient, el projecte dels PGE consigna 447.000 euros a la segona fase de modernització d'infraestructures dels regants de la presa de Colomers (Baix Empordà). Altres inversions del mateix ministeri es destinen al control de la regressió del litoral gironí (600.000 euros), a la protecció i recuperació de sistemes litorals (50.000) i a la dotació per a l'accés i ús públic de la Costa Brava (50.000 euros).