Ampli consens al Parlament per tirar endavant la reivindicada variant d'Olot i les Preses. El ple d'aquest dijous ha aprovat una moció proposada per Junts i transaccionada amb una esmena d'ERC.
El text insta al Govern de la Generalitat a dotar el pressupost del 2025 amb una partida d'inversió pluriennal per fer la variant per un total de 440 milions d'euros en quatre anys, amb un primer import de 110 euros per al 2025. L'objectiu és "assegurar" que les obres comencin el pròxim any i que "el ritme d'execució de les mateixes garanteixi que la infraestructura entrarà en servei íntegrament, a tot estirar, a principis del 2029".
La moció ha comptat amb 123 vots a favor (PSC, Junts, ERC, PP, Vox i AC) i 11 vots en contra (Comuns i CUP). Durant l'exposició del text, el diputat Salvador Vergés ha defensat la necessitat de la infraestructura i ha recordat que per l’avinguda Sant Jordi i el carrer Portbou d’Olot hi passen diàriament 2.000 camions de gran tonatge. Una xifra que s'enfila fins als 2.500 a les Preses. "Necessitem la variant", ha afirmat Vergés.
Per la seva banda, el diputat d'ERC Jordi Viñas ha assegurat que es tracta d'una "necessitat històrica" i una "reivindicació que fa massa que dura i ja no pot esperar més". Viñas, però, ha aprofitat per carregar contra Junts, a qui ha acusat de ser "incapaç" durant anys "d'arribar a un acord amb la comarca". "Sembla que ara es vol aplicar la dita que diu: uns carden la llana i altres s'emporten la fama", li ha etzibat.
D'altra banda, la diputada del PSC Núria Navarro ha defensat el compromís ja anunciat pel Govern de tirar endavant el projecte i també s'ha mostrat "sorpresa" perquè no s'hagués fet en anteriors mandats.
Pel que fa als Comuns, el diputat Lluís Mijoler ha defensat que no hi podien donar suport perquè consideren que no es tracta d'una "necessitat real" de mobilitat local i creuen que sota el nom de carretera s'acabarà configurant una "autopista". En la mateixa línia, el diputat de la CUP Dani Cornellà ha dit que el que necessita la Garrotxa és "un pla de mobilitat comarcal" i que amb la variant el que s'aconseguirà serà "desplaçar el problema de lloc" però no "fer-lo desaparèixer".
Els diputats de PP, Jaume Veray, de Vox, Andrés Bello, i el grup mixt també han defensat la necessitat d'aquesta infraestructura llargament reivindicada.
En una roda de premsa posterior, Vergés i els alcaldes dels municipis afectats, juntament amb la plataforma 'No és un vial', han celebrat l'acord.